انتقاد از مصوبه دولت در حوزه ایمنی جاده‌ها/ این مصوبه خلاف قوانین شهرداری‌هاست

معاون خدمات شهری شهرداری قم، خواستار رفع ابهامات مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص اصلاحیه ماده ۳۳ آئین‌نامه ایمنی حمل‌ونقل و سوانح رانندگی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد از مصوبه دولت در حوزه ایمنی جاده‌ها/ این مصوبه خلاف قوانین شهرداری‌هاست
شناسه : 69795 | انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مهدی اصفهانیان‌مقدم در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که به میزبانی شیراز برگزار شد، خواستار رفع ابهامات مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص اصلاحیه ماده ۳۳ آئین‌نامه ایمنی حمل‌ونقل و سوانح رانندگی شد.

وی با بیان اینکه طبق این مصوبه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها و واحدهای دهیاری‌های دارای تجهیزات آتش‌نشانی در محدوده جغرافیایی تعیین‌شده توسط ستاد مدیریت بحران استان، مسئول جست‌وجو و نجات شامل اطفای حریق، امداد، نجات و رهاسازی هستند، افزود: این اصلاحیه دارای ابهامات و نواقصی است که با توجه به اهمیت موضوع در انجام عملیات اطفای حریق و امداد و نجات جاده‌ای مسئولیت حقوقی و قانونی سنگینی را متوجه شهرداری‌ها و سازمان آتش‌نشانی می‌کند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: یکی از این ابهامات این بوده که با توجه به آنکه هرگونه اصلاح مفاد آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین در راستای خدمات مطلوب‌تر و سریع‌تر به مردم صورت می‌پذیرد، لذا این اصلاحیه زمانی مؤثر خواهد بود که دستگاه مسئول اطفای حریق و امداد و نجات جاده‌ای دارای پایگاه، تأسیسات و تجهیزات امداد و نجات با توزیع استاندارد و مناسب در سطح جاده‌ها باشد.

وی ماده ۵۶ قانون شهرداری‌ها مبنی بر اینکه «شهرداری‌ها خارج از محدوده مصوب شهر حق تعهد تهیه و توزیع آب و برق و سایر تأسیسات شهرداری را ندارند» مورد توجه قرار داد و گفت: عملاً احداث هرگونه تأسیسات و پایگاه خارج از حریم شهر برای شهرداری‌ها (سازمان آتش‌نشانی شهرداری) قانوناً مقدور نخواهد بود و از طرفی اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات از سطح شهر به جاده‌های بین‌شهری زمان زیادی را تلف‌کرده و عملاً زمان طلایی امداد و نجات و اطفای حریق از دست خواهد رفت.

اصفهانیان‌مقدم اضافه کرد: این موضوع موجب تخریب وجهه سازمان آتش‌نشانی در اذهان عمومی و همچنین ایجاد حس ناکارآمدی را در پی خواهد داشت و این در حالی است که برخی از دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در حال حاضر در سطح جاده‌ها دارای پایگاه و تجهیزات مربوطه هستند.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات سازمان‌های آتش‌نشانی متناسب با نیاز شهرها و ساختار شهرسازی شهرها تهیه و تأمین‌شده است، مطرح کرد: البته در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور نیز با شرایط استاندارد پوشش ایستگاه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات فاصله‌دارند، از طرفی با توجه به تخصصی بودن تجهیزات و ماشین‌آلات اطفای حریق و امداد و نجات جاده‌ای که در حال حاضر در بسیاری از شهرداری‌ها موجود نبوده و بر اساس این اصلاحیه، تجهیز سازمان‌های آتش‌نشانی به ماشین‌آلات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص برای پوشش جاده‌های بین‌شهری ضروری و نیازمند تأمین اعتبار است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: با توجه به تبصره یک ماده ۶۸ قانون شهرداری‌ها  «مصرف اعتباراتی که به تصویب انجمن شهر می‌رسد باید منحصراٌ در همان شهرداری و با نظارت انجمن شهر باشد» و همچنین ماده ۷۳ آن قانون «تمامی عوارض و درآمد هر شهرداری منحصراً به همان شهر خواهد رسید»، عملاً امکان هرگونه هزینه برای ارائه خدمات خارج از حریم قانونی شهرها برای شهرداری‌ها مقدور بوده و این در حالی است که هیچ‌گونه منبع تأمین مالی به‌منظور اجرای این بند از آئین‌نامه از محل اعتبارات استانی و ملی پیش‌بینی‌نشده است.

به گفته وی، بر اساس بند ۲ ماده ۳۰ آئین‌نامه مدیریت ایمنی و حمل‌ونقل و سوانح رانندگی، ابلاغی مورخ ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ که کماکان به قوت خود باقی است، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران موظف است، انجام عملیات جست‌وجو و نجات مصدومان و مجروحان گرفتارشده در حوادث رانندگی، کمک به انتقال مصدوم در صورت درخواست اورژانس و ارائه طرح عملیاتی و همچنین اسکان اضطراری سانحه دیدگان را انجام دهد که در بخش عملیات جست‌وجو و نجات مصدومان و مجروحان با اصلاحیه ماده ۳۳ همپوشانی و تناقض دارد.

اصفهانیان مقدم یادآور شد: همچنین بر اساس ماده ۳۴ این دستورالعمل «تیم‌های عملیاتی و اجرایی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران مسئول جست‌وجو، رهاسازی، امداد و نجات در راه‌های برون‌شهری هستند” که این بند نیز با اصلاحیه ماده ۳۳ همپوشانی و تناقض دارد.

وی در پایان پیشنهاد داد: با توجه به فعالیت چندین ساله جمعیت هلال‌احمر در امداد و نجات جاده‌ای در سراسر کشور و گستردگی و توزیع مناسب پایگاه‌ها در سطح جاده‌های کشور، این جمعیت به‌عنوان مسئول اطفای حریق و امداد و نجات جاده‌ای تعیین و اعتبارات ملی لازم بدین منظور نیز تخصیص یابد و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به‌عنوان دستگاه همکار با هماهنگی آن جمعیت در صورت لزوم اقدام نمایند و بدیهی است اثربخش بودن فعالیت اطفای حریق در جاده‌های بین‌شهری توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها مستلزم رفع موانع قانونی و تخصیص اعتبارات ملی و استانی بوده که شایسته است تدابیر لازم بدین منظور نیز اندیشیده شود.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.