در گفت‌وگو با «شهر۲۰» عنوان شد

صادرات دو میلیون جلد کتاب از قم/ ۵۶۰ مؤسسه فرهنگی مجوز فعالیت دارند

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در تشریح گزارش عملکرد یک‌ساله این اداره در حوزه کتاب و فرهنگ، از صدور مجوز برای بیش از ده هزار عنوان کتاب، صادرات دو میلیون جلد کتاب از قم به کشورهای عربی و اروپایی، اهدای ۲۵ هزار جلد کتاب به گروه‌های مردمی، تأمین کاغذ ایرانی برای ناشران قمی، برگزاری دو نمایشگاه کتاب در قم و فعالیت ۵۶۰ مؤسسه فرهنگی خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
صادرات دو میلیون جلد کتاب از قم/ ۵۶۰ مؤسسه فرهنگی مجوز فعالیت دارند
شناسه : 69748 | انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸   پرینت

روح الله کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» در تشریح گزارش عملکرد یک‌ساله اداره کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: عمده فعالیت اداره کتاب در حوزه صدور مجوز کتاب است و با توجه وجود حوزه‌های علمیه و دفاتر مراجع معظم تقلید در قم از بخش‌های مهم و حساس اداره‌کل محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه قم در رتبه نخست چاپ کتب دینی و رتبه دوم چاپ و نشر در کشور قرار دارد و بعد از پایتخت مهم‌ترین استان در حوزه کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود، اهمیت اداره‌ کتاب دوچندان شده است.

*صدور مجوز ۱۰ هزار عنوان کتاب در قم

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه از صدور مجوز برای بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب در یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از شش هزار عنوان چاپ اولی در سال گذشته داشتیم و مابقی چاپ مجدد بوده است.

کریمی همچنین به فعالیت گروه‌های بررسی کتاب اشاره کرد و گفت: این گروه‌ها متشکل از ۶۰ نفر به بررسی کتاب‌ها می‌پردازند و از دو روز تا یک‌ماه زمان‌ می‌برد که یک کتاب بررسی و به ناشر پاسخ داده شود.

وی افزود: مبنای بررسی‌ها نیز قوانین تعریف شده از سوی وزارت ارشاد است و سلیقه‌ای عمل نمی‌شود.

*صادرات دو میلیون جلد کتاب

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به موضوع صادرات کتاب اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قم قطب چاپ و نشر کشور است، صادرات کتاب در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشت و در یک‌سال گذشته حدود دو میلیون جلد صادرات کتاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی داشتیم.

کریمی افزود: ۷۰ درصد کتاب‌های صادر شده از قم در حوزه کتاب‌های دینی است که مشتریان خاص خود را در کشورهای جهان اسلام دارد.

*تأمین کاغذ ایرانی برای ناشران قمی

وی در ادامه موضوع توزیع کاغذ را مورد اشاره قرار داد و گفت: متولی توزیع کاغذ خانه کتاب و ادبیات ایران است، با این حال تنها استانی بودیم که در جلسات توزیع کاغذ حضور داشتیم.

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: توزیع کاغذ خارجی در سال گذشته محدود بود و بیشتر به ناشرانی اختصاص یافت که در راستای سیاست‌های وزارت فرهنگ در تقویت آثار ارزشی و دینی فعال بودند.

کریمی با بیان اینکه کیفیت کاغذ ایرانی در حال بهبود است، افزود: به هر میزان که ناشران درخواست داشتند کاغذ ایرانی تأمین شده و حتی بعضی ناشران در قم بر روی کاغذ ایرانی چاپ چهاررنگ نیز داشتند.

*اهدای ۲۵ هزار جلد کتاب

وی از اهدای کتاب به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های اداره‌ کتاب یاد کرد و گفت: علاوه بر توزیع کتاب در مناسبت‌های خاص مذهبی نظیر ایام محرم، فاطمیه و نیمه‌شعبان، در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب به مساجد، مدارس، هیئات مذهبی، گروه‌های مردمی، مؤسسات فرهنگی و مدارس علمیه اهدا شده است.

وی تصریح کرد: سلایق مختلف جامعه در اهدای کتاب در نظر گرفته می‌شود و بیشتر کتاب‌های اهدایی با موضوعات عمومی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس هستند.

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تأکید بر اینکه اداره‌کل در حال حاضر امکان خرید کتاب از ناشران را ندارد، یادآور شد: در دو سال گذشته اختیار خرید کتاب از استان‌ها سلب شده و به صورت متمرکز در وزارتخانه انجام می‌شود، با این وجود در حال پیگیری هستیم تا موضوع خرید کتاب از ناشران استانی در تفاهم‌نامه فرهنگی با وزارت فرهنگ گنجانده شود.

*برگزاری دو نمایشگاه کتاب در قم

کریمی همچنین به برگزاری دو نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: سال گذشته با توجه به برگزاری دومین کنگره ملی شهدای قم، نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با مشارکت «اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم»، «خانه کتاب و ادبیات ایران» و «سپاه» در روزهای ۱۹ تا ۲۷ آبان با حضور ۹۰ ناشر و عرضه ۶ هزار عنوان کتاب در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

وی افزود: دومین نمایشگاه تخصصی که استان قم در سال گذشته از آن میزبانی کرد، ششمین نمایشگاه کتاب دین بود. این نمایشگاه با وقفه چند ساله با حضور یکصد ناشر حوزه دین و عرضه ۱۸ هزار عنوان کتاب در روزهای ۲۶ بهمن تا یکم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های استان قم برپا شد و دو میلیارد تومان بن‌ خرید کتاب بین بازدیدکنندگان توزیع و گردش مالی نمایشگاه به میزان ۳ میلیارد تومان رسید.

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: با توجه به مطالبه علما و روحانیون، دوره بعدی این نمایشگاه در سال جاری یا سال بعد به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

کریمی همچنین از تلاش‌ و مشارکت «اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم» و «شرکت تعاونی ناشران استان قم» در برپایی نمایشگاه‌های کتاب قدردانی کرد و گفت: اعضای هیئت مدیره این دو نهاد صنفی در حوزه اجرایی همکاری مطلوبی با اداره‌کل برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان داشتند.

*مشارکت در تولید ۶۰ کتاب با موضوع شهدا 

وی همچنین به مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در تولید ۶۰ کتاب با موضوع شهدا اشاره کرد و گفت: در اولین سالی که موضوع دومین کنگره ملی شهدا قم مطرح شد، بواسطه همت و محبت ناشران دفاع مقدس استان ۶۰ کتاب تولید شد که اداره‌کل نیز با تأمین کاغذ و خرید کتاب از ناشران حمایت کرد و آثار خریداری شده را نیز به گروه‌های مختلف مردمی اهدا کرد.

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: همچنین بعد از واگذاری حوزه کتاب کنگره به انتشارات جمکران نیز حمایت‌های اداره‌کل در بحث مجوز و تأمین کاغذ تداوم یافت.

*فعالیت ۵۶۰ مؤسسه فرهنگی در قم 

کریمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به عملکرد اداره فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ مؤسسه تک منظوره و ۳۶۰ مؤسسه چند منظوره فرهنگی در استان فعالیت دارد و بازوی اجرایی اداره‌کل در حوزه فرهنگ و هنر هستند.

وی همچنین به صدور مجوز فعالیت برای مؤسسات فرهنگی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳۰ مؤسسه تک منظوره و ۴۰ مؤسسه چند منظوره مجوز دریافت کردند.

*تداوم رویکرد توانمندسازی مؤسسات فرهنگی

وی یکی از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم را توانمندسازی مؤسسات فرهنگی عنوان کرد و گفت: نخستین همایش تخصصی مدیران مؤسسات، انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری قم سال گذشته با حضور معاون فرهنگی و معاون استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار فرهنگ و هنر شهر قم برگزار شد و این موضوع در سال جاری نیز با پیگیری و تأکید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تداوم خواهد داشت. 

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: مؤسسات فعال استان در قالب چهارده کمیسیون به صورت تخصصی موضوعاتی نظیر عفاف و حجاب بود، ایثار و شهادت، جهاد تبیین، فضای مجازی و جمعیت و فرزندآوری را دنبال می‌کنند.

کریمی همچنین به برگزاری نشست‌های آموزشی کمیسیون‌های تخصصی مؤسسات فرهنگی و هنری استان قم اشاره کرد و گفت: در این نشست که با حضور دکتر مهدی تلوری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، مباحثی نظیر طراحی و نگارش چشم‌انداز و تدوین مأموریت مؤسسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: از مؤسسات فعال استان که دارای طرح‌های فرهنگی و هنری بودند، در قالب جدول ۱۷ بودجه حمایت شده است.

*فعالیت ۱۴ انجمن ادبی در قم

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به فعالیت‌های اداره‌کل در حوزه شعر و ادبیات اشاره کرد و گفت: سال گذشته دبیرخانه دائمی شعر و ادبیات آیینی کشور به دبیری استاد محمد علی مجاهدی در قم راه‌اندازی شد.

کریمی با بیان اینکه ۱۴ انجمن ادبی در قم مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، گفت: سال گذشته نخستین مجلس شعرخوانی با عنوان «به آیین آسمان» به مناسبت عید سعیدغدیرخم در قم با حضور شاعران آیینی برگزار شد.

وی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برپایی محافل ادبی و جشنواره‌های شعر و ادبیات استان از جمله نخستین جشنواره شعر و نوجه «زلال قریحه» مشارکت داشته است.  

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مشارکت این اداره‌کل در برگزاری سومین جشنواره ملی داستان قم و یازدهمین جشنواره صنعت چاپ و نشر قم اشاره کرد و گفت: همچنین اجرای برنامه‌هایی برای بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی و حکیم ابوالقاسم فردوسی در راستای پاسداشت زبان فارسی از دیگر اقدامات این اداره‌کل بوده است.

نوشته های مشابه
اهمیت تشخیص اولیه در سرطان پستان
برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در قم
برگزیدگان جشنواره استانی تئاتر بچه‌های مسجد قم معرفی شدند
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.