تحصیل ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه ادیان و مذاهب/ قم ظرفیت پذیرش صد هزار دانشجوی خارجی دارد/ در توجه به حقوق زنان عقب‌ هستیم

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب از تحصیل ۱۵ هزار دانشجو در این دانشگاه خبر داد و گفت: ۸۵ درصد دانشجویان این دانشگاه غیر ایرانی و از ۳۰ ملیت خارجی هستند. تنها دانشکده مطالعات زنان ایران در دانشگاه ادیان و مذاهب است و قم ظرفیت پذیرش یکصد هزار دانشجوی خارجی را دارد که این امر می‌تواند در اشتغال‌آفرینی و رونق اقتصادی شهر مؤثر باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تحصیل ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه ادیان و مذاهب/ قم ظرفیت پذیرش صد هزار دانشجوی خارجی دارد/ در توجه به حقوق زنان عقب‌ هستیم
شناسه : 66224 | انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، به سفر اخیر خود به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اشاره کرد و گفت: در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری، تأکید کردم تاریخ ایران مشحون از تلاش برای صلح جهانی است، کوروش پادشاه بزرگ ایرانی ۲۵۰۰ سال قبل یهودی‌ها را امان و در بابل امکان مهاجرت داد تا از دست ظلم و ستم آزاد شوند. همچنین شاه عباس صفوی بهترین نقاط اصفهان را برای ساخت کلیسا و مکان‌های عبادی و زندگی ارمنیان اختصاص داد و ما کارنامه روشنی در برخورد با ادیان داریم و هیچ‌گاه با ادیان درگیر نشدیم.

وی تصریح کرد: در دیدار با پاپ یادآور شدم طی ۲۰۰ سال گذشته ما دنبال هیچ‌ جنگی نبودیم، ما در دوران جنگ تحمیلی نیز از مرزهای خود دفاع کردیم و صدام مقصر جنگ بود و سازمان ملل هم اعلام کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: جناب پاپ نیز به دیدار دو سال قبل خود با مرجعیت شیعه اشاره کرد و گفت: «من تحت تأثیر معنویت آیت الله سیستانی قرار گرفتم. ما همه فرزندان خدا هستیم و جنگ بین فرزندان خدا چیز زشتی است. باید جلوی فعالیت شرکت‌های ساخت سلاح را بگیریم. اگر یکسال این شرکت‌ها و کارخانجات تولید و فروش سلاح را تعطیل کنند با هزینه آن اصلاً فقیری باقی نمی‌‎ماند».

نواب ادامه داد: در این دیدار همچنین از جناب پاپ درخواست کردم کرسی کاتولیک در دانشگاه ادیان و مذاهب برپا شود که او نیز با ابراز خرسندی، موافقت کرد و گفت اینجا خانه شماست.

وی به هدایای اعطا شده به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در این سفر نیز اشاره کرد و گفت: در پایان دیدار این ملاقات خصوصی ۴۵ دقیقه‌ای، ۷۰ کتاب از انتشارات دانشگاه ادیان به همراه یک تخته فرش دستباف قم منقش به پرنده صلح به ایشان اهدا شد.

*ضرورت تقویت ارتباطات دانشگاهی با مراکز علمی دنیا

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در بخش دیگری از این نشست بر ضرورت تقویت ارتباطات دانشگاهی با مراکز علمی دنیا تأکید کرد و گفت: ما کلاً توی ایران کار بین‌المللی نمی‌کنیم و توی این زمینه تعطیل هستیم، سرمان را در لاک خودمان کردیم و دائما با خودمان دعوا می‌کنیم.

نواب افزود: چهار پنج قرن قبل ایران یک کشور بین‌المللی بوده و اشعار حافظ و سعدی را حتی مردم چین هم می‌دانستند اما امروز دانشگاه‌های ایران از نظر ارتباطات بین‌المللی بسیار ضعیف هستند.

*استقبال از توافق ایران و عربستان

وی همچنین با استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی، گفت: این روابط باید پیش‌تر ترمیم و بازسازی می‌شد، رابطه با عربستان به معنای رابطه با ۵۴ کشور اسلامی است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: ما باید هرچه سریعتر اختلافات خود را با مصر نیز رفع کنیم و در ادامه شاهد بهبود روابط با کشورهای مختلف دنیا باشیم.

*تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه ادیان و مذاهب

نواب در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران است، گفت: این دانشگاه از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی از نظر تعداد دانشجوی خارجی با دانشجویانی از ۳۰ کشور مختلف جهان است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب ۱۴ دانشکده دارد، گفت: ۱۵ هزار دانشجو در مقطع فوق لیسانس و دکترا در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که ۸۵ درصد آنان از دانشجویان غیرایرانی هستند و در حال حاضر این دانشگاه در میان پنج دانشگاه نخست بین‌المللی ایران قرار دارد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: تاکنون بیش از ۷ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و در راستای برقراری تعاملات دانشگاهی با مراکز مختلف دنیا، بیش از ۱۲۰ موافقتنامه با دانشگاه‌های مختلف جهان به امضا رسیده است.

نواب افزود: اخیراً درخواست جذب ۲۰۰ عضو هیئت علمی داشتیم که متأسفانه وزارت علوم مخالف کرد.

*زن نور چشم ماست

وی در بخش دیگری از این نشست بر ضرورت اهتمام به حقوق زنان تأکید کرد و گفت: زن روی چشم ماست و نور چشم ماست. تنها دانشکده مطالعات زنان ایران در دانشگاه ادیان و مذاهب است که از ده سال قبل در حال فعالیت است و پژوهشکده مطالعات زنان نیز در این مرکز فعال است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه در حوزه زنان با عقب‌ماندگی تاریخی مواجه هستیم، گفت: ما نباید نگاه‌ماه به زنان تهران و قم و کلانشهرها باشد، بلکه باید وضعیت زنان را در روستاها و عشایر و نقاط مختلف کشور بررسی کنیم.

نواب افزود: باید پنجاه سال کار دائمی روی مسائل زنان انجام دهیم تا زنان به حق متعادل عرفی و عقلی و معمول دنیای فرهیخته برسند.

وی تصریح کرد: در عین حال باید تأکید کنم نحوه رفتار با زنان در کل دنیا درست نیست و زنان در هیچ کجای دنیا به حقوق‌شان نرسیدند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در بخش پایانی این نشست بر ضرورت تسهیل در پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران تأکید کرد و گفت: ایران این ظرفیت را دارد که بتواند سالانه میزبان یک میلیون دانشجوی خارجی باشد.

وی خاطرنشان کرد: قم نیز ظرفیت پذیرش یکصد هزار دانشجوی خارجی را دارد که این امر می‌تواند در راستای ایجاد شغل و رونق اقتصادی به این شهر کمک کند.

نوشته های مشابه
اهمیت تشخیص اولیه در سرطان پستان
برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در قم
برگزیدگان جشنواره استانی تئاتر بچه‌های مسجد قم معرفی شدند
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.