تحصیل ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه ادیان و مذاهب/ قم ظرفیت پذیرش صد هزار دانشجوی خارجی دارد/ در توجه به حقوق زنان عقب‌ هستیم

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب از تحصیل ۱۵ هزار دانشجو در این دانشگاه خبر داد و گفت: ۸۵ درصد دانشجویان این دانشگاه غیر ایرانی و از ۳۰ ملیت خارجی هستند. تنها دانشکده مطالعات زنان ایران در دانشگاه ادیان و مذاهب است و قم ظرفیت پذیرش یکصد هزار دانشجوی خارجی را دارد که این امر می‌تواند در اشتغال‌آفرینی و رونق اقتصادی شهر مؤثر باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تحصیل ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه ادیان و مذاهب/ قم ظرفیت پذیرش صد هزار دانشجوی خارجی دارد/ در توجه به حقوق زنان عقب‌ هستیم
شناسه : 66224 | انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، به سفر اخیر خود به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اشاره کرد و گفت: در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری، تأکید کردم تاریخ ایران مشحون از تلاش برای صلح جهانی است، کوروش پادشاه بزرگ ایرانی ۲۵۰۰ سال قبل یهودی‌ها را امان و در بابل امکان مهاجرت داد تا از دست ظلم و ستم آزاد شوند. همچنین شاه عباس صفوی بهترین نقاط اصفهان را برای ساخت کلیسا و مکان‌های عبادی و زندگی ارمنیان اختصاص داد و ما کارنامه روشنی در برخورد با ادیان داریم و هیچ‌گاه با ادیان درگیر نشدیم.

وی تصریح کرد: در دیدار با پاپ یادآور شدم طی ۲۰۰ سال گذشته ما دنبال هیچ‌ جنگی نبودیم، ما در دوران جنگ تحمیلی نیز از مرزهای خود دفاع کردیم و صدام مقصر جنگ بود و سازمان ملل هم اعلام کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: جناب پاپ نیز به دیدار دو سال قبل خود با مرجعیت شیعه اشاره کرد و گفت: «من تحت تأثیر معنویت آیت الله سیستانی قرار گرفتم. ما همه فرزندان خدا هستیم و جنگ بین فرزندان خدا چیز زشتی است. باید جلوی فعالیت شرکت‌های ساخت سلاح را بگیریم. اگر یکسال این شرکت‌ها و کارخانجات تولید و فروش سلاح را تعطیل کنند با هزینه آن اصلاً فقیری باقی نمی‌‎ماند».

نواب ادامه داد: در این دیدار همچنین از جناب پاپ درخواست کردم کرسی کاتولیک در دانشگاه ادیان و مذاهب برپا شود که او نیز با ابراز خرسندی، موافقت کرد و گفت اینجا خانه شماست.

وی به هدایای اعطا شده به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در این سفر نیز اشاره کرد و گفت: در پایان دیدار این ملاقات خصوصی ۴۵ دقیقه‌ای، ۷۰ کتاب از انتشارات دانشگاه ادیان به همراه یک تخته فرش دستباف قم منقش به پرنده صلح به ایشان اهدا شد.

*ضرورت تقویت ارتباطات دانشگاهی با مراکز علمی دنیا

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در بخش دیگری از این نشست بر ضرورت تقویت ارتباطات دانشگاهی با مراکز علمی دنیا تأکید کرد و گفت: ما کلاً توی ایران کار بین‌المللی نمی‌کنیم و توی این زمینه تعطیل هستیم، سرمان را در لاک خودمان کردیم و دائما با خودمان دعوا می‌کنیم.

نواب افزود: چهار پنج قرن قبل ایران یک کشور بین‌المللی بوده و اشعار حافظ و سعدی را حتی مردم چین هم می‌دانستند اما امروز دانشگاه‌های ایران از نظر ارتباطات بین‌المللی بسیار ضعیف هستند.

*استقبال از توافق ایران و عربستان

وی همچنین با استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی، گفت: این روابط باید پیش‌تر ترمیم و بازسازی می‌شد، رابطه با عربستان به معنای رابطه با ۵۴ کشور اسلامی است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: ما باید هرچه سریعتر اختلافات خود را با مصر نیز رفع کنیم و در ادامه شاهد بهبود روابط با کشورهای مختلف دنیا باشیم.

*تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه ادیان و مذاهب

نواب در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران است، گفت: این دانشگاه از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی از نظر تعداد دانشجوی خارجی با دانشجویانی از ۳۰ کشور مختلف جهان است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب ۱۴ دانشکده دارد، گفت: ۱۵ هزار دانشجو در مقطع فوق لیسانس و دکترا در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که ۸۵ درصد آنان از دانشجویان غیرایرانی هستند و در حال حاضر این دانشگاه در میان پنج دانشگاه نخست بین‌المللی ایران قرار دارد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: تاکنون بیش از ۷ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و در راستای برقراری تعاملات دانشگاهی با مراکز مختلف دنیا، بیش از ۱۲۰ موافقتنامه با دانشگاه‌های مختلف جهان به امضا رسیده است.

نواب افزود: اخیراً درخواست جذب ۲۰۰ عضو هیئت علمی داشتیم که متأسفانه وزارت علوم مخالف کرد.

*زن نور چشم ماست

وی در بخش دیگری از این نشست بر ضرورت اهتمام به حقوق زنان تأکید کرد و گفت: زن روی چشم ماست و نور چشم ماست. تنها دانشکده مطالعات زنان ایران در دانشگاه ادیان و مذاهب است که از ده سال قبل در حال فعالیت است و پژوهشکده مطالعات زنان نیز در این مرکز فعال است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه در حوزه زنان با عقب‌ماندگی تاریخی مواجه هستیم، گفت: ما نباید نگاه‌ماه به زنان تهران و قم و کلانشهرها باشد، بلکه باید وضعیت زنان را در روستاها و عشایر و نقاط مختلف کشور بررسی کنیم.

نواب افزود: باید پنجاه سال کار دائمی روی مسائل زنان انجام دهیم تا زنان به حق متعادل عرفی و عقلی و معمول دنیای فرهیخته برسند.

وی تصریح کرد: در عین حال باید تأکید کنم نحوه رفتار با زنان در کل دنیا درست نیست و زنان در هیچ کجای دنیا به حقوق‌شان نرسیدند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در بخش پایانی این نشست بر ضرورت تسهیل در پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران تأکید کرد و گفت: ایران این ظرفیت را دارد که بتواند سالانه میزبان یک میلیون دانشجوی خارجی باشد.

وی خاطرنشان کرد: قم نیز ظرفیت پذیرش یکصد هزار دانشجوی خارجی را دارد که این امر می‌تواند در راستای ایجاد شغل و رونق اقتصادی به این شهر کمک کند.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.