ارائه ۱۳۰ ایده فناورانه در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم از برگزاری رویداد فناورانه «در مسیر کشاورزی دانش بنیان» خبرداد و گفت: در این رویداد ۹۰ ایده نخبگانی و ۴۰ ایده دانش‌آموزی جمع‌آوری و ۳۰ ایده برتر انتخاب شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ارائه ۱۳۰ ایده فناورانه در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان
شناسه : 65468 | انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مسعود ترابی در نشست خبری تشریح دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، با بیان اینکه این مرکز به دنبال تحقیقات گسترده در حوزه کشاورزی، رفع موانع پیش‌روی کشاورزان با استفاده از ظرفیت‌های علمی و ساده‌سازی خروجی‌های تحقیقاتی برای کشاورزان است، اظهار کرد: هنرستان کشاورزی و هنرستان‌های مرتبط با عرصه‌های کشاورزی توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم از نظر علمی حمایت می‌شوند و داشته‌های علمی این مرکز در هنرستان‌ها به دانش‌طلبان ارائه می‌شود.

وی از فعالیت‌های آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم یاد کرد و گفت: مرکز رشد کشاورزی زیر مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی است و تعامل مطلوبی میان مرکز تحقیقات و پارک علم و فناوری استان وجود دارد و حرکت‌های قابل توجهی از این تعاملات دنبال شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم گفت: در حوزه معاونت پژوهشی این مرکز سالیانه پنجاه طرح مرتبط با مشکلات کشاورزان ارائه و در تهران مصوب می‌شود که برخی از آن‌ها از اعتبارات استانی و برخی هم از اعتبارات ملی استفاده می‌کنند.

وی از حضور ۱۰ عضو هیأت علمی و ۸ پژوهشگر در مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم یاد کرد و گفت: پژوهش‌های ما منطبق بر مشکلات کشاورزان است؛ سه ایستگاه تحقیقاتی داریم که یکی از ایستگاه‌ها ۸۴ هکتار و در پردیسان روبروی دانشگاه حضرت معصومه(س) واقع شده است و در مورد گیاهان زراعی و شیلات تحقیق می‌کند و ایستگاه فعال دیگری در منطقه جعفرآباد داریم که  در حوزه پژوهش به ما کمک می‌کند.

ترابی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش ۱۱ نیرو داریم که کارهای ستادی را انجام می‌دهند، گفت: برای تامین مربیان کارگاه‌های آموزشی بیبشتر از ظرفیت خارج از مجموعه استفاده می‌کنیم تا کار به صورت تخصصی‌تر دنبال شود.

*مساحت سطح زیرکشت استان قم قابل افزایش نیست 

وی از دانش بنیان کردن کشاورزی به عنوان یکی از اهداف مهم این مرکز نام برد و عنوان کرد: استان قم از نظر سطح زیر کشت استان مطرحی نیست چراکه سطح زیرکشت استان ۰٫۶۸ درصد است اما کیفیت محصولات استان قابل توجه است چراکه کشاورزان ما مطرح و با تجربه هستند و سالیانه برخی از کشاورزان استان به عنوان کشاورزان برتر در کشور معرفی می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم خاطرنشان کرد: در شرایط امروز کشور که امکان افزایش سطح زیر کشت نداریم کشاورزی باید به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کند و میزان برداشت محصول را افزایش دهیم که این هدف بدون استفاده از مباحث دانش بنیان امکان پذیر نیست.

وی از حرکت‌های دانش بنیان به‌عنوان کلید امنیت غذایی کشور نام برد و گفت: مرکز رشد کشاورزی را تاسیس کردیم که ۲۰ شرکت دانش بنیان زیر مجموعه این مرکز درحال فعالیت هستند و تا به امروز در حوزه‌های تولید کودهای زیستی، تولید ماشین‌های جدید کشاورزی، هوشمند کردن کشاورزی و دیگر کارهای تخصصی کارهای بسیاری انجام شده است.

ترابی استفاده از فناوری نانو و نانو حباب‌ها با هدف افزایش اکسیژن آب مورد استفاده در کشاورزی را یکی دیگر از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در عرصه کشاورزی استان قم برشمرد و گفت: تولید هرمون‌های مختلف، تامین خوراک دام و استفاده از پروتیئن حشرات برای خوراک دام از جمله عرصه‌هایی است که شرکت‌های دانش بنیان عملکرد مطلوبی از خود به جای گذاشته‌اند.

*دهکده فناوری کشاورزی در قم راه‌اندازی شد

وی از انعقاد یک قرارداد ۶ جانبه در هفته گذشته به همت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم و با مشارکت استانداری و جهاد کشاورزی به منظور تاسیس دهکده فناوری کشاورزی یاد کرد و گفت: این دهکده در جاده نیزار و مسیر قدیم قم اصفهان راه‌اندازی و افتتاح شده که ۱۵ هکتار است، این مجموعه به پردیس یا دهکده فناوری کشاورزی اختصاص یافته است که زمین آن در قالب طرح‌های ۹۹ ساله در اختیار شرکت‌ها دانش‌بنیان فعال در عرصه کشاورزی قرار می‌گیرد.

ترابی با بیان اینکه ما یکی از ۶ استانی هستیم که توانستیم دهکده فناوری کشاورزی را راه‌اندازی کنیم، گفت: قم در عرصه کشاورزی دانش بنیان پیشگام است چراکه این استان به صورت ویژه به دانش بنیان کردن کشاورزی نیاز دارد و برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر در این عرصه باید ارتباط جدی با فارغ التحصیلان و نخبگان برقرار کنیم.

وی از برگزاری رویداد فناورانه در مسیر کشاورزی دانش بنیان یاد کرد و کرد و گفت: کارهای این رویداد از ماه‌ها قبل با اعلام فراخوانی در دانشگاه‌های استان قم آغاز شده است و یکشنبه و دوشنبه هفته جاری مراسم اختتامیه این رویداد برگزار می‌شود.

*ارائه ۱۳۰ ایده فناورانه در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان

ترابی با بیان اینکه از جامعه نخبگانی برای شرکت در رویداد فناوری کشاورزی دانش بنیان دعوت به عمل آمده است، گفت: در این رویداد ۹۰ ایده ناب دانشگاهی و ۴۰ ایده دانش آموزی ارائه شده است و سعی کردیم ارتباط بین نسلی را برقرار کنیم تا دانش آموزان هم بتوانند به مسائل دانش بنیان توجه کنند، هر چند برخی از ایده‌های دانش آموزی هم در حد ایده‌های دانشگاهی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم ادامه داد: با تلاش داوران از میان ایده‌ها، ۳۰ ایده برتر انتخاب شده است و در نهایت با حضور کارشناسان عرصه کشاورزی سه ایده را انتخاب می‌کنیم که در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند و جایزه هایی به این ایده‌ها اختصاص می‌یابد.

ترابی با تاکید بر اینکه این رویداد کمک به استخراج استعدادها و ایده های برتر است، گفت: دهکده فناوری کشاورزی و پارک علم و فناوری از ظرفیت ایده‌پردازان بهره خواهند گرفت.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که ۲۰ شرکت دانش بنیان موجود را افزایش داده و حداقل به افزایش دو برابری برسیم و در این راستا قوانین مطلوبی برای حمایت از ایده‌های برتر در کشاورزی وجود دارد.

ترابی از برگزاری اختتامیه رویداد فناوری کشاورزی دانش بنیان در دانشگاه قم خبرداد و گفت: این رویداد در سطح استانی فردا و پس فردا به کار خود پایان می‌دهد اما در سطح ملی در اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود و ایده‌های برتر تجلیل می شوند و بانک اطلاعاتی قوی از ایده‌های دانش بنیان جمع‌آوری می‌شود.

وی گفت: بزرگ‌ترین طرح کشاورزی که سال‌ها روی زمین مانده بود طرح ملی الگوی گشت بود که در دولت سیزدهم رونمایی شد، در طرح به مسئولان اعلام کردیم که ما چه مقدار آب و سطح زیر کشت داریم و باید کدام کشت‌های پر آب بر حذف شوند و کدام کشت‌های کم آب‌بر جایگزین شوند.

*زنگ خطر کاشت پسته در قم به صدا درآمده است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با تاکید بر اینکه زنگ خطر کاشت پسته در قم به صدا در آمده است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان قم از جمله منابع آبی محدود، دیگر امکان توسعه کشت پسته در این استان وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه توسعه گلخانه در قم ضعیف عمل کردیم، تصریح کرد: باید به سمت محصولات گلخانه‌ای رفته و به جای افزایش سطح زیر کشت، گلخانه‌ها و کیفیت محصولات را ارتقا دهیم.

نوشته های مشابه
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تحول در حوزه‌های منظر شهری و گردشگری با اجرای طرح‌ها مطالعاتی در قم
مالیات بر ارزش‌افزوده صرف توسعه شهر قم می‌شود
اجرای ۲۰۰۰ پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.