مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم در گفت‌وگو با «شهر۲۰» عنوان کرد

فعالیت ۱۳ گروه نمایشی در قم/ مدیران فرهنگی استان مدافع اهالی تئاتر باشند

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم با اشاره به فعالیت ۱۳ گروه نمایشی و حضور حداقل ۵۰۰ هنرمند تئاتری در قم، گفت: از مدیران فرهنگی استان انتظار داریم مدافع تئاتری‌ها باشند و از هنرمندان حمایت کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فعالیت ۱۳ گروه نمایشی در قم/ مدیران فرهنگی استان مدافع اهالی تئاتر باشند
شناسه : 49652 | انتشار : ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳   پرینت

علی فرحناک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی به هنرمندان و هنرجویان استان قم، به بیان گزارشی از فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی قم در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: برنامه‌های انجمن در سال گذشته با توجه به محدودیت‌های کرونایی دارای فراز و نشیب بود اما در مقاطعی که وضعیت کرونایی اجازه می‌داد، برنامه‌های بیشتری اجرا شد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش محوری یکی از رویکردهای مهم انجمن هنرهای نمایشی قم است، تصریح کرد: بحث آموزش و استعدادیابی با توجه به تأکید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به‌طور جدی در سال‌های اخیر دنبال شده و دوره‌های آموزشی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و بزرگسال در زمینه‌های بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و طراحی صحنه برگزار شده است.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم به برگزاری سومین مرحله از طرح «رویش» در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این طرح شامل استعدادیابی اولیه و برگزاری کلاس‌های مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته هنرجویان کودک و نوجوان می‌شود و در پایان دوره در قالب یک نمایش به روی صحنه می‌روند تا با نحوه تولید نمایش آشنا شوند.

فرحناک افزود: سال گذشته نمایش «گریه کن ابر سفید» به کارگردانی مهدیه احمدی به عنوان محصول سومین طرح «رویش» با حضور هنرجویان کودک و نوجوان روی صحنه رفت.

وی همچنین به برنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی قم در زمینه تولید نمایش اشاره کرد و گفت: انجمن با برگزاری بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم از تولید تعدادی از نمایش‌ها حمایت کرد اما متأسفانه به دلیل وضعیت کرونایی، فرصت اجرای عمومی برای بیشتر گروه‌ها فراهم نشد.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم افزود: ان‌شاءالله با پایان تعطیلات نوروزی، اجرای عمومی نمایش‌های جشنواره پیگیری خواهد شد تا به صورت نوبت‌بندی شده روی صحنه بروند.

فرحناک در خصوص تلاش انجمن برای تسهیل در شرایط اجرای عمومی گروه‌های نمایشی، گفت: تلاش می‌کنیم با مشارکت و حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاوه بر اختصاص کمک‌هزینه، سالن نمایش را به صورت تقریباً رایگان در اختیار گروه‌ها قرار دهیم.

 وی در ادامه به برگزاری جشنواره سراسری نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی رضوی در قم اشاره کرد و گفت: این جشنواره برای نخستین‌بار با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اجرای انجمن هنرهای نمایشی قم برگزار شد و مورد توجه مسئولان و هنرمندان قرار گرفت.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم تصریح کرد: مسئولان بنیاد امام رضا(ع) از ما قول گرفتند که دومین دوره این جشنواره هم به میزبانی قم در سال ۱۴۰۱ برگزار شود.

فرحناک همچنین به برگزاری رویداد «سه شنبه با تئاتر» در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این رویداد با محوریت «نمایشنامه‌خوانی» توسط هنرمندان و هنرجویان انجمن در روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و از امسال احتمالاً به شکل جشنواره‌ای برگزار خواهد شد تا هم سر و شکل دیگری پیدا کند و هم انگیزه و رغبت بیشتری برای رقابت گروه‌ها شکل بگیرد.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم در ادامه به فعالیت ۱۳ گروه نمایشی در قم اشاره کرد و گفت: در حوزه هنرهای نمایشی حداقل ۵۰۰ هنرمند و عوامل وابسته به تئاتر در سال فعالیت دارند که این تعداد با جمعیت هنرجویان به هزار نفر می‌رسد.

فرحناک در خصوص مشکلات هنرمندان تئاتر هم گفت: هنرمند تئاتر برای کار کردن نیازمند فضای مناسب برای تمرین و اجراست، سنگی جلوی پای او انداخته نشود و مانعی برای او تراشیده نشود.

وی افزود: از مدیران فرهنگی استان انتظار داریم در مسیر اجرای عمومی، هنرمندان نمایش را یاری دهند تا بدون دغدغه اجرا بروند و کار خود را انجام دهند.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم با تأکید بر اینکه فضای آموزشی و هنری در تئاتر قم نسبت‌به استان‌های دیگر بسیار سالم‌تر است و هنرمندان شرایط ویژه فرهنگی قم را درک می‌کنند، گفت: ما امروز از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدیران فرهنگی استان انتظار داریم مدافع تئاتری‌ها باشند و اگر مسئله‌ای پیش می‌آید، از هنر و هنرمند حمایت کنند.

مصاحبه: محمد مهدی عنایت‌پور

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.