کاهش ۵۰ درصدی ساخت‌وساز در قم/ وضعیت بافت‌های فرسوده مطلوب نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی قم با بیان اینکه ساخت‌وساز در قم ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: ظرفیت مهندسی به اندازه کافی در تمام حوزه‌های شهرسازی و معماری قم وجود دارد و استفاده از مشاوران غیربومی ضربه سنگینی به نظام شهرسازی و معماری استان وارد کرده‌است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کاهش ۵۰ درصدی ساخت‌وساز در قم/ وضعیت بافت‌های فرسوده مطلوب نیست
شناسه : 48043 | انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، امین مقومی در نشست خبری مجازی به مناسبت روز مهندس، با بیان اینکه طرح مجری ذی‌صلاح به‌عنوان یک اولویت در سازمان نظام مهندسی قم دنبال می‌شود، مطرح کرد: این طرح به‌عنوان یک مشاور امین برای کارفرما کاربرد مهمی دارد و واسطه‌گری‌ها را حذف و موجب افزایش ماندگاری ساختمان و استفاده از مصالح استاندارد می‌شود.

وی از صدور کارت مهارت برای ۲۰ هزار کارگر ساختمانی یاد کرد و گفت: حجم تخلفات ساختمانی و سیما و منظر شهری در حوزه ساخت‌وساز بالاست و در این حوزه نیازمند نظارت‌های بیشتری با مشارکت مجموعه‌های ذیربط هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با اشاره به آمار بالای مجموعه‌های مسکونی و تجاری بدون پروانه پایان کار، عنوان کرد: تبدیل زمین و ملک به سرمایه، حضور واسطه‌گران و دلالان و خلأهای قانونی مانند کمیسیون ماده ۱۰۰ مهم‌ترین بسترهای ایجاد تخلف هستند.

وی با تاکید بر اینکه بهره‌مندی از متخصصان و مهندسان نظام مهندسی قم موجب کاهش تخلفات و آسیب‌ها می‌شود، مطرح کرد: در اجرای طرح ملی مسکن طی چهار سال آینده باید ۶۰ هزار مسکن در قم احداث شود که این هدف نیازمند صنعتی‌سازی مسکن و افزایش مشارکت مردم است و در این طرح باید ماده ۲۰ قانون نهضت ملی مسکن که موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی است، مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند ساخت‌وساز در قم ۵۰ درصد کاهش یافته اما با الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان در طرح ملی مسکن این کاهش جبران خواهد شد.

مقومی بازآفرینی بافت فرسوده را نیازمند تسهیلات ویژه دانست و مطرح کرد: وضعیت بافت‌های فرسوده در قم مطلوب نیست و باید برای رفع مشکلات این بافت‌ها تدبیری اندیشیده شود.

وی بر لزوم شکل گیری شورای عالی مهندسی با حضور رئیس جمهور و اصلاح نظام شهرسازی و معماری بر مبنای سبک زندگی ایرانی اسلامی تأکید کرد و گفت: در اصلاح قانون نظام مهندسی باید نظرات تخصصی این سازمان مورد توجه باشد و اگر این اتفاق نیفتد در آینده با مشکلات و آسیب‌های دیگری روبه‌رو خواهیم شد.

مقومی عنوان کرد: امیدواریم که اصلاح قانون نظام مهندسی با نگاه صرف به ویژگی‌های شهر تهران انجام نگیرد چرا که ویژگی‌های بومی هر منطقه متفاوت از پایتخت است.

مقومی با بیان اینکه با عملیاتی شدن پنجره واحد ساخت و ساز دست دلالان و افراد غیر متخصص از شهرسازی و معماری کشور کوتاه می‌شود، گفت: توجه به مبحث تخلفات و اصل ۴۴ قانون اساسی، استفاده از ظرفیت بومی استان‌ها، احیای اعتماد به نظام مهندسی و ایجاد بستر روحیه مطالبه‌گری به همراه حقوق مکتسبه از مباحث مهمی است که در لایحه و قانون جدید نظام مهندسی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: در قم، ظرفیت مهندسی به اندازه کافی در تمام حوزه‌های شهرسازی و معماری وجود دارد و در این بین استفاده از مشاوران غیربومی ضربه سنگینی به نظام شهرسازی و معماری قم وارد کرده‌است.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.