کتاب «چهارمردان، خیابان انقلاب» رونمایی شد

نخستین کتاب تاریخ شفاهی شهر قم با عنوان «چهارمردان، خیابان انقلاب» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم رونمایی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کتاب «چهارمردان، خیابان انقلاب» رونمایی شد
شناسه : 43970 | انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مراسم رونمایی از نخستین کتاب تاریخ شفاهی شهر قم با عنوان «چهارمردان، خیابان انقلاب» به همت سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری و با حضور جمعی از اعضای شورای شهر و مردم انقلابی محله چهارمردان در مسجد چهارمردان برگزار شد.

ابوالقاسم مقیمی در این مراسم با بیان اینکه باید با تولید آثار هنری در خصوص تاریخ قم، هویت اصیل این شهر را به مردم به‌ویژه نسل جوان معرفی کنیم، تولید کتاب‌های تاریخ شفاهی را یکی از اقدامات سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم برای تحقق این امر برشمرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، چهارمردان را قطب انقلاب دانست و گفت: در تاریخ‌نگاری این محله تلاش شده تا رخدادها، ظرفیت‌ها و تأسیسات آن به همشهریان قمی و مردم ایران معرفی شود.

ابوالقاسم مقیمی با اشاره به نگارش کتاب تاریخ شفاهی «چهارمردان، خیابان انقلاب»، گفت: گردآوری تاریخ شفاهی چهار محله قدیمی دیگر قم ازجمله باغ پنبه، خیابان ارم و خیابان یخچال قاضی نیز تا پایان سال در دستور کار قرار دارد که پس از چاپ به‌صورت کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه هویت هر شهر با معرفی ظرفیت‌های آن شکل می‌گیرد، اظهار کرد: برای ایجاد تعلق به شهر ضرورت دارد، تاریخ، ظرفیت‌ها و شخصیت‌های شهر به مردم معرفی شوند که معرفی اماکن تاریخی و رخدادهای شهر یکی از کارهایی است که می‌توان انجام داد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: متأسفانه در سال‌های پس از انقلاب تاریخ‌نگاری برای شهر قم کمتر صورت گرفته و مردم با اماکن تاریخی قم مانند مقابر گنبد سبز که مقابر اولین شاهان شیعی است آشنایی خوبی ندارند.

در پایان این جلسه کتاب «چهارمردان، خیابان انقلاب» با حضور اعضای شورای شهر، خانواده معظم شهدا و جمعی از همشهریان محله چهارمردان رونمایی شد.

این کتاب به قلم دکتر حسن قریشی به رشته تحریر درآمده و به چاپ رسیده است که در این جلسه لوح تقدیری از طرف هیئت‌امنای مسجد چهارمردان و سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم به وی اهدا شد.

در این کتاب ۲۸۰صفحه‌ای به موضوعاتی مانند علت نام‌گذاری خیابان، اتفاقات و رویداد‌های محله چهارمردان، معرفی بزرگان و شهدا مسجد، آیین‌ها و سنت‌ها و مراکز تاریخی و فرهنگی خیابان انقلاب پرداخته‌شده که می‌تواند منبع علمی از تاریخ محله چهارمردان برای محققان و پژوهشگران باشد.

نوشته های مشابه
اهمیت تشخیص اولیه در سرطان پستان
برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در قم
برگزیدگان جشنواره استانی تئاتر بچه‌های مسجد قم معرفی شدند
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.