افزایش پوشش بیمه‌شدگان روستایی/ نمی‌توانیم به روستاییان اجبار کنیم

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه امروز شناخت نسبی از صندوق در همه روستاها بوجود آمده و حداقل یک عضو در هر روستا داریم، گفت: ما نمی‌توانیم روستاییان را مجبور ‌کنیم که وارد صندوق بیمه اجتماعی شوند اما برای افزایش شمار تحت پوشش تلاش می‌کنیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
افزایش پوشش بیمه‌شدگان روستایی/ نمی‌توانیم به روستاییان اجبار کنیم
شناسه : 36820 | انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، علی شیرکانی در نشست خبری که از طریق ویدئو کنفرانس با خبرنگاران سراسر کشور برگزار شد، به شانزدهمین سالگرد تأسیس  صندوق  بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: ساختار این بیمه اختیاری است نه اجباری. این بیمه، آسودگی خاطر برای بیمه شده فراهم می کند، ما روستاییان را اجبار نمی‌کنیم که وارد صندوق بیمه اجتماعی شوند، اما برای افزایش شمار تحت پوشش تلاش کرده و از عضویت واجدان شرایط استقبال می‌کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون یک میلیون و ۵۰۰ بیمه شده فعال در صندوق داریم و مجموع بیمه شده‌های صندوق ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که از این تعداد ۴۸۹ هزار نفراز بیمه شدگان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه از مجموع بیمه شدگان ۱۵۰ هزار نفر به صندوق‌های دیگر متصل شده اند، گفت: کسانی که از صندوق منفصل شدند به دلیل تغییر محل سکونت یا عدم جذابیت بیمه متناسب با افزایش یا کاهش درآمدها بوده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بر فعال‌سازی بیمه‌گذاران غیرفعال تأکید کرد و گفت: طرح «یک میلیون و ۴۰۰ بیمه شده در سال ۱۴۰۰» امسال اجرایی می‌شود که در این راستا از اسفند ماه سال گذشته تا کنون ۹۲ هزار بیمه شده غیرفعال در قالب این طرح فعال شده‌اند.

شیرکانی در ادامه به نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای میان صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: نقل‌ و انتقال سوابق بیمه‌ای در سال گذشته با مصوبه‌ شورای عالی رفاه صورت پذیرفت و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد؛ بنابراین امروز مشکلی در این زمینه نداریم، هم در تأمین اجتماعی و هم صندوق عشایری دستورالعمل های اجرایی صادر شده و نقل و انتقال در حال انجام است.

وی از اجرای طرح همسان‌سازی به عنوان یکی از اتفاقات خوب در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان اشاره کرد و گفت: همسان سازی عدالت محورانه از اول فروردین ۹۹ هم اعمال شد و به این ترتیب هرکسی در هرسطحی بازنشسته شده است، از سال ۹۹ به یک میزان حقوق دریافت می‌کند و شخصی که ۱۲ سال قبل بازنشسته شده با کسی که دوسال قبل بازنشسته شده بود، یک حقوق دریافت می‌کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: حداقل و حداکثر دریافتی ها با توجه به سطوح درآمدی مختلف، متفاوت است اما متوسط دریافتی بعد از همسان سازی به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. همسان سازی به این معناست که اگر افراد در سطح برابر باشند ولی در سال های متفاوت بازنشسته شده باشند، حقوق مشابه دریافت کنند.

شیرکانی در ادامه درباره معوقات ناشی از تأخیر در پرداخت حق بیمه گفت: صندوق، فواصل بیمه‌ای عدم پرداخت حق بیمه تا زیر یک سال را می پذیرد اما وقتی بیش از یک سال می‌شود حکم خرید بیمه پیدا می‌کند که در دنیا هم این امکان وجود ندارد و اینکه مثلاً فردی بعد از پنج سال بیاید و بخواهد بیمه خود را در وقفه ایجاد شده بخرد، مخالف اصول و قواعد بیمه‌ای است.

وی تأکید کرد: وقفه‌های بیش از یکسال را نمی‌پذیریم اما به علت ماهیت کار کشاورزان، وقفه تا یکسال و تاخیر چندماهه به طور استثنا در این صندوق قابل قبول است و انجام می شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درباره اقدامات ترویجی برای افزایش پوشش بیمه شدگان روستایی عنوان کرد: تلاش کردیم از طریق کارگزاران روستاهای کشور را پوشش و دسترسی را تسهیل کنیم. دسترسی به افراد تحت پوشش از طریق ایجاد سامانه ای بهبود یافته است و امروز شناخت خوبی در همه روستاها به وجود آمده و حداقل یک عضو در هر روستا داریم.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: صندوق بیمه اجتماعی صندوق شغلی نیست، اما برای جوانان نیز مزایایی داشته و به دنبال جوانگرایی هستیم و در این راستا تشویق‌ها و خدماتی را در نظر گرفته که بیمه پردازی مؤثر از جمله آن‌هاست و افراد بالای ۳۵ سال نیز امکان پرداخت حق بیمه دارند، همچنین خرید خدمات سربازی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تمام صندوق‌ها باید به سمت جوانگرایی بیشتر و بیمه پردازی حرکت کنند.  در این صندوق علاوه بر تشویقی‌های جوانان در آیین نامه جدید، جوانان می‌توانند از بیمه پردازی ۳۵ سال بیشتر هم استفاده کنند. در کنار این موضوع با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارهای اجرایی خرید خدمات سربازی را انجام دادیم و در صورت تأیید شورای عالی رفاه، اجرایی می‌شود.

نوشته های مشابه
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تحول در حوزه‌های منظر شهری و گردشگری با اجرای طرح‌ها مطالعاتی در قم
مالیات بر ارزش‌افزوده صرف توسعه شهر قم می‌شود
اجرای ۲۰۰۰ پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.