کشف هفت هزار اشیای تاریخی از تپه‌های باستانی قم

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان اینکه ساخت سایت موزه قلی‌درویش در دست انجام است، گفت: هفت هزار اشیای کشف شده از تپه‌های‌باستانی قم در مخزن نگهداری می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کشف هفت هزار اشیای تاریخی از تپه‌های باستانی قم
شناسه : 36497 | انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷   پرینت

به‌گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی با بیان اینکه تپه تاریخی قلی درویش برای قم یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود، گفت: ساخت سایت موزه قلی‌درویش در دست انجام است و تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی هزینه شده است.

وی تصریح کرد: تپه قلی‌درویش نخستین بار توسط یک باستان‌شناس آلمانی در سال ۱۳۸۰ کشف و سپس در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، سیامک‌سرلک با کاوش‌هایی که در آن منطقه انجام داد دو جلد کتاب برای آن نوشت که کاملاً علمی و مستند است. همچنین یافته‌های باستان‌شناسی در قلی‌درویش،  قدمت شهر قم را به ۷ هزار سال پیش عقب برد و پیشنهاد می‌کنم دانش آموزان و دانشجویان از این سایت موزه بازدید کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این‌که تاکنون حدود ۳۷۳ اثر غیر‌منقول، ۵۵ اثر ناملموس، ۱۹ اثر طبیعی و ۷۴ اثر منقول استان قم در فهرست آثار ملی ثبت شده است، افزود: قم موزه بی‌سقف ایران محسوب می‌شود و آمار ثبت شده آن در فهرست آثار ملی رو به افزایش است.

ارجمندی افزود: در تپه‌های‌استانی قمرود، تپه یوسف‌خان خاوه و قلی‌دوریش جمکران کاوش‌هایی انجام شده است که در صورت پایان کاوش‌ها بی تردید بر اهمیت تاریخی شهر قم افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷ هزار اشیاء کشف شده از تپه‌های‌باستانی قم در مخزن نگهداری می‌شود که در صورت تکمیل مخزن امن مدرن و پیشرفته، اشیاء برای نگهداری بهتر به آن مخزن منتقل خواهد شد.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.