کشف هفت هزار اشیای تاریخی از تپه‌های باستانی قم

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان اینکه ساخت سایت موزه قلی‌درویش در دست انجام است، گفت: هفت هزار اشیای کشف شده از تپه‌های‌باستانی قم در مخزن نگهداری می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کشف هفت هزار اشیای تاریخی از تپه‌های باستانی قم
شناسه : 36497 | انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷   پرینت

به‌گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی با بیان اینکه تپه تاریخی قلی درویش برای قم یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود، گفت: ساخت سایت موزه قلی‌درویش در دست انجام است و تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی هزینه شده است.

وی تصریح کرد: تپه قلی‌درویش نخستین بار توسط یک باستان‌شناس آلمانی در سال ۱۳۸۰ کشف و سپس در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، سیامک‌سرلک با کاوش‌هایی که در آن منطقه انجام داد دو جلد کتاب برای آن نوشت که کاملاً علمی و مستند است. همچنین یافته‌های باستان‌شناسی در قلی‌درویش،  قدمت شهر قم را به ۷ هزار سال پیش عقب برد و پیشنهاد می‌کنم دانش آموزان و دانشجویان از این سایت موزه بازدید کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این‌که تاکنون حدود ۳۷۳ اثر غیر‌منقول، ۵۵ اثر ناملموس، ۱۹ اثر طبیعی و ۷۴ اثر منقول استان قم در فهرست آثار ملی ثبت شده است، افزود: قم موزه بی‌سقف ایران محسوب می‌شود و آمار ثبت شده آن در فهرست آثار ملی رو به افزایش است.

ارجمندی افزود: در تپه‌های‌استانی قمرود، تپه یوسف‌خان خاوه و قلی‌دوریش جمکران کاوش‌هایی انجام شده است که در صورت پایان کاوش‌ها بی تردید بر اهمیت تاریخی شهر قم افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷ هزار اشیاء کشف شده از تپه‌های‌باستانی قم در مخزن نگهداری می‌شود که در صورت تکمیل مخزن امن مدرن و پیشرفته، اشیاء برای نگهداری بهتر به آن مخزن منتقل خواهد شد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.