در رؤیای کوچه باغ‌های سبز

شهر بیست/ درختان با رنگ‌های طبیعی و جلوه زیبای خدادادی، بسیار بیش از ساختمان‌های مدرن یا المان‌های متعدد، شهرها را زیبا می‌کنند. شاهد این موضوع هم زیبایی خیابان‌هایی است که از گذشته سبز بوده و درختان آن حفظ شده‌اند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
در رؤیای کوچه باغ‌های سبز
شناسه : 29937 | انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، اگر از اقلیم قم از شما بپرسند می‌گویید تابستان‌هایش داغ و سوزنده است و زمستان‌هایش دامن‌گیر؛ نه از آن شلاق آفتاب مرداد راه نجاتی هست و نه از رگبار آذر و دی. گذشتگان ما اما برای این موضوع راه حلی پیدا کرده بودند. هر جا زمینی خالی بود و آبی در دسترس، نهالی غرس می‌کردند. همین نهال تابستان‌ها از گرما نجاتشان می‌داد و پاییز و بهار از سیل. میوه‌اش هم به گذران زندگی‌شان کمک می‌کرد.

از پنج سال گذشته نهضتی در شهر قم ایجاد شده با عنوان «نهضت سبز معابر». پویشی برای بها دادن به موضوعی که در گذشته شاید کمتر به آن توجه می‌شد؛ ایجاد رفیوژ‌های فضای سبز در معابر شهر قم تا به واسطه این موضوع هم زیبایی مهمان خیابان‌های شهر شود و هم سایه‌اندازی در فصل تابستان، رفاه بیشتری برای مردم به ارمغان بیاورد.

این موضوع هم شامل ایجاد رفیوژ در معابر جدید می‌شود و هم تقویت رفیوژهای قدیمی. تا جایی که حتی در خیابان‌های صد ساله شهر هم که از گذشته رفیوژ فضای سبز داشته، افزایش تراکم درختان جان تازه‌ای به فضا داده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با تأکید بر اهمیت ایجاد سایه در شهر، از ایجاد بیشاز۵۴۰ کیلومتر فضای سبزی طولی در معابر شهر قم خبر داد و همین یک خبر کوتاه می‌تواند امیدی زیبا برای روزهای آینده باشد.

سید امیرسامع با اشاره به توسعه فضای سبز شهر قم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری، اظهار داشت: در توسعه فضای سبز به الگوی توسعه پایدار توجه شده است و در احداث همه بوستان‌ها تأکید بر استفاده از گونه‌های مناسب با اقلیم شهر قم شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم از استفاده درست و بهره‌وری آب در توسعه فضای سبز شهر قم هم خبر داد و گفت: افزایش سرانه فضای سبز به بیش از ۲۰ متر اتفاق مبارکی است که در همه عرصه‌های جنگی، کمربند سبز، بوستان‌های شهری و هم در فضای سبز طولی معابر به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اهمیت فضای سبز طولی معابر ادامه داد: بیش از ۵۴۰ کیلومتر، طول فضای سبزی بوده است که در معابر شهر قم ایجادشده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم، توسعه فضای سبز در شهر قم را علاوه برافزایش زیبایی شهر عامل مؤثری در ایجاد محیط‌زیست سالم و افزایش کیفیت زندگی شهروندان برشمرد.

سامع ایجاد سایه در سطح شهر قم را یکی دیگر از ضرورت‌ها شهر برشمرد و گفت: ما در شهر قم به خصوص از اردیبهشت تا آبان ماه به سایه نیاز داریم که این ۵۴۰ کیلومتر طول توسعه فضای سبز معابر شهر قم می‌تواند به ایجاد سایه در سطح شهر کمک کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم هم با اشاره به اهتمام به این مسئله در سال‌های اخیر اظهار داشت: کاشت بیش از ۱۴۳ هزار درخت و ۳۸۵ هزار درخچه در ۵ سال گذشته در شهر قم اقدامی در این زمینه است.

وی افزود: این کار تا جایی پیش رفته که امروز حتی خیابان‌های کم تردد تر نیز از نعمت رنگ‌های زیبای طبیعت برخوردار هستند.

به گفته جوادیان، این مسئله در طرح تفصیلی شهر قم هم ریشه دارد و طبق ضوابط آن در شوارع بالای ۱۶ متر در حاشیه خیابان‌ها باید درختکاری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح تبدیل خیابان‌های قم به باغ راه هایی سرسبز است. این طرح از سال ۹۶ در شهر قم آغاز شده که در آن سال بالغ بر ۱۴۹ هزار متر رفیوژ سبز در شهر ایجاد شده است.

جوادیان گفت: همچنین در سال ۹۶ بالغ بر ۸۹هزار متر و در سال ۹۷ نیز ۹۰ هزار متر باغچه سازی در قم صورت گرفته است. در مجموع می‌توان گفت در این سال‌ها ۳۲۸ هزار متر باغچه سازی در شهر داشتیم.

به گفته وی، این اقدام در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هم ادامه داشت وتوسعه ۴۵۲ کیلومتری درختکاری و ایجاد باغچه در حاشیه معابر با این روند در قالب «نهضت سبز معابر» محقق شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم معتقد است این کار موجب افزایش زیبایی‌های بصری در شهر قم شده و البته کاهش آلودگی هوا را نیز به دنبال دارد.

یکی از موضوعاتی که همواره در شهرها اهمیت داشته، مسئله سیما و منظر شهری است. بخشی از این موضوع به ساخت و سازها برمی‌گردد و بخش دیگری به الحاقاتی مانند المان‌ها و نورپردازی. با این‌همه کارشناسان معتقدند بهترین راه زیباسازی شهرها ملحق کردن فضای سبز به آنهاست.

درختان با رنگ‌های طبیعی و جلوه زیبای خدادادی، بسیار بیش از ساختمان‌های مدرن یا المان‌های متعدد، شهرها را زیبا می‌کنند. شاهد این موضوع هم زیبایی خیابان‌هایی است که از گذشته سبز بوده و درختان آن حفظ شده‌اند. این معابر که معمولا گران قیمت‌ترین املاک را در خود جای داده اند، بخش قابل توجهی از کیفیت زندگی را از درختان و فضای سبز خود می‌گیرند.

نگاهی به اهمیت این موضوع نشان می‎دهد در طراحی و شکل دهی به معابر جدید نیز باید به این مسئله توجه دوچندان شده و ایجاد رفیوژه‌ها و باغچه‌های سبز یک موضوع با اهمیت در شهر تلقی شود.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.