نگهداری از ۱۰ هزار اثر فرهنگی و تاریخی در موزه حرم حضرت معصومه(س)/ موزه حرم جابه‌جا می‌شود

شهر بیست/ مدیر موزه حرم حضرت معصومه(س) گفت: در این موزه حدود ۱۰ هزار اشیا و اثر فرهنگی و تاریخی نگهداری می‌شود که برخی از آن‌ها در سطح جهان کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگهداری از ۱۰ هزار اثر فرهنگی و تاریخی در موزه حرم حضرت معصومه(س)/ موزه حرم جابه‌جا می‌شود
شناسه : 13700 | انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، حجت‌الاسلام علی فتح‌الله زاده افزود: اشیاء کم‌نظیر موجود در موزه حرم حضرت معصومه(س) مورد اذعان کارشناسان و متخصصان موزه‌هایی از جمله پاریس، استانبول و برزیل قرارگرفته است و به غنی بودن و ناشناخته بودن اشیاء این موزه اعتراف کرده‌اند.

وی بیان کرد: موزه آستانه کریمه اهل‌بیت(س) در گذشته به‌صورت گنجینه بوده و با توجه به افزایش آثار سال ۱۳۱۴ هجری شمسی موزه حرم در رواق شهید مطهری افتتاح می‌شود.

وی گفت: این موزه در سال ۱۳۶۱ به مکان فعلی در میدان آستانه، جنب مدرسه علمیه فیضیه و نزدیکی در ورودی حرم کریمه اهل‌بیت(ع) منتقل می‌شود که دارای بیش از یک هزار مترمربع مساحت، ۲ و نیم‌طبقه و سه تالار است.

به گفته فتح‌الله زاده، به دلیل کمبود مکان، این موزه در حال انتقال به ساختمان جدیدی در کتابخانه واقع در صحن فاطمی است و در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد تحول قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: موزه جدید بخشی از طبقه همکف کتابخانه و کل طبقه بالا را شامل می‌شود و دارای ۲ هزار مترمربع مساحت می‌باشد و اگر در آینده نیاز به فضای بیشتری باشد، فضای موزه در همین ساختمان توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که موزه حرم مطهر بیش از ۲۵ بخش به‌صورت تخصصی دارد، بیان کرد: فرش، گنجینه قرآنی، کاشی و سرامیک، مدال‌ها، تمبر، متبرکات، آثار فلزی، آثار هیاتی مثل طوق‌های زمان صفویه، درب‌ها، تکه‌های ضریح و آثار سفالینه ازجمله این بخش‌هاست.

مدیر موزه حرم حضرت معصومه(س)، سفالینه‌های متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح را قدیمی‌ترین شی موجود در حرم دانست و گفت: فرش‌های مقبره شاه عباسی که به شکل ۱۲ ضلعی ساخته‌شده و جزو عجایب هفتگانه فرش‌های دنیا می‌باشد نیز از اشیاء ارزشمند موزه است.

وی ادامه داد: موزه آستان حضرت معصومه(س) از حیث قرآن‌های تاریخی، بزرگ و کوچک بسیار غنی است و قرآنی به وزن ۱۲۰ کیلوگرم و همچنین قرآنی به وزن چند گرم جزو گنجینه‌های گران‌بهای این موزه است.

وی با اشاره به وجود قدیمی‌ترین کاشی تاریخ‌دار ایران به تاریخ ۶۰۲ هجری شمسی در این موزه، افزود: قدیمی‌ترین قرآن تاریخ‌دار و امضا دار به سال ۱۹۸ هجری قمری با امضای هارون‌الرشید و به خط کوفی در این موز نگهداری می‌شود.

فتح‌الله زاده با اشاره به این‌که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جلد نسخه‌های نفیس خطی در این موزه موجود است، ادامه داد: تمام آثار این موزه به‌صورت وقفی است که از سوی مردم، شخصیت‌های بزرگ و یا پادشاهان هدیه شده است.

نوشته های مشابه
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
اتمام عملیات زیرسازی و بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.