برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند

ششمین کنگره ملی شعر مناجات و نیایش «مواهب» با معرفی برگزیدگان در قم به کار خود پایان داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
شناسه : 83421 | انتشار : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، مراسم اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر مناجات و نیایش «مواهب» با حضور استاد محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی، سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری قم و شاعران آیینی در مجتمع آموزشی هدایت قم برگزار شد.

*۴۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه کنگره

سید علی نقیب مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم در ابتدای این مراسم، گزارشی از برگزاری این کنگره ارائه کرد و گفت: ۴۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره که به دبیری علمی حجت الاسلام سید سلمان علوی رسید که هیئت داوران، پنج اثر را بدون رتبه‌بندی به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند.

*ما در غیبتیم و حضرت حق در هر جا حاضر و ظاهر است

در ادامه محمد علی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آئینی ضمن خوانش چند سروده از رباعیات خود، در سخنانی با اشاره به موضوع این کنگره، گفت: حقیقت این است که ما در غیبتیم و حضرت حق در همه‌جا حاضر و ظاهر است. ما هر چه داریم از اهل‌بیت(ع) است و اهل‌بیت(ع) هر چه دارند از خداست. 

*تشریح مفهوم مواهب

همچنین دکتر حسین محمدی مبارز، از چهره‌های شناخته شده شعر آیینی و قائم مقام دبیرخانه شعر آیینی کشور به معنی لغوی «مواهب» اشاره کرد و گفت: باید دقت شود که مواهب از ریشه هبه به معنی عطا کردن نیست از ریشۀ موهبت به معنی مهربانی‌ است. در عوض موهبت چیزی طلب نمی‌شود. مواهب بخشش‌ بی‌بازگشت است ولی در قبال عطا کردن، باید چیزی پرداخت.

مبارز همچنین خاطر نشان کرد: در کار شعر و هنر، چه گفتن مقدم بر چگونه گفتن است. ما ۲۲۰ صنعت بدیعی در شعر داریم که همه چگونه گفتن است. کنگره مواهب چه گفتن را به شاعر می‌گوید. چگونه گفتن را که شاعر باید بداند. چه گفتن مغز است و چگونه گفتن آرایه‌هاست.

وی همچنین توکل را اساس مبانی دعا دانست و دعا را به این جهت برای انسان آرامش‌بخش خواند. مبارز همچنین غزلیاتی نیایشی برای حاضران قرائت کرد

*اساس شعر فارسی توحید است

همچنین حجت‌الاسلام جواد محمد زمانی شاعر شناخته شده آیینی ضمن تشکر از کسانی که در جریان برگزاری کنگره «مواهب» تلاش کردند در مسیر شعر توحیدی گام بردارند، گفت: شعر فارسی با حمد و توحید شروع می‌شود و اساس آن شعر توحیدی بوده‌است و این از نقاط ضعف شعر امروز ماست که اشعار توحیدی در آن کم است. باید تلاش شود هر شاعری در دفترش شعر توحیدی داشته باشد.

وی همچنین به دغدغه مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایشان با شاعران اشاره کرد که متذکر شدند؛ چرا رکن جلسات ما شعر توحیدی نیست؟

در بخش تجلیل از شاعران برگزیده کنگره از ۵ شاعر در یک سطح تجلیل شد. شاعران برگزیده این کنگره؛ آرش پور علیزاده از رشت، محمد خادم از اصفهان، محدثه آشتیانی از تهران و عاطفه جوشقانیان و راضیه مظفری از قم بودند.

برگزیدگان همچنین پشت تریبون قرار گرفتند و اشعار خود را قرائت کردند. پایان بخش این مراسم، ضیافت افطار بود که این روزها به همت حوزه هنری قم و با عنوان شب هنر انقلاب با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف هنری برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
بیمارستان‌های قم ملزم به دریافت پروانه ایمنی هستند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.