برگزیدگان ششمین جشنواره شعر اشراق معرفی شدند

آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق ویژه طلاب با معرفی و تقدیر از برگزیدگان در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان ششمین جشنواره شعر اشراق معرفی شدند
شناسه : 82501 | انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق ویژه طلاب با معرفی و تقدیر از برگزیدگان به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد.

مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این مراسم اظهار کرد: هشدار گسست نسلی بزرگ و بحران و چالش هویتی در پیش روی ماست که در جهان معاصر دارد برای نسل جدید ما بوجود می‌آید و ابزار اصلی این اختلال هویتی و گسست نسلی، ابزار رسانه و هنر است.

وی افزود: زبان و ادبیات در ادوار مختلف تاریخ اسلام از ابتدا تا کنون نسل‌ها را تربیت کرده و معارف را انتقال داده و آن‌چنان که امروز در رسانه جدید زبان و ادبیات و نوع تصویرسازی و هنری که انجام می‌شود، در حال ایجاد یک اختلال هویتی در جریان نسل‌ها با انتقال اندیشه و معارف جدید و ایجاد شبهات گسترده بین نسل‌های مختلف است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما دو رویداد جدی را امسال در دستور کار خودمان قرار دادیم بیان داشت: اولین رویداد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بود که سه ماه قبل برگزار شد و سرمایه هویت‌ساز و تربیت‌کننده چند نسل در دفتر تبلیغات اسلامی پای کار آمدند و رویداد دوم رویدادی است که در حوزه شعر و ادبیات انجام شد.

وی به اهتمام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به حوزه شعر و ادبیات اشاره کرد و گفت: سال‌ها این موضوع تعطیل شده بود و تحت‌الشعاع خیلی از اتفاقات قرار گرفته بود اما با رویکرد جدید در دفتر تبلیغات اسلامی، توجه به حوزه کودک و نوجوان و شعر و ادبیات احیا شده است.

معینی‌پور در ادامه به ضعف جدی معرفتی و اندیشه‌ای در شعر حوزوی اشاره کرد و گفت: با بررسی‌هایی که در آثار جشنواره داشتیم، این اشعار نوعاً اشعاری نیستند که برآمده از نسل تربیت‌شده در حوزه علمیه و برگرفته از اندیشه فاخر و پخته باشد.

وی بیان داشت: این اشعار بیشتر برای مصرف مناسکی در حد محدود و رفع نیاز مادحین و خواننده‌ها قرار می‌گیرد و این ضعفی جدی است که با آن مواجه هستیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ما باید به سمت تربیت فکری شاعران حوزه پیش برویم و جریان تولید فکر و مسئله‌محوری و جریان تربیت ذهنی طلاب را در دستور کار قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موسیقی در دنیای جدید بویژه در نوجوانان و کودکان بسیار جدی است، بیان داشت: مواد اصلی موسیقی، شعر و ادبیات است که با بهره‌گیری از موسیقی نشر پیدا می‌کند و زبان‌های خارجی مانند زبان‌های کره‌ای و انگلیسی به‌دلیل موسیقی و شعری که دارد بسیار توسعه پیدا کرده و در حال تغییر بافت زندگی کودکان و نوجوان ماست و اگر جریان شعر حوزه به سمت تولید ادبیات فاخر و هویت‌ساز حرکت نکند، ما نمی‌توانیم مقابل این جریان جدی بایستیم.

معینی‌پور افزود: از این رو شعر بسیار اهمیت دارد و جزء زیرساخت‌های اصلی تربیت نسلی ماست و تلاش می‌کنیم هرچه بالنده‌تر این جریان را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: انجمن شعر و ادبیات حوزه به‌زودی کار خودش را شروع می کند و امیدواریم با اتفاقاتی که در سال آینده خواهد افتاد، ما شاهد بالندگی هرچه بیشتر جریان شعری حوزه باشیم.

*اهدای نشان اشراق

در ادامه این مراسم، نشان اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به استاد محمد علی مجاهدی به‌دلیل هویت‌بخشی به شعر حوزه‌های علمیه و مهدی جهاندار به‌دلیل فعالیت دینی و انقلابی به موقع و مؤثر به ویژه در شرایط فتنه اهدا شد.

در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق تجلیل شدند که به شرح زیر است:

منتخب بخش شعر نو:
زینب مهدی‌زاده

منتخب بخش شعر کودک و نوجوان:
بهزاد پودات
رضا الهامی

منتخب بخش نوحه و سرود:
مهدی شریفی
قاسم اردکانی

منتخب بخش کلاسیک:
طیبه عباسی ترابی
الهه بیات مختاری
احسان الله موسوی بدخشانی
سید محمدحسین آل مجتبی
طاهره سادات ملکی
حمزه عابر از افغانستان
سمیه زارع خردمند

منتخب بخش کلاسیک و بخش رویش:
احسان افتخاری‌پور

منتخب بخش رویش:
محدثه نبی حسینی
احمد بیاتانی
علی احمدپور
علی وکیلی

منتخب بخش مطروحه غزل مقام معظم رهبری:
علی محمد نقیب
محمد خان‌محمدی

برگزیده بخش شعر کودک و نوجوان:
راضیه جبه‌داری

برگزیده بخش شعر کلاسیک:
سید محمد مهدی شفیعی

برگزیده بخش کلاسیک:
سعید مبشر
سید محمد بهشتی

برگزیده اشراق به خاطر امتیاز در بخش شعر نو با موضوع ویژه و بخش شعر کلاسیک:
راضیه مظفری

برگزیده اشراق به خاطر امتیاز در بخش شعر کلاسیک، نوحه و سرود و شعر کودک و نوجوان:
یوسف رحیمی

برگزیده اشراق به خاطر امتیاز در بخش کلاسیک، کودک و نوجوان و شعر نو:
عاطفه جوشقیان

برگزیده اشراق در بخش کلاسیک و مطروحه:
عباس شاهزیدی

برگزیده اشراق به خاطر امتیاز در بخش کلاسیک و نوحه و سرود:
عباس همتی

منتخب بخش رویش ها و شعر کلاسیک:
فاطمه معصومه شریف

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.