تصویب قوانین ناپخته به حیثیت مجلس لطمه می‌زند

سیده فاطمه هاشمی، حقوقدان و استاد دانشگاه با ابراز تأسف از تصویب قوانین ناپخته در مجلس شورای اسلامی، گفت: متأسفانه مجلس با کمبود جدی حقوقدانان خبره روبه‌روست و به همین دلیل در سالیان اخیر تورم قوانین داشتیم، مجلس دائماً در حال تصویب قوانینی بوده که نه از مقبولیت عمومی برخوردار بوده و نه امکان اجرا داشته است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تصویب قوانین ناپخته به حیثیت مجلس لطمه می‌زند
شناسه : 82228 | انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، دکتر سیده فاطمه هاشمی، حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذهب در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران، با بیان اینکه خود را بانوی قانون می‌دانم و در سن ۲۱ سالگی وکیل شدم، اظهار کرد: رسالت و وظیفه اصلی یک نماینده تصویب و نظارت بر اجرای صحیح قوانین است.

وی با بیان اینکه بسیاری از وعده‌های نامزدهای انتخابات در حیطه وظیفه یک نماینده مجلس نیست، گفت: متأسفانه در سالیان اخیر با پدیده تورم قوانین روبه‌رو بودیم و مجلس دائماً در حال تصویب قوانینی بوده که بخشی از آنها از قوام و دوام و مقبولیت لازم برخوردار نبوده که از آنها به عنوان قوانین خاموش یاد می‌شود، یعنی قوانینی که تصویب می‌شوند اما قابلیت اجرا ندارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، حضور متخصصان در مجلس شورای اسلامی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: به طور مثال قانون چک قرار بود ورودی پرونده‌های قضایی را کم کند اما به عکس تبدیل شد یا قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار آن‌قدر ابهام داشت که دو ماه بعد برای آن طرح جدید استفساریه تدوین کردند.

هاشمی همچنین از تصویب شتاب‌زده لایحه عفاف و حجاب انتقاد کرد و گفت: برای تصویب این لایحه از ظرفیت کارشناسی استفاده نشد، به گونه‌ای که با ۴۶ ایراد و ۱۶ تذکر از سوی شورای نگهبان مواجه شد، ضمن اینکه کیفر در نظر گرفته شده نیز مشخص نیست ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه مجلس شورای اسلامی با کمبود جدی حقوقدان روبه‌روست و حقوقدانان متخصص در مجلس حضور پررنگی ندارند.

تصویب قوانین ناپخته به حیثیت مجلس لطمه می‌زند

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان حضور مدیران زن در جامعه از شاخص‌های توسعه هر کشوری محسوب می‌شود، گفت: استان قم به شدت با کاهش حضور مدیران زن در سطوح مدیریتی روبه‌روست، ۴۵ سال است که یک بانوی نماینده در این شهر نداریم، علاوه بر اینکه هیچ بانویی در مناصب استانی و شهری نیست، در حالی که بانوی کرامت ولی نعمت این شهر است و اشکالی ندارد یکی از نمایندگان این شهر، یک بانو باشد.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه از ظرفیت زائر و گردشگر برای توسعه اقتصادی استان باید استفاده کرد، گفت: قم بعد از ۴۵ سال هنوز فرودگاه ندارد و از استانداردهای لازم اقامتی و حمل‌ونقلی برخوردار نیست اما با توسعه صنعت توریسم می‌توان اقتصاد قم را ارتقا دهیم.

وی بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای توسعه قم تأکید کرد و گفت: قم علاوه بر اینکه زائر دارد، قطب فرهنگی و علمی است و هزاران دانشجوی غیر ایرانی در این شهر تحصیل می‌کنند که می‌تواند برای استان درآمد ارزی داشته باشد.

این استاد دانشگاه همچنین به چالش‌‌های زیست محیطی قم اشاره کرد و گفت: معضل کمبود آب، عدم رهاسازی حق‌آبه و بیابان‌زدایی و بی‌توجهی به کانون‌های گردوغبار می‌تواند استان را با چالش‌های متعددی مواجه کند و از نمایندگان آتی این شهر انتظار می‌رود دغدغه این موضوعات را داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه طلاق را به عنوان یک واقعیت اجتماعی باید بشناسیم و بپذیریم، گفت: باید آثار مخرب این پدیده اجتماعی را بویژه برای کودکان کاهش داد و با انکار واقعیت طلاق به نتیجه نمی‌رسیم.

وی همچنین بر لزوم قانون‌گذاری برای تحکیم خانواده و توجه به بهداشت و روان شهروندان تأکید کرد و گفت: باید بیمه بهداشت و روان را برای شهروندان در نظر بگیریم که جامعه ما به آن به شدت نیازمند است.

این نامزد دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اولویت من برای قم تلاش برای تسهیل جذب سرمایه‌گذاری است و معتقدم قم بهشت سرمایه گذاری خارجی است، دوم حوزه پرداختن به اقتصاد به‌ویژه کارآفرینی خرد و کلان و سوم درنظر گرفتن حق‌آبه آب شرب و کشاورزی است که اگر دراین خصوص نگاه جدی به قم نداشته باشیم در آینده با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد.

هاشمی با انتقاد از اینکه بعضی‌ها از جایگاه نمایندگی قم به عنوان سکوی پرتاب استفاده می‌کنند، گفت: متأسفانه عده‌ای تعهد لازم را به جایگاه نمایندگی قم نداشتند و حدود سه سال باعث شدند یکی از کرسی‌های نمایندگی قم خالی بماند.

خاطرنشان می‌شود سیده فاطمه هاشمی دارای دکتری فقه و حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی تهران و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه ادیان و مذاهب، وکیل پایه یک دادگستری(عضو کانون وکلای دادگستری استان قم) و دادرس انتظامی کانون وکلای دادگستری استان قم است.

نوشته های مشابه
طرح جامع شهرک سوم پرنیان قم ابلاغ شد
نجات جان مادر باردار قمی
ضرورت همراهی اوقاف برای بازگشایی دروازه ری
توسعه هوشمندسازی ترافیکی در پردیسان
طلب ۶ هزار میلیاردی شهرداری قم از نهادهای دولتی
فاز نخست خط یک مترو قم برق‌دار شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.