وزارت ارشاد نمی‌تواند تمام هزینه‌های رسانه‌ها را تأمین کند/ رتبه‌بندی رسانه‌ها سلیقه‌ای نیست

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیگیری پیشنهاد اثر مستقیم جوایز جشنواره‌های مطبوعات استانی در امتیازبندی رسانه‌ها خبر داد و با تأکید بر اینکه در روند صدور مجوزها تجدید نظر جدی خواهیم کرد، گفت: ما حامی رسانه‌ها هستیم اما بنا نیست صفر تا صد هزینه رسانه‌ها را تأمین کنیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
وزارت ارشاد نمی‌تواند تمام هزینه‌های رسانه‌ها را تأمین کند/ رتبه‌بندی رسانه‌ها سلیقه‌ای نیست
شناسه : 79613 | انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، فرشاد مهدی‌پور عصر پنجشنبه در نشست صمیمی با مدیران مسئول رسانه‌های استان قم که در تالار فرهنگ و هنر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: رسانه‌های محلی استان می‌توانند در توسعه اخلاق، تهذیب و امیدآفرینی نقش مؤثری ایفا کنند و خودشان را فقط به استان محدود نکنند.

وی یکی از رویکردهای معاونت امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ را افزایش برگزاری دوره‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: تقویت دوره‌های آموزشی متناسب با استقبال رسانه‌ها و فعالان خبری خواهد بود و ادارات‌کل استان‌ها با همراهی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها می‌توانند دوره‌های آموزشی تکمیلی را در جهت بازآموزی و تربیت خبرنگاران برگزار کنند.

*اعزام خبرنگاران استانی به رویدادهای بین‌المللی

مهدی‌پور در خصوص استفاده از ظرفیت خبرنگاران استانی در رویدادهای بین المللی، گفت: این موضوع در دستور کار قرار گرفته و در اعزام خبرنگار به رویدادهای بین‌المللی، از ظرفیت خبرنگاران استانی نیز استفاده می‌کنیم.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد انتقاداتی که پیرامون حقوق پایین خبرنگاران استانی شاغل در خبرگزاری‌ها می‌شود، گفت: این مسئله داخل سازمانی است و ما نمی‌توانیم مداخله کنیم و تابع قانون کار است.

*تسهیل عضویت خبرنگاران در سامانه جامع رسانه‌ها  

مهدی‌پور با بیان اینکه عضویت خبرنگاران شاغل خبرگزاری‌ها در سامانه جامع رسانه‌ها تسهیل شده است، گفت: پیش‌تر این عزیزان نمی‌توانستند در سامانه خبرنگاران عضو شوند اما امروز امکان عضویت در سامانه جامع رسانه‌ها و صندوق هنر فراهم شده است.

وی همچنین در پاسخ به گلایه کسانی که هدیه روز خبرنگار به آنها تعلق نگرفته است، گفت: ما تأکید کردیم این هدیه به خبرنگاران عضو سامانه تعلق می‌گیرد، دو بار نیز برای حدود ۹ هزار خبرنگار عضو سامانه جامع رسانه‌ها پیامک ارسال شد تا اطلاعات خود را کامل کنند.

*به‌دنبال توسعه کمی رسانه‌ها نیستیم

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تأکید بر اینکه به دنبال توسعه کمی رسانه‌ها نیستیم، گفت: تقریباً تعداد رسانه‌های دارای مجوز پایدار مانده و با وجود اینکه دو هزار رسانه جدید مجوز دریافت کرده‌اند اما رسانه‌هایی نیز نیز مشمول ماده ۱۶ شده و پروانه‌ آن رسانه لغو شده است.

مهدی‌پور تصریح کرد: در دوره‌ای سیاست توسعه کمی رسانه‌ها دنبال شده که بنا به نقد گذشتگان نداریم اما سیاست ما توسعه کیفی رسانه‌هاست و در روند صدور مجوزها تجدید نظر جدی خواهیم کرد.

*الزام قانونی رسانه‌ها در دریافت کد کارگاهی 

وی درباره اختصاص یافتن فضای اشتراکی برای رسانه‌های استان، گفت: برای این موضوع می‌توان از ظرفیت استانداری و شهرداری استفاده کرد اما این موضوع نمی‌تواند ضرورت الزام دریافت کد کارگاهی را نفی کند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دریافت کد کارگاهی الزام قانون است و کسی که وارد این چرخه می‌شود، باید طبق قانون، همکاران خود را بیمه کند و معیار و سنجش بیمه نیز از طریق کد کارگاهی است.

مهدی‌پور تصریح کرد: کسانی که چند مجوز رسانه دریافت کرده‌اند، طبیعتاً تعهد بیشتری برای خود ایجاد کرده‌اند و باید به همان تعداد کد کارگاهی دریافت کنند.   

وی در خصوص میزان یارانه‌ای که به رسانه‌های قم اختصاص یافته است، گفت: در سال ۱۴۰۰ به رسانه‌های قم، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در سال جاری نیز تاکنون دو میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان یارانه اختصاص یافته است.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: میزان آگهی دولتی توزیع شده در استان قم در سال ۱۴۰۰، دو میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱، سه میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان و سال جاری تاکنون سه میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

*نمی‌توانیم تمام هزینه‌های رسانه‌ها را تأمین کنیم

مهدی‌پور با انتقاد از کسانی که می‌گویند از رسانه‌ها حمایت نمی‌شود، گفت: ما حامی رسانه‌ها هستیم اما بنا نیست صفر تا صد هزینه رسانه‌ها را تأمین کنیم، قانون به ما تکلیف کرده که از رسانه‌ها حمایت کنیم و ممکن است حمایت‌ها متناسب با هزینه‌ها نباشد اما تلاش ما این بوده که حمایت‌ها را افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: تعداد اعضای سامانه جامع رسانه‌ها، از دو هزار نفر به دوازده هزار نفر رسیده و تعداد روزنامه‌نگاران بیمه‌شده صندوق هنر نیز دو برابر شده است، ضمن اینکه خبرنگاران عضو سامانه جامع رسانه‌ها از مزایای حمایت حقوقی نیز بهره‌مند می‌شوند.

تصاویر/ نشست صمیمانه معاون امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ با مدیران مسئول رسانه‌های قم

*تلاش برای اختصاص تسهیلات مسکن به خبرنگاران 

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پیگیری‌هایی که برای مسکن خبرنگاران صورت گرفته است، گفت: اعضایی که عضو صندوق هنر بودند و واجد شرایط دریافت مسکن بودند، به سامانه نهضت ملی مسکن معرفی شده‌اند و امیدواریم بتوانیم تسهیلاتی را در حوزه مسکن به همکاران رسانه‌ای را ارائه دهیم.

مهدی‌پور افزود: در کل کشور ۴۰۵ نفر و در استان قم هشت نفر از اصحاب رسانه واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شده و برای دریافت مسکن ملی معرفی شدند.

وی در خصوص بهره‌مندی پایگاه‌های ‌خبری از قانون معافیت حق بیمه سهم کارفرما، گفت: از نظر ما پایگاه‌های خبری و کانال‌های مجازی نیز طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات سال ۱۳۹۵، مشمول معافیت حق بیمه سهم کارفرما می‌شوند، این موضوع در سطح استان باید پیگیری شود و اگر به نتیجه نرسید، به ما منتقل شود.

تصاویر/ نشست صمیمانه معاون امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ با مدیران مسئول رسانه‌های قم

*نظام رتبه‌بندی رسانه‌ها سلیقه‌ای نیست

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نظام رتبه‌بندی رسانه‌ها حتماً سلیقه‌ای نیست، گفت: رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری امسال بعد از چهار سال به‌روزرسانی شد و رتبه‌بندی روزنامه‌ها نیز تاکنون دوبار انجام شده و امیدواریم با فاصله کمتری طرح رتبه‌بندی را اجرا کنیم.

مهدی‌پور با تأکید بر اینکه تلاش ما بر قاعده‌مندبودن نظام رتبه‌بندی است، گفت: اینکه توزیع آگهی دولتی مانع از خلاقیت رسانه‌ها شده مورد قبول نیست و کسی، رسانه‌ها را از دریافت آگهی‌های تجاری منع نکرده اما توزیع آگهی دولتی ضابطه‌مند شده است.

تصاویر/ نشست صمیمانه معاون امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ با مدیران مسئول رسانه‌های قم

وی در خصوص پیشنهاد مدیر مسئول پایگاه خبری «شهر۲۰» مبنی بر اثر مستقیم جوایز جشنواره‌های مطبوعات استانی در امتیازبندی رسانه‌ها، گفت: این پیشنهاد را پیگیری خواهیم کرد و انجام خواهد شد.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دفاتر استانی روزنامه‌ها را ملزم به توزیع ۵۰ نسخه کردیم و اگر استنکاف کنند، مشمول دریافت آگهی نمی‌شوند.

*گزارش تصویری نشست صمیمانه معاون امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران مسئول رسانه‌های قم را «اینجا» ببینید.

نوشته های مشابه
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
بیمارستان‌های قم ملزم به دریافت پروانه ایمنی هستند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.