برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

نخستین نشست تخصصی گردشگری سلامت با عنوان «سفر، زیارت و سلامت» به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم
شناسه : 79541 | انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، نخستین نشست تخصصی گردشگری سلامت با عنوان «سفر، زیارت و سلامت» در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

*ظرفیت بالای استان قم برای توسعه گردشگری نظام سلامت

مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در سخنانی، برگزاری این نشست تخصصی را مقدمه‌ای برای مشخص شدن سهم گردشگری استان‌های زیارتی دانست و تصریح کرد: وزارت بهداشت شاخص‌های خوبی برای گردشگری سلامت مشخص کرده و دولت جدید نیز بر گردشگری سلامت تأکید داشته و دیپلماسی سلامت را آغاز کرده است.

وی افزود: سه استان قم، مشهد و شیراز تقویت گردشگری سلامت را به صورت جدید آغاز کرده‌اند و در این حوزه پیش قدم شده‌اند.

وی در ادامه پیشرفت خدمات شهروندی در قم را قابل توجه دانست و گفت: شرایط پذیرایی از زائران در شهر قم به نسبت فراهم شده و امیدواریم تا چند سال آینده گردشگری سلامت را در شهر قم نیز به جایگاه مطلوبی برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: گردشگری سلامت بخش‌های مختلفی مانند طبیعت‌گردی و طب سنتی دارد که شهرهای مختلف کشور و همچنین شهر قم پتانسیل‌های زیادی برای این نوع گردشگری را داراست.

وی در پایان یادآور شد: توجه به گردشگری سلامت می‌تواند در حوزه اقتصادی نیز برای کشور و این سه شهر زیارتی آورده خوبی داشته باشد که نیاز است به صورت تخصصی به آن بپردازیم.

برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

*گردشگری سلامت به یک دغدغه ملی تبدیل شود

محمد جهانگیری مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این نشست تخصصی، اظهار داشت: سه مقوله مهم سفر،زیارت و سلامت مکمل هم هستند که  متخصصان حوزه‌های مختلف برای نگاه جامع به این موضوع دعوت شده‌اند.

وی ادامه داد: در این نشست متخصصانی  از میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، وزارت صمت،سازمان نظام پزشکی و اتاق بازرگانی حضور دارند که با هدف دستیابی به دیپلماسی علمی اقدام به برگزاری نشست کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری سلامت باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود، گفت:توسعه خدمات بین المللی گردشگری، افزایش درآمد ارزی کشور و ایجاد اشتغال مناسب‌تر بخشی از اهداف این نشست است که امید داریم محقق شود.

 مشاور عالی و اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: نیاز به تشکیل یک کمیته تخصصی با حضور نمایندگان چهار بخش وزارت کشور، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و هلال‌احمر بوده و این کمیته باید ذیل همین کارگروه تشکیل شود تا متقاضیان فعالیت در این حوزه به‌خوبی هدایت شوند.

مشاور عالی و اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت در کشور شد و افزود: تقویت گردشگری سلامت را با نگاه منطقه‌ای آغاز کرده‌ایم که با تشکیل دبیرخانه دائمی برای آن امیدواریم در کمترین زمان به سطح ملی و بین‌المللی برسیم.

برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

*حوزه گردشگری سلامت در قم مغفول مانده است

ابوالقاسم مقیمی معاون اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم در این نشست، مغفول ماندن معرفی گردشگری سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: در سه شهر قم، مشهد و شیراز نعمتی تحت عنوان سفر و زیارت داریم که باید آن را غنیمت شمرده و با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی درست و صحیح در راستای توسعه و ارائه خدمات بهتر بکوشیم. 

وی با بیان اینکه نداشتن یک سامانه متمرکز حوزه زیارت به‌ویژه در زمینه تولید محتوا یکی از دغدغه‌های مهم حوزه گردشگری است، گفت: استان قم یکی از اثرگذارترین استان‌ها در بخش تولید محتواست که باید به آن توجه جدی شود. 

معاون اجتماعی فرهنگی و زیارتی استانداری قم شکل‌گیری سهم شرکت‌های تسهیلگر و دفاتر مجاز بخش خصوصی را مورد اشاره قرارداد و گفت: برای دادن مجوز و آموزش و شکل‌گیری؛ باید بخش خصوصی در حوزه گردشگری سلامت ورود پیدا کند و بخشی از مجوزهای لازم از سوی بخش دولتی در این زمینه صادر شود. 

مقیمی در پایان از فقدان رشته آموزشی گردشگری سلامت در حوزه تور گردشگری سلامت انتقاد کرد و گفت: صدور مجوزها در حوزه‌های آموزش و صدور مجوزهای لازم باید از مبدأ صورت پذیرد.

برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

*انجام تسهیل‌گری در صدور مجوز در بخش سلامت

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در سخنانی به سیاست دولت سیزدهم در تقویت گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: در این دولت هیچ سفیری به محل خدمت خود اعزام نمی‌شود مگر آموزش‌های لازم در حوزه گردشگری را دیده باشد. 

وی با اشاره به رفع مشکلات روادید گفت: امروز صدور روادید فرودگاهی و حذف لیبل از پاسپورت توانسته در حوزه گردشگری اتفاقات خوبی را رقم بزند و به نفع گردشگری سلامت استفاده خواهد شد. 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: سازمان توسعه و تجارت نیز می‌تواند با تعریف مشوق‌های مشخص برای بخش گردشگری سلامت در رونق و ارتقاء این صنعت کمک کرده و  در کنار اتاق بازرگانی و بخش خصوصی گام‌های بزرگی را در این حوزه بردارد. 

وی اهداف این نشست تخصصی را در راستای تحقق دو سیاست کلی وزارت گردشگری دانست و گفت: این نشست جلوه‌گر دو سیاست در وزارت گردشگری است، نخست توسعه همکاری‌های منطقه‌ای که تکمیل‌کننده گردشگری عام در کشور است و سیاست دوم ایجاد همکاری‌های بخشی است که وزارت خانه این دو سیاست را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم. 

شالبافیان ادامه داد: همه استان‌ها در حوزه گردشگری سلامت باید فعال شوند و البته شاهد هم‌افزایی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته هستم؛ اما کافی نیست و باید این اقدام به‌صورت جدی و به شکل تخصصی دنبال شده و پیگیری شود. 

وی توجه به تولید محتوا، اطلاع‌رسانی را در این بخش مهم و ضروری خواند و خاطرنشان کرد: بخش گردشگری سلامت بیش از بخش‌های دیگر گردشگری نیازمند معرفی بوده و باید با بازار هدف خود ارتباط برقرار کند، شرکت در نمایشگاه‌های سالانه می‌تواند امکان معرفی را برای این حوزه فراهم کند. 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: باید نمایشگاه‌های گردشگری سلامت در تمام استان‌ها به‌صورت تخصصی برگزار شود و در نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌صورت جدی شرکت کرده و از این فرصت نیز استفاده کنند. 

وی، خواستار تسهیل‌گری در صدور مجوز در بخش سلامت شد و بیان کرد: صدور مجوز مسئله مهمی است و باید در این بخش تسهیل‌گر باشیم تا تمام مراکز درمانی به سمت گرفتن مجوز رفته و تشویق شوند وارد سیستم قانونی شوند و سختگیری‌های بی‌مورد در صدور مجوز باید کم شود. 

شالبافیان در ادامه ظرفیت‌های برنامه هفتم را نیز موردتوجه قرارداد و گفت: امکان صدور مجوز مجموعه‌های مختلف در مجتمع‌های گردشگری و امکان فروش و پیش‌فروش تأسیسات گردشگری می‌تواند در این بخش مؤثر واقع شود و در ساخت دهکده‌های سلامت کمک کند که تحقق آن نیاز به پیگیری دارد. 

وی در پایان خواستار برگزاری این نشست تخصصی در سایر استان‌ها شد و تأکید کرد: برگزاری این نشست‌ها در استان‌های مختلف می‌تواند در رفع موانع در سطح کلان کمک زیادی کرده و با یک برنامه‌ریزی دقیق به امیدآفرینی در کشور ختم شود.

برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

*کمیته مشترک استانی در حوزه گردشگری سلامت شکل بگیرد

محسن عباسی دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت، یکی از استان‌های پیشگام در حوزه ساماندهی گردشگری حوزه سلامت را استان قم دانست و اظهار داشت: باید از داشتن نگاه بخشی در حوزه گردشگری سلامت اجتناب و سعی شود زنجیره ارتباط بخش درمان در گردشگری لوجستیک مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت با بیان حرفه‌ای عمل نکردن برخی از آژانس‌های خدماتی و ارائه نکردن خدمات به صورت تخصصی گفت: این خدمات باید از سوی بیماران به صورت زنجیره‌ای و با هماهنگی یکدیگر دریافت شود.

وی شکل‌گیری جامعه گردشگری در بسیاری از استان‌ها که به آن اکوسیستم گردشگری گفته می‌شود را مورد توجه قرار داد و گفت: با تشکیل ساختار و کمیته مشترک استانی می‌توان بسیاری از چالش‌ها و آسیب‌ها را شناسایی و سیاست گردشگری سلامت را در استان قم تشکیل داد که برای دستیابی به این مهم باید یک نقشه راه داشت.

عباسی در پایان با بیان اینکه دلیل و انگیزه اصلی یک گردشگر و تصمیم‌گیری وی برای سفر اعتبار بخشی آن است، گفت: یکی از این عوامل می‌تواند با عزم بین‌بخشی و هم‌پیمانی اتفاق بیفتد که با انجام کار تیمی، داشتن نگرشی جامع و ریشه یابی آسیب‌ها در مسیر و اصلاح آن دست یافتنی است.

برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

*بهره‌برداری از پروژه‌های سلامت‌محور در دستور کار مسئولان قرار گیرد

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان قم نیز در سخنانی گردشگری سلامت را به‌عنوان یک امر مهم معرفی و اظهار داشت: قم محوری برای معرفی خدمات گردشگری در حوزه درمان در سطوح مختلف است.

وی، ورود گردشگران مختلف از کشورهای خارجی را موردتوجه قرار داد و گفت: ورود گردشگرانی از قاره اروپا به کشور و همچنین کشورهای عرب‌زبان من‌جمله عراق جهت دریافت خدمات درمانی مثل درمان ناباروری سبب افزایش سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف و گردشگری در سه حوزه سفر، زیارت و سلامت می‌شود.

وی، افزایش مدت اقامت گردشگران در استان قم را زمینه و بستری برای توسعه متوازن دانست و گفت: ارائه بهترین خدمات در حوزه سلامت می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش ماندگاری زائران و گردشگران باشد که به‌منظور دستیابی به این مهم باید از ظرفیت‌های موجود استفاده و همچنین بهره‌برداری از پروژه‌های سلامت‌محور پیش رو استان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

*زمینه‌های مختلف گردشگری سلامت در قم وجود دارد

سید هاشم دریاباری رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت به عنوان سخنران پایانی این نشست، اظهار داشت: استفاده از تجربیات کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه، می‌تواند با ورود سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی به حوزه سلامت در شهرهای مذهبی سبب ارائه خدمات بهتر به بیماران و ارزآوری بیشتر شود.

وی به موقعیت استراتژیک کشور در منطقه اشاره و ابراز داشت: ارائه خدمات درمانی به کشورهای مختلف به دلیل برخورداری از امکانات و تجهیزات درمانی پیشرفته و به روز، داشتن نیروی انسانی مجرب و توانمند در ارائه خدمات درمانی، قیمت مناسب و بهینه امور درمانی برای جذب بیماران و همچنین قرابت فرهنگی کشور با کشورهای منطقه را می توان مهمترین عوامل توسعه امر گردشگری در حوزه سلامت برشمرد.

رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در ادامه به جایگاه ویژه استان قم اشاره کرد و گفت: قم به دلیل موقعیت استراتژیک آن و قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی چند استان در زمینه‌های مختلف حوزه گردشگری سلامت می‌تواند زمینه پذیرش گردشگران داخلی و خارجی را از شهرهای اطراف و همچنین کشورهای همسایه داشته باشد.

دریاباری، برگزاری نشست ‌تخصصی «گردشگری سلامت» را بستر خوبی برای معرفی ظرفیت‌های مهم از سوی وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و همچنین وزارت میراث فرهنگی دانست و گفت: این نشست‌ها برای سرمایه‌گذاری انجمن‌ها و آژانس‌های مختلف در سایر کشورها و حضور فعال آنان در رتبه‌بندی مراکز بین‌المللی و سایت‌های جهانی مفید فایده است.

رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در پایان پیگیری دریافت گواهی نامه معتبر بین المللی IPD را از جمله اقدامات مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برشمرد.

برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

خاطرنشان می‌شود در بیانیه نهایی نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت موضوعات زیر مورد تأکید و پیگیری قرار گرفت: 

۱- تشکیل کمیته راهبری گردشگری سلامت استان با مشارکت تمامی ذی‌نفعان

۲- تدوین سند جامع راهبردی و عملیاتی گردشگری سلامت استان با چشم انداز ۵ ساله

۳- راه اندازی دبیرخانه دائمی سفر، زیارت و سلامت با رویکرد بین‌المللی‌سازی

۴- تقویت زنجیره تأمین گردشگری سلامت از طریق آموزش و توانمندسازی

۵- هدف‌گذاری اقتصادی بر اساس برنامه هفتم توسعه

۶- قیمت گذاری و تعرفه با توجه به چهار اصل مبتنی بر استراتژی بلند مدت، تحلیل وضعیت رقبا، ایجاد ارزش برای بیماران بین الملل و شفافیت با نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

۷- اجرای سیستم مدیریت مقصد DMS با با مشارکت بخش خصوصی (اتاق بازرگانی و تشکل‌ها)، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه

۸- تدوین برند ملی با مشارکت بخش خصوصی، دولتی و مراکز علمی

۹- ایجاد پلتفرم های لازم در خصوص خدمات بین المللی گردشگری سلامت در ابعاد مختلف

۱۰- استفاده از ظرفیت همکاری های منطقه ای جهت برگزاری نمایشگاه های گردشگری سلامت.

برگزاری نخستین نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» در قم

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.