برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

تور گردشگری آموزشی «نیایش عکاسانه» با موضوع عکاسی از بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار شد. 
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم
شناسه : 79016 | انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، تور «نیایش عکاسانه» به همت گروه «گردشگری – آموزشی عکاسانه تورچه خوبی نو» و با همکاری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و کمیته عکاسان خبری خانه مطبوعات استان قم با موضوع عکاسی از بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار شد. 

این کارگاه آموزشی با حضور تعدادی از عکاسان خارج از استان قم برگزار شد که برای نخستین بار این فرصت برای آنان فراهم شده بود تا از حرم مطهر بانوی کرامت(س) عکاسی کنند.

برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

در ابتدای این کارگاه، امیر حسامی‌نژاد از پیشکسوتان عکاسی آیینی و خبری و مؤلف کتاب عکس «خواهر خورشید» درباره عکاسی از اماکن مذهبی و زیارتی از جمله حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) نکته‌هایی را بیان کرد.

وی با بیان اینکه سنگ محک فرهنگ یک کشور معماری آن است، گفت: متأسفانه امروزه از این مسئله در کشور ما غفلت می‌شود؛ چرا که روح معنویت در معماری گذشته کشور ما بیش‌تر بود.

برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

وی با اشاره به عنصر «معنویت» در معماری ایرانی – اسلامی اظهار کرد: یکی از اماکنی که شاهد عنصر معنویت در معماری هستیم، حرم‌های مطهر ائمه اطهار(ع) و بقاع متبرک امامزادگان(ع) است و معنویت در معماری اسلامی به شدت تجلی می‌یابد.

مؤلف کتاب عکس «ضریح عشق» خاطرنشان کرد: هر عکاس باید بتواند با خلاقیت و نگاه خود یک سوژه را ثبت می‌کند.

وی با اشاره به قدمت بنای حرم مطهر حضرت معصومه(س) و توجه به معماری و کاشیکاری آن هنگام عکاسی تصریح کرد: موقع عکاسی به حالات زائران هنگام زیارت و عبادت نیز توجه داشته باشید.

مسئول انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان استان قم، خطاب به شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی بیان کرد: عکاس می‌تواند انرژی مثبتی که با حضور در این اماکن مقدس می‌گیرد، در آثار خود نشان دهد.

برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

وی افزود: صرف داشتن تجهیزات پیشرفته عکاسی و بلد بودن فن‌های (تکنیک‌های) عکاسی کافی نیست؛ بلکه لازم است که عکاس با استفاده از این ابزار مکانیکی (دوربین و وسائل جانبی آن) بتواند هنر و خلاقیت خود را ثبت کند و پیامش را به خوبی به مخاطب برساند.

مسئول کمیته عکاسان خبری خانه مطبوعات استان قم تأکید کرد: این امر علاوه بر مطالعه، آموزش و پژوهش درباره موضوع مورد نظر و به طور کلی دانش عکاسی، نیازمند تکرار و تمرین در عکس گرفتن است.

وی همچنین عکس‌هایی را از بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در این کارگاه به نمایش گذاشت و گفت: برای عکاسی از یک مکان لازم است عکس‌هایی را درباره آن دیده باشید تا به درک کاملی از آن موضوع (سوژه) برسید و سپس درباره آن عکاسی کنند.

وی با بیان اینکه هنگامی که برای عکاسی از حرم مطهر امام رضا(ع) می‌رفتم، پیش از عکاسی کردن تمام فضا و پیرامون را با دقت نگاه می‌کردم، افزود: در عکاسی باید «نگاه کردن» را یاد بگیریم تا بتوانیم سوژه‌ها را لمس کنیم و به درک کاملی از سوژه برسیم.

برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

*دومین تور آموزشی «تورچه» در قم

همچنین سید شهاب‌الدین واجدی مسئول گروه «گردشگری – آموزشی عکاسانه تورچه خوبی نو» در این کارگاه آموزشی گفت: این گروه فعالیت خود را از حدود یک سال پیش در ایام فاطمیه در تهران آغاز کرده و عکاسان آن را با عنوان «تورچه» و یا «تورچه خوبی نو» می‌شناسند.

وی افزود: این گروه فعالیت رسمی خود را نیز از ماه مبارک رمضان (فروردین امسال) با برگزاری یک تور گردشگری – آموزشی در گلزار شهدای بهشت زهرا تهران آغاز کرده و پس از آن تورهای گوناگونی را در اماکن مذهبی مانند حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری و امامزاده صالح(ع) و بناهای میراث فرهنگی همچون کاخ سعدآباد و کاخ گلستان و در بازار سنتی فرش تهران برگزار کرده است.

وی با اشاره به عکاسی از رویدادهای مذهبی مثل عاشورا توسط این گروه ادامه داد: همچنین کارگاه‌های آموزشی را در این زمینه با حضور عکاسان باتجربه و مشهور و نیز جلسات نقد عکس در تهران برگزار کرده‌ایم.

برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

وی به برگزاری کارگاه آموزش عکاسی اربعین اشاره و بیان کرد: با برگزاری این کارگاه تلاش کردیم تا عکاسان به صورت هدفمند از این رویداد عکاسی کنند و پس از اربعین نیز یک جلسه نقد عکس با حضور کمال‌الدین شاهرخ در این زمینه ترتیب دادیم.

واجدی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در موضوع‌های گوناگون عکاسی را از جمله فعالیت‌های دیگر این گروه برشمرد و گفت: نخستین تور گردشگری آموزشی این گروه در خارج از تهران، درباره عکاسی از عکاسی آسمان شب بود که در کاروانسرای تاریخی دِیر گچین در استان قم برگزار شد.

وی اضافه کرد: دومین تور گردشگری – آموزشی این گروه در خارج از تهران، به عکاسی از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم با عنوان «نیایش عکاسانه» با حضور امیر حسامی‌نژاد از عکاسان باتجربه آیینی و خبری به عنوان استاد راهنما انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: این تور گردشگری – آموزشی با حضور جمعی از عکاسان مؤمن، متعهد، مذهبی و انقلابی در بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) در ایام فاطمیه برگزار شد.

واجدی گفت: هدف از تشکیل این گروه عکاسی، ارتقای سطح علمی عکاسان در فضایی سالم و پرورش هنرمند متعهد و عرضه‌ هنر متعهد برای خدمتگزاری به انقلاب اسلامی است و نیز در فضاهای مجازی از اماکن مذهبی، گردشگری و دیدنی ایران جریان‌سازی داشته باشیم و توجه مردم را به این اماکن جلب کنیم.

برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

*برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رشد عکاس مؤثر است

احمد ظهرابی از عکاسان باتجربه آیینی و خبری درباره برگزاری این تور در قم گفت: برگزاری تورها و کارگاه‌های آموزشی عکاسی، به عکاس کمک می‌کند تا به همراه استاد راهنمایی که در آن برنامه حضور دارد، به طور همزمان عکس‌ها را بسنجد و نقطه ضعف‌ها را دریابد و عکاس از این طریق، سریع‌تر رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه عکاس با انجام کار عملی است که می‌تواند نکات مختلف عکاسی را دریابد، تأکید کرد: برگزاری چنین کارگاه‌ها و تورهای آموزشی در کنار یک استاد متبحر می‌تواند در ارتقا و رشد عکاسان مؤثر است.

برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

عکاس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری تور «نیایش عکاسانه» در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: برگزاری چنین تورهایی در تولید و نشر عکس‌هایی قوی‌تر از این اماکن و شناساندن بیش‌تر آن‌ها در فضای مجازی مؤثر است.

وی با اشاره به معماری تاریخی شهر قم افزود: این تورها می‌توانند در موضوع‌های گوناگون با توجه به وجود آثار تاریخی و گردشگری در قم برگزار شوند تا مردم شهر خودشان را بهتر بشناسند و از زوایا و نگاه‌های جدید به شهر و محیط اطراف خود بنگرند.

برگزاری تور نیایش عکاسانه در قم

محمد محسن‌زاده عکاس خبرگزاری میزان نیز در این رابطه گفت: برگزاری این تورها و کارگاه‌های آموزشی با حضور عکاسان سایر استان‌ها در رشد عکاسی نقش بسزایی دارد و موجب انتقال تجربه بین عکاسان می‌شود.

وی بر تعامل، همفکری و انجام کارهای مشترک بین عکاسان استان‌های مختلف کشور در راستای ارتقا، بالندگی و رشد عکاسی ایران تأکید کرد.

گزارش خبری و تصویری: عباس منجمی گیلانی

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • رضا

    تاریخ : 26 - آذر - 1402

    سلام علاقه مند هستم در گروه عکاسی تورچه خوبی تو عضو شدم و آموزش ببینم همراه


    پاسخ