«شهر۲۰» از تعطیلی ده ساله بزرگترین سینمای قم گزارش می‌دهد؛

خاموشی «نور»

در حالی یک دهه از تعطیلی بزرگترین سینمای شهر قم می‌گذرد که مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم از بازگشایی سینما نور تا پایان تابستان ۱۴۰۱ خبر داده بود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
خاموشی «نور»
شناسه : 78265 | انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: بیست و هفت سال قبل بود که همزمان با نوزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سال پایانی دولت سازندگی، مجتمع فرهنگی نور با مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی در منطقه کمتر برخوردار نیروگاه قم به بهره‌برداری رسید.

مجموعه‌ای که با ۱۴ هزار مترمربع زمین و ۸ هزار مترمربع بنا، بخش‌های مختلفی نظیر استخر، باشگاه ورزشی، کتابخانه و سالن آمفی تئاتر را در خود جای داده و یک سالن سینما نیز داشت که به پاتوق بسیاری از جوانان مناطق دو و شش شهر قم تبدیل شد.

خاموشی «نور»

چراغ سینما نور در سال ۱۳۷۶ با اکران فیلم «شاهین طلایی» روشن می‌شود و با ظرفیت ۵۰۰ صندلی، بزرگترین سینمای قم لقب می‌گیرد. سینما نور در آن سال‌ها رقیب سرسختی برای سه سینمای قدیمی «تربیت»، «استقلال» و «شهر آفتاب» می‌شود و از آنجا که سینمای تازه‌سازی بوده و پرده بزرگ و کیفیت پخش مناسبی هم داشته است، به انتخاب اول بسیاری از علاقه‌مندان به هنر هفتم تبدیل می‌شود و مخاطبان بسیاری را از سطح شهر جذب می‌کند.

حسین مظاهری از چهره‌های فرهنگی و مدرس فیلمسازی در قم که حدود دوازده سال مدیر این سینما بوده و در دو مقطع مهم شروع و پایان سینما نور حضور داشته است، درباره دوران آغاز به کار این سینما به خبرنگار «شهر۲۰» می‌گوید: «در آن مقطع هم مدیر سینما و اکران فیلم‌ها بودم و هم آپاراتچی، چون کسی کار کردن با آپارات را نمی‌دانست. این سینما در ماه‌های اول رونق زیادی نداشت چون مردم خبر نداشتند چنین سینمایی راه افتاده است. به یاد دارم در تمامی مکان‌های کلیدی شهر پوستر فیلم‌ها را چسباندیم و تراکت‌های تبلیغاتی توزیع ‌کردیم و به قول معروف با بمباران تبلیغاتی توانستیم آن‌قدر تماشاگر جذب سینما نور کنیم که در روزهای تعطیل باید موکت پهن می‌کردیم تا تماشاگران کف سالن بنشینند و فیلم ببینند.»

خاموشی «نور»

روزهای خوش سینما نور تا اوایل دهه هشتاد ادامه دارد و کم‌کم چالش‌های جدیدی را تجربه می‌کند. آن‌طور که مظاهری می‌گوید تعطیل کردن سانس‌های عمومی، اجاره دادن سینما به ارگان‌ها برای برگزاری همایش‌ها و انتخاب مدیران کم‌تجربه برای مدیریت سینما باعث می‌شود چراغ سینما نور از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ کم‌فروغ‌ شود و این سینما بعد از اکران فیلم «چند میگیری گریه کنی» برای چند ماه تعطیل می‌شود.

با این حال تلاش‌ها برای بازگشت رونق به سینما نور ادامه دارد. «از سال ۱۳۸۷ بعد از چند ماه تعطیلی، یک بار دیگر چراغ سینما نور را روشن کردیم و رونق نسبی را به سینما بازگرداندیم، بعضی بدهکاری‌ها را پرداخت کردیم اما بازهم تعطیلی‌های وقت و بی‌وقت سانس‌های سینما به کار ضربه می‌زد و مخاطب را ناراضی به خانه می‌فرستاد.»

هرچه زمان به اوایل دهه نود نزدیک می‌شود، هم سینما رو به فرسودگی می‌رود و نیازش به نوسازی بیشتر می‌شود و هم نگاه مدیران سازمان تبلیغات اسلامی به سینماداری تغییر می‌کند. به اعتقاد مظاهری، مدیران اداره تبلیغات اسلامی قم در تعطیلی سینما نور بسیار مؤثر بودند و آنها بر این نظر بودند که کار ما سینماداری نیست.

خاموشی «نور»

در همه این سال‌ها که از تعطیلی سینما نور می‌گذرد، ساکنان مناطق دو و شش شهر قم و اصحاب رسانه و فعالان سینما بارها موضوع تعطیلی این سینما را پیگیری و مطالبه کرده‌اند اما مدیران اداره تبلیغات اسلامی قم هر بار که از احیای این سینما خبر ‌دادند، خلف وعده کردند تا نشان دهند همچنان سینما در اولویت آنها نیست.

آخرین‌بار مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در تیرماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر۲۰» از بازسازی سینما نور و بازگشایی این سینما تا پایان تابستان ۱۴۰۱ خبر داده بود. «سینما نور در مرحله بازسازی قرار دارد و بودجه آن نیز تأمین شده است. با کمک نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی، منابع مالی برای این امر اختصاص پیدا کرد، اگرچه این بودجه در حد بازسازی کامل مجتمع نیست اما با این حال، بازسازی سینما در اولویت قرار دارد و به لطف خدا این سینما تا پایان شهریور بازگشایی می‌شود.»

حالا با وجود گذشت بیش از یک سال از وعده مدیرکل تبلیغات اسلامی قم برای بازگشایی این سینما اما همچنان سینما نور در خاموشی مطلق است و قدم از قدم برای بازگشایی این سینما برداشته نشده و مشخص نیست بودجه‌ای که برای بازسازی و بازگشایی این سینما تخصیص یافته بود، صرف چه اموری شده است.

نکته قابل توجه اینکه نگرش بی‌تفاوت مدیران تبلیغات اسلامی قم در حوزه سینماداری محدود به سینما نور نیست و رد پای آن در تعطیلی سینما آوینه واقع در مجتمع فرهنگی حضرت زهرا(س) در بلوار آیت‌الله کاشانی نیز دیده می‌شود.

سینمایی که پنج سال قبل در منطقه محروم امامزاده ابراهیم آغاز به کار کرد و یک سال فعالیت داشت اما بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های مقطعی، عملاً چند سالی می‌شود که از چرخه اکران عمومی فیلم‌ها خارج شده و صرفاً به اکران‌های گروهی در برخی مقاطع زمانی محدود شده است.

تعطیلی سینما نور با ۵۰۰ صندلی به عنوان بزرگترین سینمای شهر قم و سینما آوینه با ۲۲۰ صندلی در حالی ادامه دارد که ۲۰۵ هزار شهروند ساکن منطقه دو و ۲۴۰ هزار شهروند ساکن منطقه شش از داشتن سینمای باکیفیت محروم هستند و مشخص نیست آیا مدیران تبلیغات اسلامی استان قم به مطالبه شهروندان و جوانان این دو منطقه پرجمعیت برای احیا و بازگرداندن این دو سینما به چرخه اکران عمومی، پاسخ خواهند گفت یا همچنان سینماداری را جزو رسالت فرهنگی خود نمی‌دانند.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.