فاز دوم مترو قم به مناقصه گذاشته می‌شود/ همراهی قرارگاه خاتم در تکمیل پروژه مترو

سخنگوی شورای شهر قم با بیان اینکه به‌زودی تکمیل فاز دوم خط مترو به مناقصه گذاشته خواهد شد، گفت: پیمانکار مونوریل به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی بود که در تغییرات نتوانست شرایط کار را ادامه دهد، اما «قرارگاه خاتم‌الانبیا» به عنوان پیمانکار مترو با وجود شرایط پیش‌آمده (تغییرات قیمت ارز در سال‌های ۹۷ تا ۹۹)، فارغ از در نظر گرفتن انتفاع مالی از پروژه مترو همچنان این پروژه را ادامه داد که شایسته تقدیر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فاز دوم مترو قم به مناقصه گذاشته می‌شود/ همراهی قرارگاه خاتم در تکمیل پروژه مترو
شناسه : 77277 | انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، روح‌الله امراللهی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو اظهار کرد: در سال‌های پایانی دهه ۸۰ دو پروژه با فاصله زمانی اندک در سازمان قطار شهری قم کلید خورد که «مونوریل» و «مترو» هر دو در قالب قرارداد EPC بود که با توجه به تغییرات قیمتی سال‌های ۹۱ و ۹۲ و تغییرات نقشه‌ها، احجام و مقادیر ادامه فرایند آن‌ها با چالش روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: پیمانکار مونوریل به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی بود که در تغییرات نتوانست شرایط کار را ادامه دهد، اما پیمانکار مترو «مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)» با وجود شرایط پیش‌آمده (تغییرات قیمت ارز در سال‌های ۹۷ تا ۹۹) فارغ از در نظر گرفتن انتفاع مالی از پروژه مترو همچنان کنار مدیریت شهری قم، پروژه مترو را ادامه داد که این همراهی شایسته تقدیر است.

سخنگوی شورای شهر قم اضافه کرد: امروز به جز تکمیل چند ایستگاه، فاز یک پروژه مترو تکمیل و حدود ۹۰درصد تونل فاز دوم هم احداث‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات تخصیصی این پروژه‌ها دولتی و یا اوراق مشارکت (اعتبارات عمومی) است یادآور شد: به همین علت همه فرایندهای مالی توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به‌صورت مستمر در فرآیند بررسی قرار دارد.

امراللهی تصریح کرد: کتابچه‌ای از مستندات و مغایرت‌های پروژه مونوریل توسط سازمان قطار شهری در دوره شورای شهر پنجم تدوین شده و در اختیار شورای شهر و مراجع حاکمیتی و نظارتی قرار گرفت، درخصوص پروژه مترو هم تغییرات در اسکوپ کاری، طول خط و … در اختیار مراجع نظارتی موجود و مورد بررسی و پیوسته در حال ارزیابی است و به همین علت بیشتر اعضای شورا ضرورتی برای تحقیق و تفحص نمی‌بینند.

وی در خصوص وضعیت دستگاه حفاری مترو مطرح کرد: انتقال TBM نیز موضوع جدیدی نیست و در دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم توسط اعضا این موضوع مورد مطالبه قرار گرفت، در مجمع نمایندگان مجلس استان قم هم پیگیری شد، در نهایت با توجه به عدم امکان تأمین مالی شروع خط دوم پروژه مترو و حجم بالای پروژه‌های عمرانی شهر در سال‌های ۹۷و ۹۸ و ۹۹ شروع احداث خط دوم به تعویق افتاد و عملاً خروج دستگاه حفار تعیین تکلیف شد.

سخنگوی شورای شهر قم در پایان عنوان کرد: هماهنگی‌های بسیاری توسط اعضای شوراهای شهر با حمایت مجمع نمایندگان مجلس استان قم برای تکمیل پروژه‌های مونوریل و مترو تا امروز صورت گرفته و با حمایت‌های ملی اولین فاز خط مترو شهر قم به سرانجام رسیده است، رئیس‌جمهور و وزیر کشور پیگیر راه‌اندازی مترو قم هستند و به‌زودی تکمیل فاز دوم خط مترو به مناقصه گذاشته خواهد شد و زائران و مجاوران حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران از این ظرفیت برخوردار خواهند شد.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.