لزوم تقویت سواد سینمایی و رسانه‌ای در کشور/ قم یار سینما باشد

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی با اشاره به کلام امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه «مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌شناسند»، گفت: بسیاری از هجمه‌هایی که به سینما و فیلم‌ها می‌شود، شاید از سر دلسوزی باشد اما از سر آگاهی نیست و به همین دلیل یکی از رسالت‌های ما باید حرکت به سمت نهضت سواد سینمایی و رسانه‌ای باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
لزوم تقویت سواد سینمایی و رسانه‌ای در کشور/ قم یار سینما باشد
شناسه : 75491 | انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی شامگاه دوشنبه ۱۰ مهرماه در دومین آیین مهر سینمای ایران در قم که در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد، با تبریک ایام ولادت نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: زمانی که سینما در غرب متولد شد، خاستگاه تجاری و تبلیغاتی داشت و بعدها جلوه هنری پیدا کرد و در ادامه به یک رسانه تبدیل شد؛ بنابراین امروز سینما هم صنعت است و هم هنر و رسانه.

وی با بیان اینکه سینما به دو پشتوانه مهم قدرت ثروت و دانش تکیه دارد، گفت: سینمایی که قدرت اقتصادی نداشته باشد، قطعاً تأثیرگذار نخواهد بود.

سوقندی به نقش دانش و تئوری‌پردازی در تقویت بنیه فکری سینما اشاره کرد و گفت: وقتی سینما متولد شد، فلاسفه غرب پشت هنر و سینما قرار گرفتند و نظریه‌پردازی کردند.

وی با تأکید بر اینکه سینما فقط یک هنر تأثیرگذار نیست، بلکه هنر تعیین‌کننده است، اظهار کرد: امروز سینمای ما از کدام پشتوانه اقتصادی و گفتمانی برخوردار است؟ چند درصد از اندیشمندان ما در حوزه و دانشگاه، در عرصه سینما نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی کردند؟ چرا باید عده‌ای این مسئولیت را به دوش هنرمندان بیندازند.

تصاویر/ دومین آیین مهر سینمای ایران در قم

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی افزود: بسیاری از انتقاداتی که متوجه سینماگران می‌کنند، باید دیگران پاسخگو باشند نه هنرمندان.

وی تصریح کرد: قرار نیست پاسخ همه مسائل و کمبودها را جامعه هنری بدهد، اگر عده‌ای غفلت می‌کنند و رسالت خودشان را انجام نمی‌دهند، این بار و وظیفه را که نباید دیگری به دوش بکشد.  

سوقندی در ادامه به جایگاه ممتاز قم در حوزه دانش و پژوهش اشاره کرد و گفت: شهر قم به عنوان مرکز علوم دینی این ظرفیت را دارد که در حوزه نظریه‌پردازی و تولید دانش سینمایی نقش‌آفرین باشد.

وی تصریح کرد: هنرمندان در بخش تکنیکال و فنی نقش‌آفرینی می‌کنند و این رسالت مراکز علمی و پژوهشی است که به لحاظ محتوا و دانش، سینما را یاری کنند.

تصاویر/ دومین آیین مهر سینمای ایران در قم

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی افزود: امروز سینما مجموعه‌ای از دانش‌هاست و نمی‌تواند بدون علم اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاسی و … پیشرفت کند و بر این اساس باید مراکز پژوهشی در راستای تقویت فکری هنرمندان و سینماگران نقش‌آفرینی کنند.

سوقندی تأکید کرد: از شهر قم به عنوان شهر علم و فقاهت انتظار می‌رود که حامی و پشتیبان سینما در حوزه علمی و تئوری‌پردازی و یار فکری سینما باشد.

وی نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه سینما را روشن و راه‌گشا عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری اعتقاد دارد سینما می‌تواند کلید پیشرفت باشد، همان‌گونه که امام خمینی(ره) نیز فرمود ما با سینما مخالف نیستیم و مظهر تمدن است.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی تصریح کرد: همچنین سخنان آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدارهایی که با هنرمندان داشتند، نشان می‌داد بزرگان ما در حوزه دین نگاه عمیق و دقیقی به سینما دارند.

وی تصریح کرد: سرمایه های فکری حوزه و دانشگاه باید به میدان بیاید، قم فقط نباید تغذیه‌کننده بُعد فقهی و احکام و نیازهای فقهی جامعه باشد، بلکه تمام نیازهای حوزه دین و معنویت و اندیشه دینی را باید تغذیه کند که بخشی از آن هنر و سینماست.

تصاویر/ دومین آیین مهر سینمای ایران در قم

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی در ادامه با بیان اینکه امروز ارتباط منسجمی بین مخاطب و سینما در ایران وجود ندارد، گفت: اگر می‌خواهیم سینمای ملی شکل بگیرد و مهر سینما به معنای واقعی بر دل‌ها بنشیند، باید بین مخاطب و سینما ارتباط ارگانیک و سیستمی برقرار کرد.

سوقندی افزود: باید تلاش کنیم تماشای فیلم‌های سینمایی در سبد خانوار قرار بگیرد، چرا که امروز این گونه نیست و سینمای ما وابسته به حمایت‌هاست.

وی تصریح کرد: بخشی از ابتذال سینما بخاطر منتقد نبودن مخاطب است و بار آن روی نهادهای نظارتی افتاده است.

تصاویر/ دومین آیین مهر سینمای ایران در قم

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی افزود: امروز نیازمند دانش سینما در هنرمندان و دانش سینمایی در میان عموم جامعه هستیم و هر اندازه سواد سینمایی و رسانه‌ای در جامعه تقویت شود، مخاطب سینما افزایش خواهد یافت.

سوقندی با اشاره به کلام امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه «مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌شناسند»، گفت: بسیاری از هجمه‌هایی که به فیلم‌ها و سینما می‌شود، شاید از سر دلسوزی باشد اما از سر آگاهی نیست و به همین دلیل یکی از رسالت‌های ما باید حرکت به سمت نهضت سواد سینمایی و رسانه‌ای باشد.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.