برگزیدگان سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» معرفی شدند +تصاویر

با برگزاری مراسم اختتامیه سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» که توسط حوزه هنری قم فراخوان شده بود، برگزیدگان این سوگواره معرفی شدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» معرفی شدند +تصاویر
شناسه : 75144 | انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، با برگزاری مراسم اختتامیه سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» که توسط حوزه هنری قم فراخوان شده بود، برگزیدگان این سوگواره معرفی شدند.

*برگزاری دوره پنجم سوگواره در دو بخش روایت‌نویسی و داستان

در ابتدای این مراسم که با حضور مسئولان و مدیران حوزه هنری و نویسندگان شناخته شده داستان دینی برگزار شد،‌ سید علی نقیب دبیر سوگواره و مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم ضمن خیر مقدم به حاضران، اساتید و نویسندگان، روند برگزاری سوگواره را تشریح کرد و یادآور شد که این سوگواره در دو نوبت به صورت استانی و از سومین دوره به صورت ملی برگزار شده است و در دوره چهارم آثار ارسالی رشدی ۴۰۰ درصدی داشته‌اند.

وی در تشریح روند انتخاب آثار نیز متذکر شد که آثار در سه مرحله‌ی؛ غربالگری، داوری اولیه و داوری نهایی بررسی شدند و ۱۰ اثر به‌عنوان راه یافتگان نهایی شناخته شدند که از این میان ۵ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند. مرتضی شریفی از قم، زینب نجفی از قم، مریم زارعی از بوشهر،‌ مریم اشعری از قم، نسیم اسدپور از تهران،‌ فاطمه نصراللهی نسب از قم، سمانه قلی‌زاده از قم،‌ اکبر صحرایی از شیراز، مصطفی سلیمانی از قم و معصومه دین محمدی از زنجان صاحبان ۱۰ اثر راه یافته هستند.

نقیب همچنین اشاره کرد که در دوره آینده که پنجمین دوره این سوگواره خواهد بود، بخش روایت‌نویسی به به سوگواره اضافه می‌شود و آثار در دو بخش داستان و روایت‌نویسی فراخوان و ارزیابی خواهند شد. همچنین در روند برگزاری سوگواره پنجم برای تبیین داستان‎نویسی دینی، کارگاه‌هایی با موضوع سوگواره در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برگزیدگان سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» معرفی شدند +تصاویر

*سوگواره پنجم باید گستره‌تر باشد

در ادامه میلاد عرفان‌پور سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با تشکر از برگزار کنندگان سوگواره‌ی «روضه‌های داستانی» برای انتخاب موضوعات دینی، متذکر شد که شایسته است سوگواره در دوره‌های بعد گسترده‌تر برگزار شود تا در سطح کشور تاثیرگذار باشد و بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

عرفان‌پور سخنان خود را با قرائت شعری عاشورایی از سروده‌های خود به پایان رساند. 

برگزیدگان سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» معرفی شدند +تصاویر

*قم می‌‎تواند پایگاه برای داستان‌نویسی دینی باشد

همچنین بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری با اشاره به اینکه بعضی چنین تصور می‌کنند که پرداختن به موضوعات ارزشی و دینی ما را به شعار نزدیک می‌کند و از هنر و هنرمندی و هنر داستان‌نویسی دور می‌کند. اما در واقع چنین نیست و می‌توان در حوزه داستان‌نویسی دینی به‌گونه‌ای عمل کرد که جریان ساز باشد.

وی تصریح کرد که اغلب نویسندگان خوب کشور با این موضوعات آثار شایسته و قابل دفاعی تولید کرده‌اند. می توان با تمرین و حرکت مستمر کارهایی خلق کرد که جریان‌ساز باشند. داستان‌نویسی دینی باید در سطح کشور تبیین شود و قم می‌تواند پایگاهی باشد برای صدور داستان‌نویسی دینی و مفاهیم مرتبط با آن و سوگواره «روضه‌های داستانی» قدم مهمی در این مسیر است.

برگزیدگان سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» معرفی شدند +تصاویر

*لزوم برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبیین داستان‌نویسی دینی

همچنین علی‌اصغر عزتی‌پاک مدیر دفتر داستان انتشارات شهرستان ادب و داور بخش نهایی سوگواره با تشکر از حوزه هنری قم برای پیشرو بودنش در پرداختن به موضوعات و داستان دینی، ‌اشار کرد که ضرورت است برای بالا بردن کیفیت آثار فکر کنیم و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی برگزار شود تا مباحث تبیین شود و نویسندگان بتوانند در این مسیر درست‌تر قدم بردارند.

وی تصریح کرد: در داستان نویسی دینی ضرورت دارد که نویسندگان به جزئیات و تاریخ توجه بیشتر داشته باشند.

برگزیدگان سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» معرفی شدند +تصاویر

خوانش سه داستان برگزیده در قالب نمایش‌نامه‌خوانی و پخش ویدئوی روضه داستانی مجدالدین معلمی مدیر بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی که برگرفته از روایتی واقعی بود، ‌از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

در پایان و با حضور مسئولان حاضر و داور سوگواره از ۵ برگزیده به شرح زیر بدون الویت و ترتیب تقدیر شد.

مریم زارعی از بوشهر،‌ نسیم اسدپور از تهران،‌ فاطمه نصراللهی نسب از قم، سمانه قلی‌زاده از قم و معصومه دین‌محمدی از زنجان

برگزیدگان سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» معرفی شدند

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.