واکنش شهرداری قم به یک گزارش جنجالی

اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در واکنش به گزارش جنجالی سایت «رجانیوز» در جوابیه‌ای عنوان کرد: در وهله نخست مناسب است نویسنده و دبیر محتوایی قبل از آنکه خود را زعیم مردم قم بدانند و از زبان آنان بخواهند چنین محتوایی را نشر دهند، حداقل از برخی بدیهیات اولیه اطلاع یابند و مطالب را بر مبنای صحت و قانون و به‌درستی منتشر و اعلام کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
واکنش شهرداری قم به یک گزارش جنجالی
شناسه : 72405 | انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم به یک محتوای خبری که به شائبه‌ها و شایعاتی بی‌اساس بدون رعایت انصاف و کاملاً یک طرفه دامن زده و پس از درج در برخی کانال‌های فضای مجازی، راه به پایگاه خبری «رجانیوز» پیدا کرده و در آن سایت منتشر شده بود، واکنش نشان داد.

در متن جوابیه اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم که نسخه‌ای از آن نیز در اختیار رسانه‌های قرار گرفته، آمده است:

پیرو درج گزارش روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲ در پایگاه خبری رجانیوز به شناسه ۳۶۹۴۸۱ و نشانی اینترنتی http://rajanews.com/node/۳۶۹۴۸۱ تحت عنوان «رجانیوز برای اولین بار یک پرونده جنجالی را بررسی می‌کند؛ خون مردم در شیشه شهرداری قم/ حامیان علی لاریجانی چگونه نارضایتی عمومی ایجاد می‌کنند؟»، چند مطلب به شرح ذیل قابل‌ذکر است.

هرچند برای جز به‌جز نوشتار و واژگان و عبارات آمده در آن پاسخ مستدل وجود دارد، اما سطح سخیف آن مطالب برای آنان که به‌دنبال حقیقت هستند به‌سادگی قابل روشن شدن و شفافیت است و برای آنان که نخواهند ببینند، توضیحی اضافه. لذا صرفاً به بیان توضیحاتی برای چند مورد کلی آن نوشتار صرفاً جهت اطلاع مردم شریف ایران اسلامی و به‌ویژه شهروندان ولایتمدار قم مقدسه که به‌نوعی خود در این هجمه موردحمله قرارگرفته‌اند، بسنده می‌شود؛ شایسته است با قید فوریت ترتیبی اتخاذ شود این توضیحات به‌صورت کامل و در تمامی درگاه‌های مرتبط با آن رسانه که اصل خبر در آن انتشاریافته است، منتشر شود.

در وهله نخست مناسب است نویسنده و دبیر محتوایی قبل از آنکه خود را زعیم مردم قم بدانند و از زبان آنان بخواهند چنین محتوایی را نشر دهند، حداقل از برخی بدیهیات اولیه اطلاع یابند و نام شخصی که قصد دارند او را در نوشتار خود متهم کنند، به‌درستی منتشر و مطالب را بر مبنای صحت و قانون و به‌درستی منتشر و اعلام کنند.

و اما بعد:

تخریب خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و القای یأس و ناامیدی در جامعه آن‌هم در شهر مقدس قم که دوست و دشمن به تحولات مثبت و حل میزان قابل‌توجهی از مشکلات دیرینه‌اش در سال‌های اخیر اذعان دارند، چه نسبتی با ادعای ولایتمداری و پیروی از منویات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی دارد؟ تکرار طوطی‌وار، یک‌جانبه و به‌دوراز انصاف و واقعیت برخی شایعات و شائبه‌های مرتبط با شهرداری قم که مصادیقی بارز از توهین، افترا، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در آن فراوان دیده می‌شود، جز بردن آبروی مطالبه‌گران و انقلابیون، چه اثر و نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ آیا نگارنده از پیشرفت‌های بارز سال‌های اخیر شهر قم ناراضی است یا شهر مقدس قم، خاستگاه انقلاب اسلامی را مانند گذشته مملؤ از گره‌های ترافیکی، مشکلات زیست‌محیطی و پروژه‌های نیمه‌تمام می‌خواهد؟ آیا مزد هشت سال کار و تلاش بی‌وقفه نه‌تنها شهردار بلکه بیش از ۶۵۰۰ نفر (اعم از پرسنل مستقیم و وابسته)آن‌هم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور برای تحول مثبت باید توهین و افترا باشد؟ آیا نگارنده و یا آنان که خوراک این مطلب را آماده کرده‌اند خود را مقدم بر قانون می‌دانند که باوجود نهادهای ناظر و دستگاه قضا بازهم بر طبل پوشالی فساد در شهرداری قم می‌کوبند؟ همکاری‌ها و تعاملات فی‌مابین این نهادها با شهرداری قم به‌ویژه در مباحث مالی گواهی بر پوچی این ادعاست که در غیر این صورت حداقل برخی از این اتهامات منجر به اجرای اقدامات قضایی و حقوقی شده بود و نیازی به اظهار دادخواهی و احساس وظیفه توسط افراد و گروه‌هایی که خود را مقدم بر نص صریح قانون می‌دانند نبود. بحمدالله در طول این ۸ سال هیچ حاشیه و شبهه و مفسده مالی متوجه رأس تیم مدیریتی نبوده است که در صورت گزارش مستند، شهرداری قم خود درخواست طرح و پیگیری را آن دارد.شایسته است آنان که خود را مطالبه‌گر می‌دانند و خواهان شفافیت، ابتدا ادبیات لازم را درک نمایند و سپس از عباراتی همچون ترک فعل استفاده نمایند، چراکه طرح این موضوع جز پس از بررسی و دعاوی حقوقی و قضایی امری مردود است.

از تحریریه رجانیوز می‌خواهیم توضیح دهد که سوءاستفاده از بیانات عضو محترم مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۴۰۰ و پس از گذشت ۷ سال از اتمام مسئولیت دکتر سقائیان‌نژاد در شهرداری اصفهان و روی کار آمدن ۳ شهردار بعد از ایشان در شهر اصفهان چه دلیل مستدلی برای عنوان شدن در این نوشتار داشته است؟

موضوع بعد، انتصاب شهردار قم به آقای علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی است که بارها در خصوص آن، توضیحات و جزئیات نحوه انتخاب شهردار قم در سال ۱۳۹۴ توسط اعضای شورای شهر وقت و شخص آقای سقائیان‌نژاد تشریح شده و بیان مجدد آن جز برای مقاصد ناصواب هدف دیگری نمی‌تواند داشته باشد. گویا نگارنده اطلاعی از تحولات کشور ندارد و نمی‌داند مدت‌هاست آقای لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده ندارد که حمایت ایشان اثری در حرکت شهرداری قم داشته باشد و قطعاً اندکی تأمل در انتخاب ایشان به‌عنوان شهردار منتخب دوره‌های چهارم و پنجم و ششم شورای اسلامی انقلابی و ولایتمدار شهر مقدس قم نداشته است.

در خصوص میزان شکایات مردمی نیز اولاً متذکر می‌شود ذات فعالیت مجموعه‌ای همچون شهرداری‌ها و تعدد وظایف، آن‌هم با ۳۷۲ مأموریت و وظیفه، ۶ معاونت، ۸ منطقه شهری، ۱۵ سازمان تخصصی، در حدود ۹ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه و دیگر خصائص منحصربه‌فرد، با عمده دستگاه‌ها که وظایف محدودتر و انگشت‌شماری دارند، قیاسی مع‌الفارق است و صرف تعداد شکایاتی که به اذعان مسئولان امر فاصله بین محقق شدن یا نشدن آن‌ها بسیار زیاد است، ملاکی برای سنجش رضایتمندی نیست. مخاطب خدمات شهرداری قم بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار شهروند محترم در یکسو و بیش از ۲۰ میلیون زائر سالیانه این شهر در سوی دیگر هستند. از همین جایگاه دعوت می‌شود مجموعه‌ای به‌صورت علمی و تخصصی به مقوله رضایت سنجی از زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیه پرداخته و نتیجه آن به اطلاع همشهریان و هم‌وطنان عزیز رسانده شود. با اذعان به این نکته که لیاقت این شهر و مردمان و زائران بهشتی این دیار دوست‌داشتنی بیش از این خدمات است، باید گفت که پیشرفت‌های کلان‌شهر مقدس قم طی سال‌های گذشته آن‌هم برمدار برنامه و سند چشم‌انداز در حوزه‌های عمرانی، خدماتی، ایمنی، فضای سبز، حمل‌ونقل و ترافیک، شهرسازی و معماری، فرهنگی، سرمایه‌گذاری و … بر کسی پوشیده نیست.سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ شهرداری قم همچون دیگر کلان‌شهرها وسیع‌ترین، علمی‌ترین و کاربردی‌ترین پل ارتباطی بین همشهریان و مدیریت شهری است. بر اساس مستندات موجود و قابل‌ارائه، بیش از ۹۸ درصد تماس‌گیرندگان با ۱۳۷ شهرداری قم در سال ۱۴۰۱ رضایت خویش را از عملکرد شهرداری قم در خصوص درخواست‌هایشان اعلام داشته‌اند.

 در خصوص بلوار پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم نیز باز همان اصل اولیه اطلاع‌یابی توسط نویسنده کاملاً نادیده گرفته‌شده و به برخی شایعات بی‌اساس و فرضی فضای مجازی بسنده شده است، حال‌آنکه تعداد مناسبی از پروژه‌های در حال اجرا در این بلوار که تمامی آن‌ها بر اساس طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ و بالطبع شورای اسلامی شهر قم در جریان اجرا قرارگرفته است. در این مسیر شهرداری قم موظف به اجرای دقیق آن‌ها با کاربری‌های خدماتی، اقامتی، مسکونی، فرهنگی، مذهبی، آموزشی، تفریحی، فضای سبز، ترافیکی، تجاری، انتظامی، رفاه عمومی و … است. ذکر این نکته مهم است که کاربری‌های مصوب برمدار معنویت این بلوار حدوداً ۷ کیلومتری بر اساس شرایط خاص این بلوار و نیازمندی‌های زائران و مجاوران در ایام خاص و عمومی سال پیش‌بینی و تائید شده و در حال اصلاحات نهایی قرار دارد. پروژه‌هایی نظیر کتابخانه تاریخ اسلام، مجموعه‌های فرهنگی و دینی مختلف، ایجاد شهربازی معارفی با مشارکت و مساعدت‌های شهرداری قم، مشارکت در ساخت ۵ مسجد باشکوه با کاربری‌های فرهنگی، آموزشی و خدماتی در مسیر رفت‌وبرگشت بلوار به تدبیر شورای اسلامی شهر مقدس قم و شهرداری قم، برنامه‌ریزی جهت ایجاد موزه‌های مختلف دین و زندگی، آب، آداب‌ورسوم شهر مقدس قم و …، ساخت بوستان‌های موضوعی ازجمله قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مهدویت و … در مسیر بلوار و مراکز علمی، حوزوی، فرهنگی و … فضای این بلوار را معنوی رقم‌زده است. آیا تسهیل‌گری برای ساخت چند هتل یا دیگر مراکز خدمات زائر، آن‌هم با فقر شدید اقامتگاه برای زائران عزیز از استان‌ها و کشورهای مختلف، امری غیراسلامی است؟در حال حاضر خدماتی همچون فضاسازی و نورپردازی هدفمند و هوشمند عمودها و محیط بلوار به‌ویژه در مناسبت‌ها، تسهیلگری و حمایت از برپایی مواکب، سرویس‌های بهداشتی موقت، همراهی تمام‌قد در مناسبت‌هایی همچون نیمه شعبان و عید غدیر، اربعین حسینی و … تکریم زائران و نمازگزاران از سوی شهرداری قم و دوشادوش گروه‌های جهادی و مردمی و هیئات و مواکب انجام می‌پذیرد.توجه ویژه به ابتدا و انتهای این مسیر معنوی نیز از دید شهرداری قم مغفول نمانده و ساماندهی پیرامون حرم مطهر آن‌گونه که در شأن این بارگاه نورانی باشد و تدابیر ترافیکی متعدد با ایجاد هزاران پارکینگ و مسیرهای پیاده جهت تشرف زائران و در سویی دیگر ایجاد مسیرهای دسترسی به مسجد مقدس جمکران و پیش‌بینی پارکینگ‌های متعدد موقت و دائمی در محدوده این مسجد مبارک، به‌صورت جهادی و کارشناسانه انجام گردیده و صدالبته در حال تکمیل است.حال با این توضیحات کاملاً مستند، قضاوت با مردم عزیز و خبرگان که این اقدامات قابل‌تقدیر است یا تخریب!!

قطعاً خدمت در شهر مقدس قم، افتخاری است که نه صرفاً شهردار قم، بلکه تمامی ۶۵۰۰ نفر مرتبط با شهرداری قم آن را فرصتی استثنایی و مجالی ارزشمند می‌پندارند و تمام تلاش خود را برای ارائه خدماتی درخور شأن زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به کار گرفته و پس‌ازاین نیز روالی جز آن را در نظر نخواهند داشت، حال‌آنکه به بهانه واهی ثبات مدیریتی که اتفاقاً از نکات مثبتی است که در طول ۸ سال گذشته سبب‌ساز اتفاقاتی خوشایند در شهر قم شده است، بی‌انصافانه چشم بر خدمات و تلاش‌ها می‌بندند و بی‌رحمانه آن‌ها را زیرسوال می‌برند، جای تفکر دارد!اجرای ۲ برنامه عملیاتی در قالب سند چشم‌انداز قم ۱۴۱۴ ازجمله شاخص‌هایی است که در خلال ثبات مدیریت محقق شده و نکته قابل‌توجه آن است که بر اساس همین سند چشم‌انداز، برنامه دوم عملیاتی شهر قم که سومین سال اجرای آن آغازشده است، تأکید اصلی بر محوریت اقدامات نرم‌افزاری و ابعاد فرهنگی شهر بوده و مأموریت‌های مشخصی برای ارکان مدیریت شهری در این زمینه تعریف‌شده و در حال اجراست.البته که در موضوعات گسترده فرهنگی و اجتماعی مبتلابه شهر متولیان امر مشخص و وظایف و حیطه مسئولیت شهرداری شفاف است و همان‌گونه که پیش‌تر بارها به آن پرداخته‌شده است، اثربخشی اقدامات فرهنگی جز با تعامل و مشارکت تمام متولیان امر و ایجاد زمینه‌های پذیرش عمومی شهروندان ممکن و میسر نخواهد بود.

موضوع بعدی در خصوص سفر شهردار قم و مرخصی ۱۲ روزه ایشان است، تمامی مراحل اداری و قانونی این سفر به‌صورت کامل و بااطلاع مبادی ذی‌ربط بوده است. بررسی این نکته که در ایام مرخصی ایشان که پس از طی مراحل قانونی و اداری حق طبیعی هر کارمندی است، اختلالی در ارائه خدمات بخش‌های مختلف شهرداری ایجاد کرده یا خیر نیز کار ساده‌ای است. بحمدالله از سوی مسئولین امر و مردم، رضایت قابل قبولی در این ایام مخصوصاً مناسبت‌های خاص ۱۴ و ۱۵ خرداد گزارش‌شده است.

حمایت مشکوک از مجموعه‌های اقتصادی فعال در کشور نیز از دیگر موارد اتهامی است که بدون پشتوانه صرفاً بز زبان‌ها و قلم‌ها جاری‌شده و هیچ مصداقی برای آن متصور نیست، صرف تبلیغات شهری برای سرای ایرانی که اتفاقاً در شهر قم بسیار کم‌تر از دیگر شهرهای کشور برای یک مجموعه انجام‌شده است، حمایت مشکوک است؟! ذکر این نکته مهم است که صدور مجوز تبلیغات محیطی شهر از حیث محتوای تبلیغات که برای کدام مجموعه و فروشگاه و … است ارتباطی با شهرداری قم نداشته و متولی تائید محتوا و نوع تبلیغ نهادهای دیگری در استان است.در همین‌جا بار دیگر درخواست می‌شود در صورت وجود مستندات در جهت حمایت مشکوک از مجموعه یا مجموعه‌هایی مستندات و گزارش‌های صحیح مربوطه ارائه شود.

در خصوص فرزندان شهردار قم و حضور، سبک زندگی و برخی اظهارات آنان در خارج از کشور نیز همان‌گونه که قبلاً مطرح‌شده است، این موضوع سالیانی قبل از آغاز مسئولیت شهردار قم در جریان بوده و در مطرح‌شدن چندباره آن ردپایی واضح از دشمنی دشمنان قسم‌خورده این نظام را می‌توان دید. قطعاً نگاه تیزبین دستگاه‌ها و متولیان امنیت کشور بیش از دیگران بر این امور احاطه داشته و در صورت وجود مشکل و مشکلاتی از سوی فرزندان ایشان به سمع و نظر مردم متدین و انقلابی رسانده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود ویدئوهای (تقطیع شده) مرتبط با این موضوع با نگاهی منصفانه و منطقی بازبینی شود.

تأکید همواره بر محوریت مساجد و مردمی بودن برای انجام اقدامات فرهنگی و پشتیبانی و حمایت از مساجد متعدد در سطح شهر قم در سال‌های گذشته در قالب ردیف‌های مالی مصوب حمایت از مساجد و مراکز فرهنگی نیز از دیگر مواردی است که چشم‌پوشی از آن در گفتار و نوشتار منتقدان غیر منصف محسوس است؛ اظهارنظرهای متعدد شهردار قم مبنی بر لزوم تقویت مساجد و ارتقا ساختار فرهنگی شهر قم مبتنی بر محوریت مساجد نیز از دیگر مباحثی است که با یک جستجوی ساده می‌توان به آن دست‌یافت و با مروری بر فعالیت‌های فرهنگی شهرداری قم در سال‌های گذشته رشد و توسعه آن را فهمید که قطعاً بیش از حدود وظایف شهرداری بوده است. مجدداً باید این نکته را مطرح کرد که تلاش در حوزه مقدس فرهنگ در شهر قم در زمینه‌های زیربنا و روبنا، نیاز به عزمی بسیار جدی توسط تمامی دستگاه‌های استانی و ملی دارد و شهرداری قم هم در این مبحث رسالت‌هایی بر عهده دارد.

در پایان ضمن توصیه به رعایت انصاف و پرهیز از نفاق‌افکنی در بین مردم و خدمتگزاران مردم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اعلام می‌دارد مجموعه شهرداری قم همواره بر نقد اصولی و سازنده و به دور حواشی و تخریب در سطح تمامی ارکان و بخش‌ها تأکید داشته و خواهد داشت و بار دیگر اعلام می‌شود حضور پرقدرت دکتر سقائیان‌نژاد، همراه با صلابت و سلامت و دانش به‌روز مدیریت شهری و تیم خبره در لایه‌های مختلف، فرصتی ارزشمند برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی شهر مقدس قم است که طبق نظر خبرگان و نظرات عمومی مردم عزیز، مسیر حرکت مسیری موفق و رو به رشد بوده است. وجود بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیه، مسجد مقدس جمکران، بزرگ‌ترین حوزه علمیه، مراجع و علمای والامقام، میلیون‌ها زائر در طول سال، نمایندگانی از کشورهای مختلف دنیا، تمدنی ۷ هزارساله و …، شهر قم را متمایز از بسیاری نقاط دیگر می‌کند. لذا حضور یک شهردار با بیش از ۲۰ سال سابقه مدیریت شهری و پیشکسوت‌ترین شهردار ایران و دارای کرسی‌های مطرح علمی و پژوهشی، مؤمن و متدین و روحیه جهادی و انقلابی گزینه‌ای نزدیک به شأن مثال‌زدنی مردمان ولایی و انقلابی و بصیر شهر مقدس قم خواهد بود و لازم است به‌جای دخالت دادن اندیشه‌های ناصواب با سوگیری‌های سیاسی و مخرب در فکر کمک به این مجموعه خدمت‌رسان بود. چراکه بسیاری از این اتهامات و مطالب مطروحه نه‌تنها واقعیت نداشته، بلکه به هویت این قطعه مبارک از زمین؛ شهر مقدس قم لطمات سنگینی وارد می‌کند.

شایان‌ذکر است شهرداری قم حق شکایات بابت مطالب کذب مطرح‌شده را برای خود محفوظ می‌داند و مسئولین آن رسانه می‌بایست نسبت به انتشار این‌گونه مطالب خلاف و ناصواب در برابر اذهان عمومی و قانون جمهوری اسلامی ایران پاسخگو باشند.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.