برگزیدگان سوگواره عکس «مشعل» تجلیل شدند

نخستین سوگواره عکس «مشعل» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان سوگواره عکس «مشعل» تجلیل شدند
شناسه : 72231 | انتشار : ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مراسم اختتامیه نخستین سوگواره عکس «مشعل» شامگاه جمعه ۳۰ تیرماه با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار شهید آوینی خانه فرهنگ و هنر ملل قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مهدی متقیان مدیرکل پدافند غیرعامل قم، نرجس نیازمند عضو شورای شهر قم، محمد کاظم رضوانی معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، فخرالدین یوسف‌پور مدیرعامل خانه مطبوعات قم و یاسر محمدی مسئول سازمان بسیج هنرمندان قم، از جمله مسئولان حاضر در این مراسم بودند.

تصاویر/ آیین اختتامیه سوگواره عکس مشعل

*ارسال ۵۲۵ اثر به دبیرخانه سوگواره عکس مشعل

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، امیر حسامی‌نژاد دبیر سوگواره عکس «مشعل»، ضمن خیر مقدم به مهمانان ایرانی و عراقی مراسم، اظهار کرد: ما همیشه مدعی هستیم که قم پایگاه عکاسان عاشورایی کشور است و برگزاری چنین رویدادهای هنری باعث می‌شود که این شعار ما تا حدودی محقق شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته این سوگواره به پیشنهاد کرار انصاری مدیر شبکه جهانی هدهد شکل گرفت و فراخوان سوگواره نیز به سرعت منتشر شد و با همراهی خوب عکاسان قمی، ۵۲۵ اثر از ۴۲ عکاس به دبیرخانه سوگواره رسید.

دبیر سوگواره عکس «مشعل» اضافه کرد: آثار این سوگواره با حضور کمال‌الدین شاهرخ، کرار انصاری و امیر حسامی‌نژاد داوری شد و ۳۲ عکس از ۱۶ عکاس به مرحله نمایشگاه راه یافت.

حسامی‌نژاد همچنین به نقش عکاسان در ثبت و ضبط تصاویر عاشورایی اشاره کرد و گفت: بسیاری از عکاسان به دلیل تهیه گزارش تصویری امکان عزاداری‌کردن به مانند سایر مردم را ندارند اما به یاد دارم که مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی یک‌بار به بنده گفت عکاسان با ثبت تصاویر سوگواری‌ها مشمول ثواب عزاداری می‌شوند.

وی در پایان از نهادهای حامی برگزاری سوگواره عکس «مشعل» از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، خانه مطبوعات و بسیج هنرمندان قدردانی کرد.

تصاویر/ آیین اختتامیه سوگواره عکس مشعل برگزیدگان سوگواره عکس «مشعل» تجلیل شدند

*نقش مؤثر عکاسان در ثبت آیین‌های عزاداری

کرار انصاری رئیس شورای سیاست‌گذاری سوگواره عکس «مشعل» نیز در سخنانی اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این رویداد هنری، حمایت از عکاسانی بود که به صورت خودجوش و علاقه‌مند از آیین‌های عزاداری بویژه مشعل‌گردانی عکاسی می‌کنند.  

وی تصریح کرد: آیین‌های مذهبی و حسینی با ثبت تصاویر عکاسان ماندگار می‌شود.

مدیر شبکه جهانی هدهد اضافه کرد: هر سال در ایام دهه اول محرم، دسته عزاداری «مشق شمشیر» و «مشعل‌گردانی» از آیین‌های کهن عزاداری در عراق، توسط نجفی‌های مقیم قم از حسینیه نجفی‌ها در گذر خان به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود و برگزاری این سوگواره فرصتی را فراهم کرد تا به شکل ویژه‌تری از عکاسان و خالقان ثبت تصاویر جذاب و زیبای این آیین مذهبی تقدیر شود.

تصاویر/ آیین اختتامیه سوگواره عکس مشعل برگزیدگان سوگواره عکس «مشعل» تجلیل شدند

*قم سرآمد برگزاری رویدادهای آیینی

در ادامه این مراسم، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در سخنانی با قدردانی از عوامل برگزاری سوگواره عکس «مشعل»، بر ضرورت تفکر بر فلسفه شکل‌گیری قیام عاشورا تأکید کرد و گفت: ابعاد اجتماعی عاشورا، باعظمت و اهمیت است اما ابعاد انفسی و عرفانی آن را هم همیشه باید مد نظر قرار داد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه استان قم در برگزاری رویدادهای هنری پیشتاز است، گفت: بسیاری از رویدادهای فرهنگی، هنری و ادبی قم به دلیل جایگاه ویژه قم در حوزه علوم دین، به موضوعات دینی و مذهبی اختصاص دارد و قم در این زمینه سرآمد کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین از عکاسان قمی برای ثبت وقایع مذهبی و عزاداری در استان قدردانی کرد و گفت: هنرمندان عکاس بدون اغراق، چشم دقیق و عمیق و ظریف جامعه هستند.

تصاویر/ آیین اختتامیه سوگواره عکس مشعل برگزیدگان سوگواره عکس «مشعل» تجلیل شدند

*معرفی برگزیدگان

در بخش پایانی این مراسم از محسن کرمعلی، رضا رمضانی و محمد علی جلالی به عنوان نفرات اول تا سوم سوگواره عکس «مشعل» با اهدای لوح، تندیس سوگواره و نگین انگشتری سنگ حرم امامین عسکریین(ع) تجلیل شد.

همچنین از احمد ظهرابی، مهدی بخشی سورکی، مهدی جهانی، مهدی جعفری، زینب ایرانی، امیرمسعود عربشاهی، محمد وحدتی، حسین شاهبداغی و زهرا سادات صحفی به عنوان دیگر برگزیدگان این رویداد هنری تقدیر شد.

تصاویر/ آیین اختتامیه سوگواره عکس مشعل برگزیدگان سوگواره عکس «مشعل» تجلیل شدند

همچنین از حاج طالب رجب، حاج حسن مدرسی و نماینده حسینیه نجفی‌ها در قم و نماینده موکب نجف اشرف به عنوان پیر غلامان آیین مشعل گردانی تجلیل شد.

تقدیر از اعضای هیئت داوران سوگواره عکس «مشعل»، متشکل از کرار انصاری، کمال‌الدین شاهرخ و امیر حسامی‌نژاد و محمد محسن‌زاده و بهمن عزیزی از عوامل اجرایی این رویداد هنری، حسن ختام مراسم اختتامیه این سوگواره بود.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.