نقش مدرسه «دین و دانش» در دوران انقلاب

چهارمین شب از سلسله نشست‌های «شب‌های حوزه» با عنوان شب مدرسه دین و دانش در سالروز تأسیس این مدرسه و مقارن با ایام شهادت آیت‌الله بهشتی در مدرسه دین و دانش قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نقش مدرسه «دین و دانش» در دوران انقلاب
شناسه : 70778 | انتشار : ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، چهارمین شب از سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان شب مدرسه دین و دانش در سالروز تأسیس این مدرسه و مقارن با ایام شهادت آیت‌الله بهشتی و به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، دبیران و دانش‌آموزان سال‌های گذشته و حال این مدرسه و همچنین مدیران و مسئولین استان قم در مدرسه دین و دانش قم برگزار شد.

*شهید بهشتی حکیم بود 

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و نام مؤسسان مدرسه دین و دانش یعنی شیخ مرتضی و شیخ مهدی حائری یزدی، فرزندان حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه قم، شیخ مهدی حائری تهرانی و شهید بهشتی، با بیان این نکته که حکمت در معاجم لغت به معنای «رسیدن به حق از راه علم و عقل» معنا شده است، افزود: در قرآن صاحب حکمت صاحب خیر و برکات فراوان معرفی شده است و شهید بهشتی به معنای دقیق و صحیح کلمه مصداق این عنوان بود چرا که ایشان در سن ۲۶ یا ۲۷ سالگی مدیریت مدرسه دین و دانش را بر عهده داشت و در کنار مدیریت این مدرسه به تاسیس کانون‌های دانش‌آموزی و انجمن‌های اسلامی مشغول بود.

*عنوان دین و دانش در مبانی فکری شهید بهشتی قابل ردیابی است

وی در ادامه سخنان خود با بیان این نکته عنوان «دین و دانش» که بر روی این مدرسه قرار داده شده عنوانی است که در اندیشه های شهید بهشتی و مبانی فکری او قابل ردیابی است افزود شهید بهشتی معتقد است جهان‌بینی را از قرآن باید گرفت و علم را از همه عالم. با این نگاه جهت‌گیری روزآمد شهید بهشتی و نگاه بلند او قابل فهم است.

* امروز در حکمرانی به درک و فهم شهید بهشتی نیازمندیم

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فراز دیگری از سخنان خود، شهید بهشتی را تجسم نظم و برنامه دانست و یادآور شد: در سال‌هایی که شهید بهشتی اتومبیل نداشت و در مدرسه حقانی تدریس داشت از شمس العماره باید با اتوبوس به قم می‌آمد. هیچ گاه نشد که ایشان با تأخیر به مدرسه برسد و همیشه ده دقیقه یا یک ربع قبل از ساعت ۹ صبح در مدرسه حاضر بود.

پورمحمدی با اظهار خرسندی از طرح و ترویج اندیشه‌های شهید بهشتی در موضوعات اجتماعی به ویژه حجاب در روزهای جاری، افزود: امروز نیز در حکمرانی و مدیریت اجتماعی به درک و فهم این شهید نیازمندیم.

* نقش مدرسه دین و دانش در دوران انقلاب

در ادامه این محفل آقای سید عباس اسماعیلی‌طبا دبیر و مدیر مدرسه دین و دانش و همچنین رئیس آموزش پرورش قم در سال‌های نخستین انقلاب به بیان خاطرات خود پرداخت. وی با اشاره به سابقه و رابطه خود با مدرسه دین و دانش گفت: من در سال ۵۵ به این دبیرستان منتقل و به عنوان دبیر آموزش و پرورش خدمت می‌کردم. بعد از انقلاب تا سال ۶۲ مدیر این مدرسه بودم و حتی زمانی که به عنوان مدیر آموزش و پرورش خمین انتخاب شدم تقاضا کردم با حفظ سمت مدیریت این مدرسه و تعیین جانشین در مدرسه به خمین بروم و روزهای پنجشنبه و جمعه برای کارهای مربوط به مدرسه به قم می‌آمدم.

وی اظهار داشت: من اعلامیه و کتاب‌های روشنگر را در ماشین خودم قرار می‌دادم و در مقابل مدرسه پارک می کردم و دانش‌آموزان این اعلامیه‌ها را پخش می‌کردند. یکی از مهم‌ترین مراکز توزیع و انتشار این اعلامیه‌ها اتوبوس‌هایی بودند که از شهرهای مختلف به قم می‌آمدند و در سه راه بازار مقابل کتابفروشی صحفی چند دقیقه‌ای توقف می‌کردند. دانش‌آموزان مدرسه این اعلامیه‌ها را در اتوبوس‌ها پخش می‌کردند و از راه‌های فرعی فرار می‌کردند.

وی با اشاره به آخرین دیدار خود با شهید بهشتی شش ماه قبل از شهادت ایشان گفت: در زمستان ۵۹ با یکی از دانش‌آموزان دبیرستان خدمت ایشان در سرچشمه رسیدم تا بسته‌ای را که از ایشان از سال‌های دور در مدرسه جا مانده بود، خدمت ایشان برسانم. این بسته شامل اسناد و مدارک شخصی، گواهی لیسانس ایشان و همچنین دفترچه‌ای حدود شصت برگ شامل بحث‌های حکومت اسلامی بود. شهید بهشتی ضمن قدردانی از فعالیت‌های من در اداره مدرسه با این تعبیر که شما جانشین خلفی برای من در مدرسه بودید از دیدن مدارک خوشحال شدند و گفتند که من در آلمان دنبال این مدارک بودم نمی‌دانستم که در قم پیدا می‌شود.

اسماعیلی‌طبا افزود: من سرد و گرم روزگار را چشیده‌ام و تجربه‌های فراوانی داشته‌ام و بر اساس همان تجربه‌ها می‌گویم که امروز باید پشتیبان ولایت فقیه بود تا آسیبی به کشور و نظام وارد نشود.

*جلسات محرمانه شهید بهشتی و شهید مطهری در حج 

آقای رحیم کمالیان از همراهان شهید بهشتی و چهارمین سخنران این محفل در سخنان خود با اشاره به نهضت فکری و فرهنگی که از زمان آیت‌الله بروجردی در ایران شروع شد، شهید بهشتی را وارث و دنبال‌کننده آن نهضت و این مدرسه را محصول آن تفکر و اندیشه دانست.

کمالیان همچنین با ذکر خاطره سفر همراهی شهید بهشتی در سفر حج در سال ۱۳۴۶ که از مبدأ آلمان آغاز شده بود به ملاقات‌های هر روزه و طولانی ایشان و شهید مطهری در مکه و مدینه اشاره کرد که در آن جلسات برنامه‌ریزی‌ها و پایه‌گذاری‌های نهضت صورت گرفته بود. 

* با تربیت نیروی متعهد و کاردان امکان حفظ و حراست از انقلاب وجود دارد

وی با بیان این نکته که تنها با تربیت نیروی متعهد و کاردان در بخش‌های مختلف امکان حفظ و حراست از انقلاب وجود دارد توجه به این مسئله و اقدام در این جهت را وظیفه همه مسئولین و متولیان فرهنگی امروز دانست.

این نشست با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدی از دانش‌آموزان سال‌های ۵۰ تا ۵۴ مدرسه پایان یافت. وی در سخنرانی خود با اشاره به نقش ویژه مدرسه دین و دانش در فعالیت‌های انقلاب به بیان خاطراتی از این فعالیت ها پرداخت.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.