آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» در قم

آیین رونمایی از نشان و پوستر جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» با موضوع غدیر در بنیاد فرهنگی امامت قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» در قم
شناسه : 70259 | انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیین رونمایی از نشان و پوستر جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» با موضوع غدیر پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ با حضور علما، شعرا، اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و ادب در بنیاد فرهنگی امامت قم برگزار شد.

آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت»

حجت‌الاسلام محمد مهدی شاهینی رئیس جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» در سخنانی، اظهار داشت: بنیاد فرهنگی امامت یک مجموعه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است که برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی را در دستور کار خود داشته ‌است.

وی افزود: این بنیاد فعالیت‌های خود را از سال ۸۲ در تربیت نیروی آگاه و مدافع حریم ولایت آغاز کرده و اکنون که بدنه جامعه با سؤالات زیادی در حوزه اعتقادات مواجه است بهترین زمینه برای انتقال معارف اسلامی، زبان هنر و ادبیات است از این رو دبیرخانه دائمی در حوزه امامت و غدیر برای جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» در قم تشکیل شد.

رئیس جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» ادامه داد: در گام اول این جشنواره از امروز بخش ادبی در رشته‌های شعر کلاسیک و نو، داستان و پویش کتابخوانی غدیر آغاز خواهد شد و در طول سال در موضوع امامت و غدیر رویدادهای هنری زیادی را رقم خواهیم زد.

حجت‌الاسلام شاهینی با بیان اینکه ارائه آثار هنری برای عموم مردم در جشنواره فرهنگی هنری ارادت آزاد است، مهلت ارسال آثار را تا روز عید غدیر(۱۶ تیرماه) عنوان کرد.

وی افزود: علاقه‌مندان برای ارسال آثار خود می‌توانند به سایت بنیاد فرهنگی امامت به آدرس https://emamat.ir مراجعه کنند.

مسئول جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» بیان کرد: داوری آثار ارسالی از ۱۷ تا ۲۱ تیرماه انجام خواهد شد و ۲۲ تیر نیز مراسم اختتامیه را برگزار خواهیم کرد.

آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت»

*چشم‌انداز طراحی جایزه بزرگ غدیر در مسیر جشنواره ارادت

حامد حجتی دبیر علمی جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» در سخنانی با بیان اینکه ارائه هنری و ادبی آثار بنیاد برای عموم مردم یکی از اقدامات این مرکز است، مطرح کرد: نخستین گام در این عرصه با برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری ارادت برداشته شد.

دبیر علمی جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» با بیان اینکه جمع بندی آثار ارسال شده در ایام مباهله انجام خواهد شد، عنوان کرد: خوشبختانه در سالیان گذشته آثار خوبی در حوزه غدیر تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم در این جشنواره مردم با مفاهیم غدیر بیش‌تر آشنا شوند، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در سال آینده بخش فیلم کوتاه ۱۱۰ ثانیه‌ای، تیزر، موشن گرافیک، مستند، کلیپ و … را به مجموعه آثار اضافه کنیم.

حجتی با بیان اینکه در بخش فرهنگی به کتاب‌خوانی توجه ویژه‌ای داریم، تصریح کرد: برای این پویش آثاری را انتخاب کرده‌ایم که تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: در این عرصه دو پویش خلاصه‌نویسی و اصل کتاب راه‌اندازی شده است.

دبیر علمی جشنواره فرهنگی و هنری ارادت اضافه کرد: امیدواریم در ادامه مسیر جشنواره بتوانیم جایزه بزرگ غدیر را در رشته‌های مختلف به افرادی که غدیر را اصل قرار داده‌اند، اهدا کنیم.

آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت»

*لزوم توجه بیش‌تر شاعران معاصر به جایگاه امیرالمومنین(ع)

خرسندی دبیر ادبی جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» با بیان اینکه در بخش ادبی جشنواره غدیر سه محور وجود دارد، گفت: در زبان عربی اشعار بلند و زیبایی در رابطه با غدیر داریم که تمام آن‌ها در کتاب «الغدیر» جمع‌آوری شده است، در ادبیات فارسی نیز از اوایل قرن چهارم اشعار شاعرانی در رابطه با غدیر به دست ما رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ کتاب با عنوان غدیر در ادبیات فارسی داریم، مطرح کرد: همچنین در ادبیات فارسی شاعرانی هستند که دیوان خود را بر اساس غدیر و امیرالمومنین(ع) ننوشته‌اند ولی در اشعار خود به شخصیت و جایگاه ایشان اشاره کرده‌اند.

دبیر ادبی جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» با بیان اینکه متاسفانه توجه به این جایگاه در اشعار شاعران معاصر کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تمام این تلاش‌ها برای وارث غدیر و حضرت حجت(عج) است که امیدواریم منجر به ظهور شود.

آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت»

*روز مباهله باید رسمیت پیدا کند و احیا شود

در ادامه این آیین، آیت‌الله سید علی میلانی رئیس بنیاد فرهنگی امامت در سخنانی اظهار داشت: چهار گروه در بقای مذهب تشیع  گروه شریک هستند؛ گروه اول علما اعم از متکلمین و فقها هستند. گروه دوم شهدا هستند که با خون خود بقای این مذهب را تضمین کردند و تا امروز ادامه دارد. گروه سوم کسانی هستند که قدرت مالی و دنیوی یا ریاست در این عالم داشتند و خیرینی که با اموالشان در مواقع و مناسبت های مختلف به بقا و انتشار این مذهب کمک می کنند. گروه چهارم شعرا هستند، زمانی بر این مذهب گذشته که فقها خانه نشین بودند یا امرای جور متفق علیه این مذهب بودند، در این مواقع این شعرا و اهالی منبر بودند که در بقای این مذهب کوشیدند و تا امروز این سهم را ایفا کرده‌اند.

وی افزود: شعرا بایستی شأن خود را بدانند و بدانند که چه تأثیری در بقای این مذهب در کنار فقها و علما و متکلمین و شهدا دارند و به همین خاطر این جلسه با این هدف برپا شد که از شعر در ترویج امر ولایت امیرالمومنین(ع) استفاده شود.

رئیس بنیاد فرهنگی امامت اضافه کرد: شعرا باید در ضمن اشعارشان مفاد و مدلول حدیث غدیر را بیان کنند. جزوه ای که محور این جلسه قرار داده شده است، به طور خلاصه عرض کرده‌ام که غدیر خم و ولایت علی(ع) مربوط به ۱۸ ذی الحجه نیست بلکه در عوالم قبل تثبیت شده است و خداوند اهل‌بیت را به حضرت آدم معرفی کرد و حضرت آدم به اهل‌بیت متوسل شده است.

آیت‌الله میلانی بیان داشت: در هر دینی اعتقاداتی وجود دارد که اگر باطل شد، آن دین به کلی باطل شده است. نصاری قائل به این بودند که عیسی فرزند خداست و این حرف باطلی است و اساس دینشان هم همین است.

وی افزود: در دشمنی‌هایی که در گذشته اتفاق می‌افتاده، «مباهله» یکی از راه‌های اثبات حق بوده است که در آن عزیزترین شخص را می‌آوردند چون در مباهله لعن و از خدا خواسته می‌شود کسی که بر باطل است نابود شود.

آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت»

رئیس بنیاد فرهنگی امامت اضافه کرد: در مباهله دو مسئله اثبات شد؛ اول حقانیت اسلام و بر باطل بودن نصاریت. دوم نقش اهل‌بیت بر ابطال این دین و نصاریت. در واقعه مباهله، اسلام و حقانیت رسول خدا(ص) و مقام اهل‌بیت(ع) و نقش ایشان در بقای دین ثابت شد. و اینکه اهل‌بیت بافضیلت‌ترین افراد و اشرف مخلوقات هستند.

وی یادآور شد: روز مباهله باید رسمیت یافته و احیا شود و این مراسم در سراسر کشور بلکه در سراسر عالم برگزار شود. بعد از ایام مباهله هم غدیر اتفاق افتاد که در آنجا از مسلمین بیعت گرفتند و امر کردند که حاضرین به غائبین ابلاغ کنند و خطبه آنچنانی را پیامبر ایراد کردند و این خطبه را کسانی که خود را پیرو سنت می‌خوانند منتقل نکردند و این خطبه توسط امام باقر(ع) به دست ما رسیده است.

آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت»

خاطرنشان می‌شود در این مراسم ضمن مدیحه‌سرایی حاج علی انسانی از پوستر بخش ادبی و پویش کتابخوانی غدیر رونمایی شد.

آغاز به کار جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت»

 این جشنواره در سه قالب شعر کلاسیک و شعر نو، یادداشت و جستار و داستان با موضوعات امامت قبل از آفرینش آدم، امامت از آدم تا خاتم، امامت از خاتم تا غدیر و امامت وارث غدیر برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا تاریخ ۱۶ تیرماه به سایت بنیاد فرهنگی امامت ارسال کنند.

نوشته های مشابه
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
بیمارستان‌های قم ملزم به دریافت پروانه ایمنی هستند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.