نظام مسائل شهرداری‌ها گردآوری شود

شهردار قم بر لزوم جمع‌آوری و تدوین نظام مسائل شهرداری‌ها تأکید کرد و گفت: باید سرفصلی برای شهرداری‌ها در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود و نمی‌توان این ارگان را از برنامه‌ها و اسناد بالادستی کشور حذف کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نظام مسائل شهرداری‌ها گردآوری شود
شناسه : 69523 | انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه رویداد تحول حکمرانی شهری که در وزارت کشور برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و نشست تحول حکمرانی، کاری در مسیر حل معضلات شهرداری‌هاست که هدفی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت شهرداری‌ها در زندگی مردم بازتاب دارد، افزود: وظایفی که به دوش شهرداری‌ها است، علاوه بر گستردگی و اهمیت، با زندگی روزمره مردم گره‌خورده و بسیاری از این وظایف حتی یک روز امکان تعطیلی ندارد.

به عقیده شهردار قم، اگر مسائل و مشکلات شهرداری‌ها به نیکی شناخته‌شده و برطرف شود، این ارگان‌ها می‌توانند خدمات بهتر و باکیفیت‌تری به مردم ارائه کرده و رضایت بیشتری را در جامعه ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه باید نحوه حل معضلات مدیریت شهری به‌گونه‌ای پیش برود که شهرداری بتواند شهر را به‌درستی اداره کند خاطرنشان کرد: همه واحدهای اجتماع نیاز به مدیر دارند و شهرداری نیز باید سکان اداره شهر را به عهده بگیرد و هرگونه مداخله‌ای در این سکان‌داری می‌تواند به سرمایه‌های اجتماعی نظام ضربه وارد کند.

سقائیان‌نژاد گفت: در حال حاضر نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در کشور شهرنشین هستند و حل معضلات شهرداری‌ها به معنی حرکت در مسیر ارتقای سرمایه‌های اجتماعی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه شهرها از عوارض مردم اداره می‌شود ادامه داد: اگر مردم به شهرداری‌ها اعتماد داشته باشند، قطعاً مشارکت بیشتری در اداره شهر خواهند داشت و رضایت بیشتری نیز کسب خواهد شد.

شهردار قم با اشاره به اینکه امروزه وزارت کشور در تماس مستقیم با شهرداری‌ها است و بیشترین نقش را در برقراری ارتباط میان شهرداری‌ها و دولت دارد، گفت: وزارت کشور می‌تواند در هیئت دولت و مجلس از شهرداری‌ها دفاع کند و در همین راستا نقش بسیار مهمی در حل معضلات این ارگان برعهده‌گرفته است.

وی افزود: برطرف شدن موانع کار شهرداری‌ها یک حرکت بسیار بزرگی برای ارتقای سرمایه اجتماعی نظام محسوب می‌شود.

سقائیان‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره شیوه برگزاری رویداد تعالی حکمرانی شهری در وزارت کشور، آن را اقدامی نو توصیف کرد و گفت: این رویداد به‌نوعی گام اول در این حوزه محسوب می‌شود. اگر این گام‌ها ادامه پیدا کند، می‌تواند به شناخت و حل مسائل کمک کند.

وی اظهار داشت: شهرداری‌ها هم اگر اطمینان پیدا کنند که از این طریق مشکلاتشان برطرف خواهد شد، مشارکت بیشتری در این برنامه‌ها خواهند داشت.

شهردار قم خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که پیش از برگزاری این همایش، نظام مسائل شهرداری و پیشنهاد‌ها جمع‌آوری و تدوین شود؛ سازمان شهرداری‌ها این مسائل را غربال‌گری و اولویت‌بندی کند و برگزاری نشست پس از طی این مراحل صورت بگیرد.

وی افزود: کار کارشناسی باید پیش از برگزاری جلسات اصلی انجام‌شده و در داخل جلسه تصمیم‌گیری و بررسی‌های نهایی صورت بگیرد تا گام‌های اجرایی تدوین شود.

شهردار قم در ادامه به نحوه برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در این برنامه قطعاً باید سرفصلی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شود. شهرداری‌ها ۳۷۲ وظیفه به دوش دارند که از تولد تا مرگ شهروندان را در برمی‌گیرد و نمی‌توان این ارگان را از برنامه‌ها و اسناد بالادستی کشور حذف کرد.

وی بابیان اینکه مطابق بیانیه گام دوم انقلاب، استفاده از ظرفیت‌های عمومی مردم باید در دستور کار نظام قرار بگیرد اظهار داشت: اگر برای شهرداری‌ها بسترسازی خوبی صورت بگیرد، می‌توانند این هدف را تحقق بخشند.

نوشته های مشابه
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم و مسجد جمکران
«تگرگ» روی میز تدوین رفت
نرخ جدید پارکینگ‌های عمومی شهر قم اعلام شد
طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
مجتمع آب درمانی در قم به‌زودی افتتاح می‌شود
اتمام پروژه احداث کمربندی بلوار خداکرم تا شهریور سال آینده
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.