فعالیت‌های قرآنی نباید منحصر در برگزاری مسابقه و جشنواره شود

حیدر کسمایی داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه متأسفانه روند فعالیت‌های قرآنی و جلسات قرآن وابسته به برگزاری مسابقات شده است، گفت: از طرفی روال کار این‌گونه شده که اگر کسی در مسابقات رتبه اول را کسب کند، به رسمیت شناخته می‌شود در حالی که این روند صحیح نیست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فعالیت‌های قرآنی نباید منحصر در برگزاری مسابقه و جشنواره شود
شناسه : 68597 | انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ستاد خبری مسابقات، با بیان اینکه وضعیت متسابقین رشته «حفظ» مطلوب و در سطح کشوری نبود، اظهار کرد: در ترتیل و قرائت تحقیق شاهد رقابت قوی‌تر و تنگاتنگ بودیم و وضعیت صوت و لحن و وقف ابتدا متسابقین مطلوب بود.

وی با اشاره به جذب جوانان و دانشجویان به قرآن، ادامه داد: در مسابقات آوایی و رشته‌های آوایی باید دانشجویانی که استعداد حفظ و یا ترتیل دارند شناخته شوند و نباید به‌دنبال جذب عمومی باشیم، جذب عمومی در مباحث مفهومی قرآن باید اتفاق بیفتد و سعی متولیان امر باید در وادی مفاهیمی قرآن باشد.

داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه امیدواریم که نگاه به قرآن، برنامه‌ها، فعالیت و روی آوردن به قرآن در دانشگاه‌ها بالاتر رود. البته فقط تعداد افزایش پیدا نکند بلکه کیفیت نیز افزایش یابد، افزود: در اجرای مسابقات قرآنی توصیه می‌شود که از ایده‌پردازی‌های استادان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی استفاده شود که این مسئله باعث جذب بیشتر جوانان به قرآن و مسابقات قرآنی می‌شود.

کسمایی با بیان اینکه باید تسهیلات و مزایایی را برای جذب جوانان به قرآن در دانشگاه‌ها در نظر گرفت یا از شهریه دانشجویان قرآنی کاسته شود، گفت: یکی از مشکلات ما این است که در مسابقات بودجه‌ها اندک است، باید وسعت جوایز بیشتر شود و یکی از اقدامات دانشگاه علوم و معارف قرآن این بود که تبرکی و یادگاری به همه دانشجویان شرکت کننده اهدا کرد که حتی در صورت عدم کسب رتبه، خاطره خوبی از این مسابقات به یادگار داشته باشند.

وی ادامه داد: از این غافل نشویم که دانشجویان به‌خاطر مباحث تحصیلی درگیری زیادی دارند و خیلی اوقات به‌دلیل مشغله تحصیلی فرصتی برای آنان باقی نمی‌ماند لذا باید جذابیت ایجاد کرد که با وجود مشغله تحصیلی، قرآن را نیز در اولویت قرار دهند.

کسمایی با اشاره به اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از مسابقات قرآنی مطلبی است که بنده سال‌هاست به‌صورت مستمر برآن تأکید دارم، بیان کرد: کارگاه آموزشی باید قبل و بعد از مسابقات برقرار باشد ولی متأسفانه به‌دلیل کمبود بودجه و امکانات تاکنون محقق نشده است، پس از مسابقه نیز باید کارگاهی برای متسابقین برگزار شود تا متوجه عیوب در اجرای خود شود.

وی با اشاره به اینکه حضور مستمعین در مسابقات قرآن سبب می‌شود تا متسابقی که قرار است در مسابقات ملی شرکت کند به اجرای در جمع عادت کند و در مسابقات ملی مضطرب نشود، افزود: همچنین حضور مستمعین سبب می‌شود که مسابقات تبدیل به یک محفل قرآنی شود و شور و نشاط قرآنی در سطح شهر و در میان مردم ایجاد می‌کند.

داور بین‌المللی قرآن در پایان یادآور شد: یکی از نواقص کار در زمینه قرآن این است که متأسفانه روند فعالیت‌های قرآنی و جلسات قرآن وابسته به مسابقات شده است. از طرفی روال کار این‌گونه شده که اگر کسی در مسابقات رتبه اول را کسب کند، به رسمیت شناخته می‌شود، اما این روند صحیح نیست.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.