برنامه‌ریزی جهت طراحی مسکن ویلایی متناسب با اقلیم و فرهنگ قم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: در طراحی مسکن ویلایی نیز در جانمایی‌هایی که در شورای مسکن قم مصوب شده است تلاش می‌شود الگوهای متناسب با فرهنگ قم پیشنهاد شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برنامه‌ریزی جهت طراحی مسکن ویلایی متناسب با اقلیم و فرهنگ قم
شناسه : 65098 | انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، امین مقومی عصر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت روز مهندسی که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد با تبریک فرا رسیدن روز مهندسی اظهار داشت: مهندسان داوطلب زیادی در حوزه‌های جهادی و اقدامات عامه المنفعه برای خدمت رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: جامعه مهندسان در صنعت ساختمان خدمات خوبی به مسکن محرومین، ساخت مساجد و حسینیه‌ها داشته اند و در طرح‌های ملی از جمله نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت خدمات ویژه ای در بخش طراحی و نظارت ارائه می‌دهند.

مقومی افزود: گروه‌های جهادی مستقلی نیز در بین مهندسان داریم که خودشان با کمک خیرین اقدامات جهادی انجام می‌دهند و سازمان نظام مهندسی در حد توان حمایت‌های مادی و معنوی از آنان دارد.

مقومی با بیان اینکه توسعه خدمات الکترونیک در دستور کار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بوده است افزود: امروز بخش پایانی خدمات الکترونیک سازمان نظام مهندسی قم با حضور استاندار رونمایی می‌شود که مردم می‌توانند از این پس مستقیماً خدمات مهندسی را در کارتابل مالک دریافت کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: در فاز نخست این سامانه خدمات طراحی، مکاتبات و درخواست‌های مالکان به صورت الکترونیکی اجرایی می‌شود و در سال آینده بخش‌های دیگر از جمله نظارت به آن افزوده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی موانع در مسیر ارائه خدمات الکترونیک گفت: بانک مرکزی محدودیت‌هایی برای تراکنش‌های مالی قرار داده که این امر موجب مختل شدن خدمات الکترونیک می‌شود و مالک مجبور است تا به صورت حضوری پرداخت را انجام دهد.

مقومی ادامه داد: از سویی دیگر سازمان نظام مهندسی از آنجا که دولتی نیست به سامانه مجوزها و استعلام‌ها دسترسی ندارد که این امر نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: بخش بازرسی گاز در قم از گذشته همه مراحل آن به صورت الکترونیک بوده است؛ اما در مرحله نهایی که صدور تأییدیه است مشکلی وجود دارد و شرکت ملی گاز اعلام می‌کند که تأییدیه باید به صورت کاغذی باشد که این امر موجب بروز آسیب‌هایی می‌شود که جعل این تأییدیه‌ها از جمله معضلات است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه ساخت و ساز و مسکن قم بیان داشت: فارغ از مناقشاتی که در زمینه نوع ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن در قم وجود دارد و البته در تصمیم نهایی جمیع نظرات لحاظ شده به رغم اینکه دستور نقشه‌ها در سایت ۵۶۰ هکتاری نرسیده، اما طراحی‌های معماری و سازه سایت نهضت ملی مسکن قم آماده شده است.

مقومی بیان داشت: در طراحی پروژه نهضت ملی مسکن بر اساس آسیب شناسی مسکن مهر که البته مسکن مهر قم مطلوب‌تر از استان‌های دیگر بوده، طراحی‌ها اقتصادی در نظر گرفته شد و تلاش شده تا مسائل سبک زندگی اسلامی نیز رعایت شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: در طراحی مسکن ویلایی نیز در جانمایی‌هایی که در شورای مسکن قم مصوب شده است تلاش می‌شود الگوهای متناسب با فرهنگ قم پیشنهاد شود.

وی در پایان بیان داشت: در طرح‌های مختلفی که قانون، مهندسان را موظف به ارائه تخفیفات کرده، با وجود استفاده از مهندسان داوطلب، اما جایگزینی برای جبران آن در قانون در نظر گرفته نشده که نیازمند بازنگری است.

نوشته های مشابه
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.