نقش مؤثر جشنواره‌ رضوی در ارتقای تولیدات گرافیکی/ تصویرسازی عقلانیت دینی نیازمند مطالعه و یقین است

حسین چمن‌خواه از هنرمندان و مدرسان رشته گرافیک از جشنواره رضوی به عنوان عامل رشد دهنده آثار گرافیکی در این عرصه‌ها نام برد و گفت: وقتی بحث از کارگاه تولید آثار گرافیکی مذهبی و دینی می‌شود مفاهیم اندیشه و کلمه را باید به تصویر بکشیم که در قرآن کریم نیز این کار انجام شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نقش مؤثر جشنواره‌ رضوی در ارتقای تولیدات گرافیکی/ تصویرسازی عقلانیت دینی نیازمند مطالعه و یقین است
شناسه : 65072 | انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حسین چمن‌خواه در حاشیه برپایی کارگاه رضوی در قم در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در روز نخست کارگاه بحثی مطرح شد در مورد اینکه مفاهیم دینی مابه‌ازای خارجی ندارند و نحوه ارتباط خداوند با بنده‌اش کلمه است، بعد یکی از اعضای کارگاه معجزات حسی انبیا را مثال زد که سؤالی در ذهن بنده پیش آمد و به نظرم این آمد که ما می‌توانیم آن چیزی که از جانب خدا و نحوه ارتباط او با بنده‌اش و بنده با او می‌تواند شکل بگیرد و شکل گرفته را در بستر تاریخی به سه دسته تقسیم کنیم.

وی اضافه کرد: از هبوط آدم تا بعثت نبی اکرم(ص) معجزاتی که مردم درگیر آن بودند معجزات حسی بوده همانند عصای حضرت موسی، چون امتحاناتی که آنان از طریق دستگاه مقابل‌شان می‌شدند حسی بوده است.

این هنرمند رشته گرافیک گفت: از بعثت تا زمان ظهور نیز معجزه اصلی قرآن و کلمه است و خداوند با بنده‌اش حرف می‌زند و عقل بشر را به کار می‌گیرد، به همین علت امتحاناتی که انسان برابر آن قرار می‌گیرد عقلی است و این امتحانات کماکان وجود دارد.

وی ادامه داد: هنر هم بخشی از به حس درآوردن عقل است و اینکه چگونه عقول خود را به حس تبدیل می‌کنیم، وقتی بحث از کارگاه تولید آثار گرافیکی مذهبی و دینی می‌شود مفاهیم اندیشه و کلمه را باید به تصویر بکشیم که در قرآن کریم نیز این کار انجام شده است.

نقش مؤثر جشنواره‌ رضوی در ارتقای تولیدات گرافیکی/ تصویرسازی عقلانیت دینی نیازمند مطالعه و یقین است

چمن‌خواه تصریح کرد: ربط میان بعثت که موضوع عقلانیت است با مثال‌هایی را که قبل از بعثت بشر حسی بوده را باید مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان ربط میان این‌ها را ملاحظه کرد و این پل را در آثار هنری هم محقق ساخت.

این هنرمند رشته گرافیک عنوان کرد: مفاهیمی که ائمه(ع) برای ما مطرح کردند به ویژه با تفسیرهایی که ارائه داده‌اند باید مورد توجه قرار گیرد؛ در تفسیر البرهان بسیاری از آیات قرآن تفسیر شده‌اند و یک معرفت این شکلی برای طراحی پوستر می‌خواهد تا هنرمندان بدانند منظور و هدف معصوم از آن کلام چه بوده است و این موضوع در تصویرسازی‌هایی که خود معصوم ارائه کرده است قابل بررسی است.

چمن‌خواه از جشنواره رضوی به عنوان عامل رشد دهنده آثار گرافیکی در این عرصه‌ها نام برد و گفت: مردم از امام رضا(ع) اثر می‌بینند و ارتباط عینی با حضرت دارند و وظیفه هنرمند تقویت این ارتباط است.

وی ادامه داد: در تأثیرگذاری آثار هنری تا زمانی تکنیک جواب می‌دهد و هنرمند با ایجاد حساسیت‌ و جذابیت بصری نظر مخاطب را جلب می‌کند اما تکنیک نمی‌تواند نسبت حقیقی را که میان فرد و معصوم وجود دارد تصویرسازی کند و بار آن را به دوش بکشد و اندیشیدن در کنار تکنیک نیاز است و هر چقدر یقین نسبت به موضوع و مطالعات بیشتر می شود حال و هوای اثر و میزان تاثیرگذاری آن هم بیشتر می‌شود.

کارگاه پوستر رضوی به‌عنوان یکی از سلسله برنامه‌های هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی از چهارشنبه سوم اسفندماه کار خود را در مجتمع حضرت معصومه(س) شهر قم آغاز کرده و تا جمعه پنجم اسفندماه با حضور هنرمندان کشوری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.