عقب‌ماندگی تاریخی در احیای بافت فرسوده قم

معاون اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم به وجود عقب‌ماندگی تاریخی در زمینه احیا و نوسازی بافت تاریخی و فرسوده شهر قم اشاره کرد و گفت: علاوه بر موازی‌کاری و نبود اعتبارات، استقبال مردم طی سالیان اخیر از بازسازی و نوسازی کمتر شده چرا که مشوق‌ها بر مبنای تورم نبوده و نمی‌تواند کمک شایانی به مردم کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
عقب‌ماندگی تاریخی در احیای بافت فرسوده قم
شناسه : 61644 | انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، فهیمه فتاحی‌زاده در حاشیه نشست تخصصی بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله شهر بم که در شهرداری قم برگزار شد در خصوص اقدامات صورت گرفته در دولت در خصوص بازآفرینی و احیا بافت فرسوده قم گفت: اقدامات جدی دولت درزمینه نوسازی بافت از ابتدای برنامه ششم توسعه اقتصادی استان پر رنگ شد و با راه افتادن ستادهای استانی بازآفرینی شهری، زمینه ایجاد تعاملات بین دستگاه‌ها با مدیریت شهری فراهم شد.

وی به مسئله عقب‌ماندگی تاریخی شهر قم در مقایسه با سایر شهرها برای عملیاتی کردن احیا و بازسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: موازی کاری ها و نبود اعتبارات از جمله مهم‌ترین دلایل این عقب‌ماندگی تاریخی بود که در واقع دولت باید بتواند منابع را اولویت‌بندی کند چراکه این منابع محدود نمی‌تواند پاسخگوی کل نیازهای موجود باشد و با این اعتبارات قطره‌چکانی و محدودیت‌های دولتی عملاً نمی‌توان کاری انجام داد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره‌کل راه و شهرسازی قم از تخصیص دو زمین با محدوده ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری در منطقه پردیسان به‌عنوان پشتوانه مالی و مسکونی پروژه‌های بافت فرسوده خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص از چند سال پیش آغاز شد که امسال شکل اجرایی به خود گرفته است و پروژه‌های مدیریتی شهری را پشتیبانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی نمی‌تواند دخالت مستقیمی در مالکیت‌های خصوصی داشته باشد گفت: زمینه فعالیت ما پروژه‌های عمومی ازجمله تأمین خدمات سرانه‌های عمومی و رو بنایی برای ساکنین بافت و اصلاح شبکه‌ها و زیرساخت‌های موجود است.

فتاحی‌زاده افزود: کار نوسازی و بهسازی بافت فرسوده در قم قریب به هفت سال است که شروع شده و ۱۴ محور تاریخی_فرهنگی پیرامون حرم مطهر که بیشترین جذب زائر را در آن محدوده داریم در نظر گرفته شده که عمده این محورها مشارکتی بوده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی محدوده بافت فرسوده قم را یک هزار و ۵۸۷ هکتار عنوان کرد و گفت: عمده این محدوده در اطراف حرم مطهر و در مناطق یک و سه شهری و قسمتی هم در منطقه دو قرار دارد که مجموع فعالیت‌هایی که انجام شده خدماتی بوده است تا عموم ساکنین منطقه بتوانند از آن بهره‌مند شوند که این خدمات شامل کف سازی، اصلاح جداره‌ها و معرفی کردن ریزدانه‌ها و بناهای تاریخی است.

وی با تأکید بر نقش آگاهی‌رسانی به ساکنین محلات در خصوص جلب مشارکت مردمی در احیا و بازآفرینی بافت گفت: این مسئله نقش پر رنگی در تحقق مثبت این پروژه‌ها دارد و اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه ساکنین شیوه‌های مطالبه گری را آموزش ببینند و بتوانند با پروژه‌ها همراه شوند.

فتاحی‌زاده به دو تجربه منطقه باغ پنبه و دروازه ری که توسط اداره کل راه و شهرسازی آغاز شده است اشاره کرد و افزود: انتظار داریم که مدیریت شهری نیز با توجه به وسعت و تأثیرگذاری بیشتر و منابع داخلی که دارد پروژه‌ها و تجربه‌های بازآفرینی را تعمیم دهد.

وی همچنین از پروژه چهل اختران که بیش از ۱۰ سال متوقف بود یاد کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر عملیات اجرایی آن شروع شده است که آنجا هم نیاز به مشارکت مدیریت شهری دارد.

فتاحی زاده در پایان گفت: از سال ۹۶ روز به روز استقبال مردم نسبت به بازسازی و نوسازی کمتر شده که علت آن این است که مشوق‌ها با تورم پیش نرفته است و نمی‌تواند کمک شایانی به مردم کند تا نوسازی مسکنشان را به‌خوبی انجام دهند.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.