قم میزبان یک میلیون زائر در ایام اربعین می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده امسال قریب بر یک‌میلیون زائر خارجی از کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و اردو زبان‌ها و همچنین بخشی از هم‌وطنان خودمان را در شهر خواهیم داشت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
قم میزبان یک میلیون زائر در ایام اربعین می‌شود
شناسه : 57547 | انتشار : ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مهدی اصفهانیان‌مقدم در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد اربعین ۱۴۰۱ شهرداری قم، با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری باشکوه مراسمات اربعین حسینی بعد از پایان محدودیت‌های کرونایی، اظهار داشت: امیدواریم امسال بعد از گذشت دو سال، بتوانیم به زائران حسینی(ع) بیشترین خدمت را داشته باشیم.

وی از برنامه‌ریزی و هماهنگی مسائل در ستاد اربعین در معاونت خدمات شهری شهرداری قم خبر داد و افزود: برنامه‌ها و اهداف همه در کمیته‌های زیر نظر معاونت خدماتی شهری شهرداری انجام‌شده تا بتوانیم خدمات لازم را پیرامون حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و در سطح شهر به زائران ارائه دهیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده امسال قریب بر یک‌میلیون زائر خارجی از کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و اردو زبان‌ها و همچنین بخشی از هم‌وطنان خودمان در شهر خواهیم داشت.

وی مسئله اسکان زائران را موردتوجه قرارداد و عنوان کرد: برای نخستین بار مسجد مقدس جمکران و شبستان امام حسن عسکری(ع) برای زائران خارجی در نظر گرفته‌شده و پیش‌بینی‌شده است زائران خارجی سه شب و زائران ایرانی یک‌شب در شهر اقامت داشته باشند.

اصفهانیان‌مقدم ادامه داد: با توجه به اختصاص مسجد مقدس جمکران به زائران خارجی، با هماهنگی مناطق و کمیته‌ها زیرساخت‌های حضور زائران در مسجد مقدس جمکران فراهم‌شده و با هماهنگی معاونت خدمات شهری منطقه پاک‌سازی‌شده است.

وی از انتقال خاک و نخاله‌ها خبر داد و گفت: تسهیلات موردنیاز مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام پیش‌بینی‌شده و با توجه با هماهنگی‌ها از ۵ صفر مصادف با ۱۱ شهریور زائران خارجی در شهر قم را خواهیم داشت و کمیته‌ها باید آماده‌باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نظارت بر محل اسکان زائران را نیز مطرح و بیان کرد: نظارت به‌صورت مستمر انجام‌شده تا هرگونه کاستی و کمبودی به‌موقع رفع شود، همچنین در حمل‌ونقل عمومی و همگانی نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی شهرداری قم خدمات حمل‌ونقل عمومی تا زمان حضور زائران در شهر به‌صورت ۲۴ ساعته از مسیر جمکران تا حرم مطهر ارائه می‌شود.

اصفهانیان‌مقدم یادآور شد: سومین موضوع موردتوجه حفظ ایمنی زائران است که با هماهنگی‌هایی که با سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم انجام‌شده نیروهای سازمان آتش‌نشانی در محل‌های اسکان مستقرشده و به همان رویه دهه اول ماه محرم ضریب ایمنی شهر با بازدید از محل‌های برگزاری عزاداری کنترل می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مدیریت پسماندها در مسجد مقدس جمکران پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه خدمات ۲۴ ساعته از ۵ صفر تا پایان صفر انجام‌شده و نیروهای  حوزه خدمات در مناطق ۵ و ۷ آماده‌باش هستند ،همچنین اگر تعداد زائران بیشتر از پیش‌بینی‌ها باشد، منطقه ۷ و مصلی قم آماده اسکان زائران است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم فضاسازی و تبلیغات محیطی را نیز مطرح کرد و افزود: با هماهنگی کامل با مناطق و سازمان زیباسازی، فضاسازی و تبلیغات محیطی انجام‌شده و در راستای خدمات مناسب به زائران خارجی تابلوهای راهنما به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو در سطح ستاد زائران مناطق و محل‌های اسکان نصب می‌شود.

وی در خصوص نظم و انضباط شهری توضیحاتی داد و اظهار داشت: با هماهنگی ستاد تخلفات شهری موضوعاتی مانند آسیب‌های اجتماعی، متکدیان و کارتن خواب‌ها در سطح مناطق به‌خصوص محل‌های اسکان جمع‌آوری می‌شوند.

اصفهانیان‌مقدم با درخواست از شهروندان برای مشارکت در حفظ نظم و انضباط شهری تصریح کرد: در دهه نخست ماه محرم موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی بیشترین همکاری را با شهرداری داشتند و بیشترین نظم و تمیزی شهر را رعایت کردند و امیدواریم در دهه پایان صفر نیز بیشترین مشارکت را داشته باشیم.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.