تالاب‌های تشنه قم با سیلاب سیراب شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیلاب‌های اخیر، تالاب‌های خشک قم بار دیگر آب‌گیری کردند، گفت: تالاب‌های شکار ممنوع مره و حوض سلطان و به دنبال آنها دریاچه نمک تا حدودی آب‌گیری شده است، خشک شدن این تالاب‌ها و اراضی پیرامون آنها، یکی از عوامل اصلی تشدید گرد و غبار در شهر قم است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تالاب‌های تشنه قم با سیلاب سیراب شد
شناسه : 55648 | انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، سید رضا موسوی مشکینی گفت: سیلاب‌های ویرانگر یکی از آثار و پیامدهای تخریب طبیعت و محیط زیست، تغییر اقلیم و از میان رفتن جنگل‌ها، مراتع و حریم رودها و رودخانه‌هاست که در سال‌های گذشته نسبت به این مسئله بی‌توجهی شده است.

وی ضمن اظهار تأسف از آسیب‌های جانی و مالی به برخی از هموطنان در جریان سیلاب‌های اخیر، تصریح کرد: روی دیگر این سیلاب‌ها، افزایش حجم سدها، جریان دوباره آب در رودخانه‌های خشک و آبگیری مجدد تالاب‌ها‌ست که تا حدودی امیدوارکننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه در چند روز اخیر تالاب‌های شکار ممنوع مره و حوض سلطان و به دنبال آنها دریاچه نمک تا حدودی آبگیری شده است، تصریح کرد: خشک شدن این تالاب‌ها و اراضی پیرامون آنها، یکی از عوامل اصلی تشدید گرد و غبار در شهر قم است.

وی در ادامه افزود: متأسفانه با قطع حقابه‌های زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم، بارش باران و سیلاب‌های مقطعی از مهمترین منابع آبی تالاب‌های استان هستند که در سال‌های خشک و کم باران، این زیستگاه‌های ارزشمند با بحرانهای جدی مواجه می‌شوند.

موسوی در پایان بر ضرورت تعهد و دغدغه‌مندی مردم و مسئولان نسبت به مسائل زیست محیطی تأکید کرد و گفت: نابودی و تخریب محیط زیست، خواسته باشد یا ناخواسته، تبعات و پیامدهای بسیار سخت و سنگینی به دنبال دارد که می تواند همه انسان‌ها را با مخاطرات جدی مواجه کند.

استان قم دارای ۶ تالاب فصلی و دائمی شامل «حوض سلطان»، «مره»، «بهشت معصومه»، «کوه نمک»، «غدیر» و «دریاچه نمک» است که در مجموع با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست محیطی است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.