سعید بیابانکی در گفت‌وگو با «شهر۲۰»:

هر بار به «قمپز» دعوت شدم با عشق آمدم/ مسئولان کم‌ظرفیت شده‌اند

شاعر و طنزپرداز برجسته کشورمان با بیان اینکه هر بار به «قمپز» دعوت شدم با عشق آمدم، گفت: تا پیش از این محفل، مردم ایران کمتر گویش قمی را می‌شناختند اما با شعرهای خوبی که با این گویش در محفل «قمپز» سروده و در جهان مجازی منتشر شده، مردم بیشتر با گویش قمی آشنا شدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
هر بار به «قمپز» دعوت شدم با عشق آمدم/ مسئولان کم‌ظرفیت شده‌اند
شناسه : 55309 | انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶   پرینت

سعید بیابانکی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» با بیان اینکه «قمپز» یکی از محافل خیلی خوب کشور در حوزه شعر طنز است که چندین بار توفیق حضور داشتم، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این محفل اهمیت به گویش قمی است.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم تا پیش از این برنامه، مردم ایران کمتر گویش قمی را می‌شناختند اما با شعرهای خوبی که با این گویش در محفل «قمپز» سروده و در جهان مجازی منتشر شده، مردم بیشتر با گویش قمی آشنا شدند.

این شاعر طنز با بیان اینکه برخی از گویش‌ها و لهجه‌ها ظرفیت بالایی در حوزه طنز دارند، گفت: مثلاً گویش قمی، مازندرانی و اصفهانی این ظرفیت را دارد و ادبیات به حفظ این گویش‌ها کمک می‌کند.

بیابانکی تأکید کرد: اگر شعر و ادبیات نبود امکان از بین رفتن این گویش‌ها وجود داشت اما امروز ادبیات آن را حفظ کرده است.

شاعر مجموعه‌های طنز «ضدحالات» و «سکتۀ ملیح» افزود: باید تبریک عرض کنم به حوزه هنری قم و همکارانم بویژه دکتر عباس احمدی که این برنامه را سال‌هاست با نام بسیار منحصر به فردش که نشان از ذوق بالای آنان است حفظ کرده‌اند و به واقع من هر بار به «قمپز» دعوت شدم با عشق آمدم.

بیابانکی همچنین از کم‌ظرفیتی مسئولان و مزاحمت آنان برای ادبیات انتقاد کرد و از آن به عنوان مهمترین چالش‌ امروز شعر طنز امروز یاد کرد.

وی همچنین در خصوص اینکه چرا بیشتر مسئولان با وجود علاقه رهبر انقلاب به شعر طنز و دیدار سالانه ایشان با شاعران از جمله طنزپردازان، نگاه و رویه ایشان را ندارند، گفت: بخاطر اینکه این دسته از مسئولان متأسفانه نه سواد دارند نه شایستگی و عده‌ای هم که بر اساس روابط به مسئولیت می‌رسند، اکثراً برای ادبیات و شعر طنز مزاحمت ایجاد می‌کنند.

این شاعر برجسته کشورمان با تأکید بر اینکه طنز به زبان فرزانگی سخن گفتن است، گفت: خیلی از مطالبی که مردم را می‌خنداند طنز محسوب نمی‌شود و به مرور زمان ممکن است فراموش شود اما شعر و طنز که زبان فاخر است، باقی می‌ماند.

بیابانکی با تأکید بر اینکه طنز به کلام و سخن ضریب نفوذ می‌دهد، افزود: نافذترین کلام بزرگان ادبیات ما از جمله مولانا و سعدی و حافظ در جایی است که شکل طنز دارد و اگر مثنوی مولانا طنزمحور و تمثیل‌محور نبود، آنقدر مخاطب پیدا نمی‌کرد.

خبرنگار: محمد مهدی عنایت‌پور

نوشته های مشابه
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
بیمارستان‌های قم ملزم به دریافت پروانه ایمنی هستند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.