برگزیدگان جشنواره مطبوعات دینی معرفی شدند

نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی با معرفی برگزیدگان در قم به کار خود پایان داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان جشنواره مطبوعات دینی معرفی شدند
شناسه : 54392 | انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی پیش از ظهر پنجشنبه ۱۶ تیرماه در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله سیدمحمدسعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) و امام جمعه قم، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و احمدامیرآبادی فراهانی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ابوالقاسم مقیمی و محسن امیدیان معاون استاندار قم، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر علی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از جمله مسئولان حاضر در مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیات قرآن کریم، پخش سرود جمهوری اسلامی، اجرای نمایش با هنرنمایی سید محمد حسینی و شعرخوانی سید احمد علوی به مناسبت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع)، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مهمانان حاضر در مراسم خیرمقدم گفت و از خبرنگاران به عنوان پیامبران عصر جدید یاد کرد. 

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

*نقش مؤثر نشریات در تهیه خوراک فکری جامعه

حجت‌الاسلام ذوالنوری نماینده مردم قم در ادامه به جایگاه دعوت شد و طی سخنانی، اظهار کرد: هر نشریه به صرف اینکه یک رسانه یا بستر اطلاع رسانی است از نظر دینی و اخلاقی دارای ارزش ذاتی نیست و لازم است نشریات تعهداتی داشته باشند تا سبب گمراهی و ضلالت جامعه و مردم نشوند.

وی با اشاره به اهمیت خوراک فرهنگی و فکری به جامعه، ادامه داد: بر مبنای آموزه ها و تعالیم دینی گمراه کردن یک انسان در حکم قتل او و هدایت یک انسان در حکم زنده کردن فرد است.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: امروز کنترلی روی خوارک فکری در فضای مجازی وجود ندارد و همین مشکل گاهی در مطبوعات نیز به خاطر حب و بغض‌های سیاسی و جناحی احساس می شود که مانع از رساندن خبر پاک به مخاطب می شود.

وی با بیان اینکه برخی از اتفاقاتی که در عرصه مطبوعات رخ می‌دهد خوشایند نیست، اظهار داشت: حب و بغض‌های سیاسی و منافع حزبی و جناحی از عواملی است که سبب می‌شود تا اخبار و تحلیل درست و منطبق به واقع به جامعه منتقل نشود.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

*ارسال ۸۰۰ اثر به جشنواره

در بخش دیگری از این مراسم، محمد جواد محرابی دبیر اجرایی جشنواره ملی مطبوعات دینی، ضمن قرائت بیانیه هیئت داوران جشنواره، به ارائه گزارشی از تعداد آثار ارسال شده به این جشنواره پرداخت و گفت: ۱۹۵ نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران افزون بر ۸۰۰ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

وی ادامه داد: انتقال غیرمستقیم ارزش‌ها و مفاهیم دینی، توجه به آسیب‌های اجتماعی، توجه به ارکان مقاله نویسی، استفاده از عملیات روانی در چهارچوب اخلاق اسلامی، استفاده از زیبایی شناسی در انتقال مفاهیم دینی، پرهیز از کلی گویی، رعایت تکنیک‌های اصولی روزنامه نگاری از ویژگی‌های آثار رسیده به این جشنواره بود.

وی خاطرنشان کرد: کمک به توسعه مطبوعات دینی در فضای رسانه‌ای کشور، تقویت فضای رسانه‌ای برای تولید محصولات دینی، تقدیر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران درحوزه رسانه، شناسایی ظرفیت مطبوعات دینی و تلاش جهت معرفی آنها، ساماندهی فعالیت مطبوعات دینی در راستای الگوهای حرفه ای، ترغیب فعالان رسانی برای مطالعه و تحقیق در خصوص مطبوعات دینی از اهداف این جشنواره بود.

محرابی خاطرنشان کرد: اولین جشنواره مطبوعات در سه بخش حرفه‌ای، موضوعی و نشریات تخصصی حوزه دین با ارسال آثاری از سراسر کشور امروز به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

*دولت متعهد به تأمین آزادی بیان و قلم است 

در ادامه سخنران ویژه این مراسم، دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار داشت: رویکرد دولت انقلابی در حمایت از آزادی بیان و آزادی قلم شعار نیست، بلکه عمل است.

وی تصریح کرد: از ابتدای شکل گیری دولت تا امروز به صدها نشریه و پایگاه خبری مجوز فعالیت داده ایم و سعی خود را بر این موضوع متمرکز کرده ایم که از حیات مطبوعات و خبرگزاری ها حمایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در موضوع مطبوعات و نشریات مکتوب در حوزه جدیدی در بحث فناوری های نوین هستیم که مطبوعات در معرض کم فروغی قرار گرفته باشد.

اسماعیلی ادامه داد: امروز هر چه جلوتر می رویم از زمان تولید و انتشار خبر فاصله کم تر شده و بخش مهمی از اطلاع رسانی در فضای نوین اتفاق می افتد و این مساله به معنای کنار گذاشتن رسانه های مکتوب نیست.

وی افزود: امروز به همزیستی تعریف شده ای بین رسانه مکتوب و الکترونیک می رسیم و بنای ما در دولت حمایت از هر دو بخش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دهه های ۷۰ و ۸۰ برخی روزنامه ها تا ۶۰۰ هزار نسخه شمارگان داشتند اما امروز شمارگان آن ها به شدت پایین آمده است اما بنای ما حمایت از این موضوع است و در عین حال در دنیا هم وضعیت به همین منوال است.

اسماعیلی ادامه داد افزود: در موضوع حمایت از رسانه های مکتوب با فشار جدی برای تامین ارز مواجه شدیم که با دستور رئیس جمهوری، کاغذ با قیمت بسیار مناسب به کشور وارد می شود و می توانیم بخش مهمی از نیاز رسانه های مکتوب را تامین کنیم.

وی ابراز داشت: از همه رسانه ها می خواهیم‌ برای منافع ملی دلسوز عمل کنند و اصول مشترک برای منافع ملی هم راستا باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیگفت: جمهوری اسلامی که همه قاعده های مرسوم در نظام بین المللی زر و زور را کنار زده و با نظام توحیدی کار می‌کند در داخل کشور هم باید جبهه رسانه ای هم راستا و هم افزا حرکت کند.

اسماعیلی تأکید کرد: دشمن دوست دارد از ایران سیاه نمایی، و نا امیدی را القا کند و دروغ می گوید تا ایران را جامعه ای نا امید و  بحران زده نمایش دهد.

وی با اشاره به انتشار نتیجه یک افکار سنجی در روزهای قبل در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی مجموع نگرش های مردم نسبت به زندگی شخصی خانوادگی و اجتماعی را مورد تحقیق قرار داد و مشخص شد شادکامی مردم نزدیک به ۷۰ درصد است که بعد از این تحقیق، یک عده در رسانه های اجتماعی افتادند که دولت دروغ می گوید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه های معاند اصرار دارند بگویند زندگی ‌مردم در سیاهی و بحران است و مردم در تعلقات دینی دچار ضعف شده اند این در حالیست که ۹۰ درصد مردم تعلقات دینی دارند و ۷۶ درصد در آیین های مذهبی شرکت می کنند.

اسماعیلی بیان کرد: دشمن فضایی را حاکم می کند که ما از جامعه و نظام نا امید شویم‌ و القای نا امیدی مهمترین وظیفه رسانه های معاند و مزدوران داخلی است.

وی در پایان برگزاری نخستین جشنواره مطبوعات دینی را منشا گسترش در حوزه فعالیت رسانه های دینی دانست.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

 

*معرفی برگزیدگان

در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در سه بخش حرفه‌ای، موضوعی و ویژه نشریات حوزه دین معرفی شدند که به شرح زیر است:

بخش حرفه‌ای

*خبر:

هیئت داوران در این بخش، هیچ اثری را به عنوان شایسته رتبه اول و دوم معرفی نکرد.

رتبه سوم: زهرا قربانی برای اثری با عنوان «نقش حجاب در زنان تمدن‌ساز» از خبرگزاری شبستان

*سرمقاله، مقاله و یادداشت:

رتبه اول: علی نژاد شاهرخ آبادی برای مقاله بررسی یکی از دلایل بی‌مهری‌­های چند ساله به خوزستان از خبرگزاری رسا

رتبه دوم به طور مشترک: حسن طاهری برای اثر «غربت امام و حوزه انقلابی» از پایگاه خبری جماران و محبوبه جعفری برای اثر «Hossain Day، روزی برای شنیدن صدای دسته­‌جات در خیابان­‌های آمریکا» از ماهنامه راه نامه

رتبه سوم به طور مشترک: محمد زندی برای اثر «این فاصله گذاری سیاسی است» از روزنامه کیهان (تهران) و سید محمد مهدی موسوی برای اثر «دلتنگی‌ام را لطف شما مرهم است» از خبرگزاری حوزه

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

*تیتر

هیئت داوران در این بخش، هیچ اثری را به عنوان رتبه اول و دوم معرفی نکرد.

رتبه سوم به طور مشترک: زهره نعل‌بندی برای تیتر «خونی که قطره قطره‌اش بوی گُل گرفت» از پایگاه خبری جارچی اخبار و مهری فروغی برای تیتر «همت، مجنون خیبر شد!» از ماهنامه راه نامه(اصفهان)

*مصاحبه

رتبه اول: سید حسن حسینى نژاد براى اثری با عنوان «متفکران ما چقدر به جامعه(سلمانى) می‌اندیشند؟» از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گلستان

رتبه دوم: على علیزاده برای مصاحبه با عنوان «مردمى که هیچ مدرک شناسایى ندارند» از خبرگزاری حوزه

رتبه سوم: فاطمه مداح نظری برای اثری با عنوان «در مسیر تمدن اسلامى» از روزنامه شاخه سبز قم

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

 

*گزارش

رتبه اول: یونس عزیزی برای گزارش با عنوان «نشانی پستی: قم خیابان کتاب؟!» از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)

رتبه دوم به طور مشترک: وجیهه غلامحسین‌زاده برای گزارش با عنوان «میراثی به وسعت تاریخ به بهای گرسنگی یک عالم بزرگ» از پایگاه خبری «شهر بیست» و مهدی هواسی برای گزارش با عنوان «یک صبح آفتابی در مناطق جنگ­زدۀ ریفِ دمشق» از پایگاه خبری ۵۹۸

رتبه سوم: مهری فروغی برای گزارش «خلوت و جلوت خانه‌های ایرانی» از ماهنامه راه نامه(اصفهان)

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

 

*گزارش‌ها و مصاحبه‌های تصویری

رتبه اول: محمود لطیف برای گزارش «هیاهو برای هیچ» از خبرگزاری رسا

هیئت داوران در این بخش، هیچ اثری را به عنوان رتبه دوم و سوم معرفی نکرد.

*عکس خبری و گزارش تصویری

رتبه اول: حمید عابدی برای مجموعه عکس گزارش «شوق زیارت» از خبرگزاری اهل‌بیت(ع)

رتبه دوم: محمد محسن‌زاده برای دو مجموعه عکس از مراسم «عزاداری در مسجد جمکران» و «تصاویر هوایی ازحرم امام رضا علیه السلام» از خبرگزاری میزان

رتبه سوم: احمد ظهرابی برای مجموعه عکس «قم محور انقلاب» از خبرگزاری ایسنا

 

*گرافیک، طراحی و صفحه آرایی

رتبه اول: سید امیر سجادی برای اثر «ویژه‌نامه کلمه سوا» از افق حوزه

رتبه دوم: ملیحه مهدوی نژاد برای اثر «محرم» از ماهنامه یاران امین

رتبه سوم: مژگان غلامی دوست برای اثر «یا ابا عبدالله، روزی برای شنیدن صدای دسته جات در خیابان های آمریکا» از ماهنامه راه نامه اصفهان

*موشن گرافی، کلیپ های مفهومی و …

رتبه اول: امیر اسماعیلی برای موشن گرافیک حماسه سوسنگرد

رتبه دوم: سعید حضرتی برای سخنی با مسلمین جهان از خبرگزاری رسا

رتبه سوم: محمد عارفیان برای پادکستی درباره استاد راستگو از خبرگزاری اهل‌بیت

بخش موضوعی

*ایثار و شهادت

رتبه اول: در رسته مصاحبه و گفت‌وگو، یونس عزیزی برای اثر «دفاع مقدس مربوط به جریان خاصی نیست» از خبرگزاری کتاب ایران (ایبینا)

*فرهنگ عمومی

رتبه اول: در رسته مصاحبه و گفت‌وگو، راضیه رضایی برای اثر «من محروم نیستم» از پایگاه خبری «شهر بیست»

رتبه سوم: در رسته گزارش تحلیلی-تحقیقی، راضیه عباسی برای اثر «مران، حکایت نعمت و نقمت» از دوهفته‌نامه شالیزار

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

*اخلاق و فرهنگ شهروندی

رتبه اول: در رسته گزارش تحلیلی-تحقیقی، حنان سالمی برای اثر «بچه‌های خانم ژنرال!» از خبرگزاری فارس اهواز

رتبه اول: در رسته مصاحبه و گفت‌وگو، محمدباقر محجوب برای اثر «مد و فشن،شیک پوشی و زندگی لاکچری» از خبرگزاری حوزه

*حجاب و عفاف

رتبه اول: در رسته گزارش تحلیلی-تحقیقی، حسن حیدری برای گزارش «حجاب دست خوش طرح‌های جذاب دشمن در بازار لباس» از پایگاه خبری قم فردا

رتبه اول: در رسته مصاحبه و گفت‌وگو، متین فیروزآبادی برای اثر «همه باهم برای دوچرخه سواری بانوان» از خبرگزاری رسا اصفهان

*نماز

رتبه اول: در رسته مصاحبه و گفت‌وگو، فاطمه سادات محمدی برای اثر «نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی» از پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین

*مسجد، رکن محله محوری شهری

رتبه اول: در رسته مصاحبه و گفت‌وگو، الهام مهدی‌زاده برای اثر «رهایی در روز هشتم» از روزنامه شهرآرا مشهد

*بخش ویژه نشریات تخصصی حوزه دین

هیئت محترم داوران بر اساس اعلام فراخوان جشنواره در بخش ویژه با نگاه به قدمت و اثرگذاری نشریات دینی، ضمن قدردانی از تلاش‌های جامعه خبری در نشریات مکتوب، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری که در حوزه دین مجاهدت می‌نمایند:

۱) ماهنامه «درس‌هایی از مکتب اسلام» را که محل قلم زدن عالمان بزرگ دینی در بیش از نیم قرن گذشته بوده است، انتخاب نمود.

۲) دوهفته نامه «بعثت» و تلاش‌های عالم فقید وارسته، دانشمند ارجمند آیت الله خسروشاهی را گرامی داشته و تقدیر می‌­نماید.

۳) هفته‌نامه افق حوزه را به جهت تلاش طولانی مدت در حوزه ترویج تفکر دینی در حوزه نشریات مکتوب مورد قدردانی قرار می­‌دهد.

۴) ماهنامه «سلام­‌بچه‌­ها» بواسطه تلاش­‌های اثرگذار و طولانی در حوزه کودک و نوجوان که بسیار جای خالی آن نمود دارد، می­‌ستاید.

۵) «خبرگزاری رسا» به عنوان پرسابقه‌­ترین خبرگزاری دینی دارای مجوز را مورد تقدیر قرار می‌دهد.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

*گزارش تصویری آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی را «اینجا» ببینید.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.