مواد مخدر و سرقت دو عامل اصلی حبس در قم/ دعوت از کارآفرینان برای کمک به زندانیان

مدیرکل زندان‌های قم با اشاره به اینکه دو هزار مددجو معادل ۶۲ درصد زندانیان واجد شرایط اشتغال در زندان‌های قم مشغول به کار هستند، گفت: ۳۸ درصد زندانیان به دلیل مواد مخدر، ۲۸ درصد به دلیل سرقت، ۱۰ درصد به دلیل جرائم علیه اشخاص و هشت درصد به دلیل جرائم علیه اموال و مالکیت در زندان‌های قم هستند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مواد مخدر و سرقت دو عامل اصلی حبس در قم/ دعوت از کارآفرینان برای کمک به زندانیان
شناسه : 53945 | انتشار : ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از آستان بهارستان، علی اصغر رنجبر مدیرکل زندان های استان قم پیش از ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: اولین اولویت ما اشتغال و حرفه آموزی است، با توجه به جمعیت کیفری حاضر هم اکنون دو هزار مددجو در زندان‌های قم مشغول کار هستند.

وی افزود: ۶۲ درصد زندانیان واجد شرایط اشتغال در زندان های قم مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند که رشد ۱۰۰ درصدی اشتغال زندانیان محقق شده است.

مدیرکل زندان های استان قم گفت: برای افرادی که محکوم شده باشند یا بیمار و یا متهم مجازات سالب آزادی باشند، اشتغال ایجاد نمی‌شود.

رنجبر در پاسخ به این سؤال که آیا مکان یا سایت فروش صنایع دستی برای آثار تولیدی دو هزار مددجو وجود دارد؟ گفت: از شهرداری خواستیم تا مکانی دائمی در جای پرتردد در اختیار ما بگذارد اما تاکنون این امر محقق نشده است.

وی گفت: کارآفرینان و مددجویانی که آموزش های فنی وحرفه ای را در زندان فراگرفته اند دو ماه پیش از پایان حبس می‌توانند مدارک خود را به مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت پس از خروج ارسال کنند و برای دریافت تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت چهار درصد به بانک ارجاع داده شوند.

مدیرکل زندان‌های استان قم افزود: به غیر از تسهیلات مرکز مراقبت پس از خروج، در سال۱۴۰۰، یک میلیارد و۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کارآفرینانی که در زندان فعالیت دارند و مددجویان پرداخت شده است.

رنجبر با بیان اینکه افراد متخصصی در زندان‌ها وجود دارند، گفت: از مسئولان استان می خواهیم از زندانیان ماهر و نیمه ماهر با دستمزد کمتر استفاده کنند همان‌گونه که برخی از آنان روزها در کارخانه‌ها و شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند و شب به زندان برمی‌گردند.

دعوت از کارآفرینان برای کمک به زندانیان

وی افزود: از همه کارآفرینان دعوت می‌شود که به صورت جهادی با فکر و عمل خود پای کار بیایند و در حوزه اشتغال و کارآفرینی یاری گر مددجویان باشند.

مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: ۱۴ رشته صنایع دستی در زندان های قم آموزش داده شده و مددجویان در این رشته ها تولیدات خوبی دارند و از ادارات تقاضا داریم که هدایا و کالاهای مورد نیاز مانند مبلمان و انواع تابلو را از مددجویان زندان خریداری کنند.

دادرسی الکترونیک ۲۰۰ درصد رشد داشته است

رنجبر همچنین به رشد ۲۰۰ درصدی دادرسی های الکترونیک نسبت به سال ۹۸ خبر داد و گفت: اعطای عفو به زندانیان، ۹۶ درصد و مرخصی‌های پایان حبس نیز شش درصد رشد داشته که این امر در کشور کم نظیر است.

وی گفت: قم ۱۰ درصد زندانی غیربومی داشت که بسیاری از آن ها به شهرهای خودشان فرستاده شدند و هم اکنون هفت درصد زندانیان قم غیربومی هستند.

کسب ۲۴ مقام توسط زندانی‌های قم

مدیرکل زندان‌های استان قم با اشاره به اینکه سازمان زندان ها در حوزه نهضت سوادآموزی مقام اول کشوری را کسب کرده است، ابرازداشت: مددجویان زندان های قم هشت مقام اول، سه مقام دوم، سه مقام سوم رشته های مختلف قرآن در مسابقات منطقه ای را کسب کردند.

رنجبر ادامه داد: سه مقام کارگردانی، مقام اول طراحی صحنه و طراحی پوستر جشنواره تئاتر زندانیان کشور و کسب یک مقام اول، دو مقام دوم و دو مقام سومی در دوره مکتب حاج قاسم در کرمان از جمله افتخارات زندانیان قم است.

۱۲۰ زندانی در حال حفظ قرآن

وی گفت: ۱۲۰ زندانی به صورت تخصصی درحال فراگیری حفظ یک تا ۱۸ جزء قرآن کریم هستند و یک حافظ  کل هم داشتیم که دو هفته پیش از زندان آزاد شد.

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه حسینیه شهدا و زینبیه در بند نسوان افتتاح کردیم، گفت: کتابخوانی، ورزش صبحگاهی، روزی سه وعده نماز جماعت در زندان برپاست و هر بار یک صفحه قرآن با ترجمه خوانده می‌شود.

رنجبر تصریح کرد: ۱۱ تن از زندانیان با تلاش گروه مددکاری از اعدام نجات پیدا کردند.

مواد مخدر و سرقت دو عامل اصلی حبس در قم

مدیرکل زندان‌های قم گفت: ۳۸ درصد به دلیل مواد مخدر، ۲۸ درصد به دلیل سرقت، ۱۰ درصد به دلیل جرائم علیه اشخاص و هشت درصد به دلیل جرائم علیه اموال و مالکیت در زندان‌های قم هستند که ۹۸ درصد زندانیان قم را مردان و و دو درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

رنجبر در مورد زندانیان مهریه هم گفت: زندانیان مهریه تا دو ماه پیش صفر بود اما اخیراً پنج نفر نتوانستند پیش قسط را بدهند و در زندان به سر می‌برند.

وی افزود: برخی از افرادی که ناتوان درپرداخت مهریه هستند به بانک های عامل و ستاد دیه و خیرین معرفی می شوند تا با دریافت تسهیلات چهار درصد بتوانند مهریه را پرداخت کنند.

مدیرکل زندان‌های استان قم به برنامه‌های دیگر سازمان زندان ها اشاره کرد و گفت: از سال ۹۹ تاکنون طرح ابتکاری «۳۰ روز، ۳۰ مسئول و ۳۰ خانواده» مددجویان را شروع کردیم و طی آن از خانواده زندانیان بازدید و به مشکلات آنان رسیدگی می کنیم.

رنجبر گفت: زیرساخت های ملاقات مجازی زندانیان با خانواده هایشان هم درحال آماده شدن است اما تاکنون محقق نشده است.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات ضروری وجود قرنطینه های بهداشتی است تا فرد پیش از ورود به زندان استحکام رفته و مورد مشاوره روانشناس و مددکار قرار گیرد و پس از یک هفته، به بند مورد نظر انتقال یابد که این اقدام انجام می شود.

مدیرکل زندان‌های قم گفت: طبق قانون زندان های بالای سه هزار نفر باید پزشک داشته باشند لذا همه زندان‌های استان با توجه به نیاز مددجویان، پزشک دارند.

رنجبر گفت: در حوزه بهداشت و درمان از ابتدای همه گیری بیماری کرونا در زندان های قم هیچ فوتی کرونایی نداشتیم.

۲۰ میلیارد تومان اعتبار سفر ریاست جمهوری به زندان‌ها

وی در مورد اعتبارات عمرانی در سفر رئیس جمهوری به قم هم گفت: دراین سفر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت اندرزگاه‌های کوچک اختصاص یافت که ۱۰ میلیارد آن دریافت و ۲۵ درصد ساخت ساختمان زندان انجام شد و ۱۰ میلیارد دیگر هم به زودی اختصاص می یابد.

این مقام مسئول استان قم گفت: هم اکنون بازداشتگاه ساحلی، زندان مرکزی، اردوگاه و کانون اصلاح و تربیت و زندان باز برای نگهداری مددجویان در قم وجود دارد.

وی با بیان اینکه زندان آیینه تمام نمای جامعه است، تصریح کرد: باید اقدامات فرهنگی بیشتر انجام شود و در این راستا همه مردم و دستگاه ها مسئول هستند.

لازم به ذکر است که یک تا هفتم تیرماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی به عنوان هفته قوه قضائیه نام گذاری شده است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.