۳۵ پروژه کشاورزی در قم افتتاح می‌شود/ امکان توسعه عرصه‌های کشاورزی در قم وجود ندارد/ امنیت غذایی جامعه در خطر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم از افتتاح ۳۵ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۸۷ میلیارد تومان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان خبر داد و گفت: تغییر کاربری باغات و اراضی کشاورزی امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند، در صورت تداوم تخریب شالیزارها و توسعه ویلاسازی‌ در سه استان شمالی کشور، شاهد کاهش کشت برنج و کمبود این محصول غذایی در آینده خواهیم بود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۳۵ پروژه کشاورزی در قم افتتاح می‌شود/ امکان توسعه عرصه‌های کشاورزی در قم وجود ندارد/ امنیت غذایی جامعه در خطر است
شناسه : 53370 | انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، محمدرضا حاجی‌رضا ظهر امروز در آغاز هفته جهاد کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه از افتتاح ۳۵ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۸۷ میلیارد تومان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در قم خبر داد.

وی تصریح کرد: ۸ پروژه مرتبط با آب و خاک، ۱۹ پروژه در حوزه تولیدات دامی، ۳ پروژه در حوزه شیلات و آبزیان، ۴ پروژه در بخش صنایع تبدیلی و غذایی و ۱ پروژه در حوزه تولیدات گیاهی افتتاح و در مجموع برای ۲۳۲ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد می‌شود.     

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین از تلاش برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان، تولیدکنندگان و بهره‌برداران این عرصه خبر داد و گفت: ۱۲۱۵ نفر از فعالان بخش کشاورزی در سال گذشته موفق به دریافت ۳۱۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی شدند.

حاجی‌رضا در ادامه افزود: قم دارای ۱۰۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه ۶۴ هزار هکتار شامل ۴۲ هزار هکتار اراضی زراعی و ۲۲ هکتار اراضی باغی زیر کشت می‌رود و ۸۰۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

۳۵ پروژه کشاورزی در قم افتتاح می‌شود/ ظرفیت توسعه عرصه‌های کشاورزی در قم وجود ندارد/ امنیت غذایی جامعه در خطر است

وی تصریح کرد: مهمترین ظرفیت صنعت کشاورزی قم در بخش دام و طیور است، قم بارانداز دام کشور است و وجود مجتمع‌های دامداری باعث شده حداقل دو درصد پروتئین کشور توسط قم تولید و تأمین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: امروز بیش از ۸۵ درصد پروتئین جمعیت کشور توسط تولیدکنندگان تأمین می‌شود که از این نظر شاهد وضعیت مناسبی هستیم.

حاجی‌رضا از سند آمایش سرزمینی قم به عنوان مبنای برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی یاد کرد و گفت: سازمان موظف به حفظ عرصه ۱۰۵ هزار هکتاری است و به دلیل محدودیت در منابع آبی قم، قادر به توسعه بخش کشاورزی نیستیم.

وی تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت، توسعه گلخانه‌ها، توسعه گیاهان دارویی، سنددار کردن اراضی کشاورزی، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با آب و خاک و مرمت قنات‌ها از جمله برنامه‌های در اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان قم است.

۳۵ پروژه کشاورزی در قم افتتاح می‌شود/ ظرفیت توسعه عرصه‌های کشاورزی در قم وجود ندارد/ امنیت غذایی جامعه در خطر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سالانه ۵۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای با هدف اشتغالزایی و استفاده بهینه از منابع آبی افزایش خواهد یافت.

حاجی‌رضا تصریح کرد: همچنین از ظرفیت اقلیمی قم نظیر کوهستان‌های دستجرد و جعفرآباد و دشت قم برای توسعه گیاهان دارویی بهره‌برداری خواهیم کرد.

وی یادآور شد: سالانه ۱۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرپوشش طرح‌های آب و خاک می‌رود و تلاش می‌شود از ۹۵۰ رشته قنات قم به خوبی استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم تصریح کرد: در سفر استانی رئیس جمهوری به قم برای اجرای طرح‌های کشاورزی ۳۹۵ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

۳۵ پروژه کشاورزی در قم افتتاح می‌شود/ ظرفیت توسعه عرصه‌های کشاورزی در قم وجود ندارد/ امنیت غذایی جامعه در خطر است

حاجی‌رضا از نیاز عرصه‌های جهاد کشاورزی قم به ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال خبر داد و گفت: از این میزان بالغ بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب به دلیل بالا بودن ec شش هزار کیفیت مناسبی ندارد و کشاورزان به کشت گونه‌های سازگار محدود شده‌اند.

وی تصریح کرد: کشت گونه‌های مقاوم به شوری و کم آبی از جمله سورگوم علوفه‌ای و دانه‌ای، تریتیکال و چغندر علوفه در قم توسعه خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین از تلاش این سازمان برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: ۱۶ شرکت دانش‌بنیان در قالب مرکز رشد جهاد کشاورزی قم ساماندهی شده‌اند و از ظرفیت فکری و عملیاتی آنها استفاده می‌شود.

حاجی‌رضا در بخش دیگری از این نشست به وظیفه تنظیم، توزیع و نظارت بر بازار اقلام اساسی توسط سازمان جهاد کشاورزی قم اشاره کرد و گفت: از زمان آغاز طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، ۵ کارخانه آرد و نان، حوزه انتقال آرد به نانوایی‌ها و ۸۰۰ نانوایی در قم زیر نظر رفته‌اند و نظارت جدی بر آنان می‌شود.

۳۵ پروژه کشاورزی در قم افتتاح می‌شود/ ظرفیت توسعه عرصه‌های کشاورزی در قم وجود ندارد/ امنیت غذایی جامعه در خطر است

وی همچنین بر لزوم حفظ کاربری باغات و اراضی کشاورزی تأکید کرد و گفت: یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده امنیت غذایی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صنایع، ویلاها و گردشگری است.

وی افزود: تغییر کاربری باغات و اراضی کشاورزی آینده کشور را تهدید می‌کند و مردم را باید از آینده بخش کشاورزی آگاه کرد. در صورت تداوم تخریب شالیزارها و ویلاسازی‌ها در سه استان شمالی کشور، شاهد کاهش کشت برنج و کمبود این محصول غذایی در آینده خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تأکید بر اینکه قوانین حفظ کاربری در کشور باید اصلاح شود، یادآور شد: هر یک متر مربع زمین کشاورزی غذای بیست نفر را تولید و تآمین می‌کند اما به راحتی تغییر کاربری می‌دهیم و ویلاسازی می‌کنیم.

حاجی‌رضا از امنیت غذایی به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت و امنیت ملی یاد کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به طور مستقیم متولی تأمین امنیت غذایی است.

وی تصریح کرد: امروز دنیا به دلیل جنگ اوکراین و روسیه در حوزه تأمین مواد اولیه غذایی، غله، گندم و روغن با چالش مواجه شده و تخاصم بین این دو کشور، مشکلاتی را هم برای خودشان و هم کشورهای مختلف ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در پایان به مشکلات و موانع توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: امروز سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ندرت انجام می‌شود چراکه ریسک بالایی دارد. از سوی دیگر کمبود منابع آبی و مشکلات اقلیمی نظیر سیل و بارش تگرگ و خشکسالی از دیگر مشکلات این حوزه است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.