نمایش تابلو نقاشی معراج پیامبر(ص) در موزه فاطمی

تابلو نگارگری صحنه معراج نبی مکرم اسلام با قدمتی مربوط به دوره قاجاريه، نسخه‌ای از يك كتاب خطی است که به شیوه اصفهان و اقتباس شده از اثر معروف سلطان محمد نگارگر عصر صفوی کشیده شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نمایش تابلو نقاشی معراج پیامبر(ص) در موزه فاطمی
شناسه : 51056 | انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، داستان معراج و ماجرای عروج رسول اعظم(ص) از مسجد الاقصی به آسمان‌ها در احادیث شیعه و اهل سنت، به صورت متواتر آمده است؛ البته درباره جزئیات آن مانند زمان، مکان، تعداد، چگونگی و جسمانی یا روحانی‌بودن آن، اختلاف نظر وجود دارد در قرآن کریم نیز در دو سوره اِسراء و نجم به داستان معراج پرداخته شده است.نمایش تابلو نقاشی معراج پیامبر(ص) در موزه فاطمی

یکی از زمان های محتمل برای معراج پیامبر اسلام شب هفدهم ماه مبارک رمضان است و طبق گزارش منابع اسلامی، حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) در شبی، از مکه به مسجدالاَقصی انتقال یافت و از آنجا به آسمان عروج کرد.

آن پیامبر الهی در شب معراج، با برخی از ملائکه دیدار و گفت‌وگو نمود و اهل بهشت و اهل جهنم را مشاهده کرد؛ بر طبق احادیث، پیامبر(ص) در شب معراج، با برخی از پیامبران نیز دیدار کرد و گفت‌وگویی هم میان ایشان و خدا صورت گرفت که به حدیث معراج شهرت یافته است.

به همین مناسبت یک تابلوی هنری، نگارگری و شمایل نگاری که حاوی مضمون معراج است در موزه فاطمی به نمایش گذاشته شده که در ادامه به معرفی این اثر هنری می پردازیم.

تابلو نگارگری صحنه معراج رسول اعظم (ص) با قدمتی مربوط به دوره قاجاریه، نسخه ای از یک کتاب خطی است که به شیوه اصفهان و اقتباس شده از اثر معروف سلطان محمد نگارگر عصر صفوی در ابعاد ۲۰ × ۳۰ سانتیمتر بر روی بوم کاغذی با ابعاد ۲۴×۳۴ سانتیمتر کشیده شده است.

در این اثر هنری حضرت رسول اعظم (ص) سوار بر بُراق بوده و فرشتگان در اطرافشان در پروازند، آسمان لاجورد، ابرهای سفید و رنگ طلائی در آسمان غالب است.

در این اثر، پیامبر اعظم (ص) که صورتشان با نقاب سپیدی پوشیده شده است، سوار بر بُراق و در میان پانزده فرشته نمایانده شده اند و حضرت جبرئیل در حال راهنمایی پیامبر(ص) پیشاپیش بُراق، در حال پرواز است.

حاشیه اثر دارای جدول زرین و دارای قاب چوبی در ابعاد ۳۵×۴۵ سانتی متر با نقوش برجسته اسلیمی و دو کتیبه در صدر و‌ ذیل آن، به خط نسخ با مضمون شعر» انا علی و ابن عبد المطلب مهذب ذو سطوه و ذو غضب » منسوب به شخص حضرت امام علی علیه السلام است.

این اثر ارزشمند در چیدمان جدید موزه فاطمی در تالار عترت؛ گنجینه اسلام و شیعیان به نمایش در آمده و در معرض بازدید عموم است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.