نگاهی به کتابچه خطی شرح نهج البلاغه دوره قاجار در موزه فاطمی

این نسخه خطی از شرح یکی از خطبه‌های نهج البلاغه به خط نسخ ساده توسط ابوالمعالی ابن محمد ابراهيم از فقهای اصلی امامیه نوشته شده که به خط خوش و دقت نظر شهرت داشته است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاهی به کتابچه خطی شرح نهج البلاغه دوره قاجار در موزه فاطمی
شناسه : 47669 | انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، یکی از مهمترین آثاری که از امیرالمؤمنین(ع) بر جای مانده، کتاب شریف نهج البلاغه است که منتخبی از سخنان امیرالمؤمنین(ع) به شمار می‌رود و از نظر فصاحت و بلاغت در اوج قرار دارد.

برخی عنوان کرده‌اند منبع سید رضی برای گردآوری سخنان حضرت علی(ع) بسیار غنی و گسترده بوده؛ چرا که او برای جمع‌آوری این کتاب از دو کتابخانه بزرگ بغداد بهره برده است. یکی از آنها کتابخانه ۸۰ هزار جلدی برادرش سید مرتضی بوده و دیگری نیز کتابخانه ۱۰ هزار جلدی «بیت الحکمه» وزیر بهاءالدوله ابن‌بویه دیلمی بوده است.

از این رو نهج‌البلاغه که در میان شیعیان به برادر قرآن معروف است یکی از کتاب‌های مورد توجه شیعیان برای حفظ کردن بعد از قرآن بوده و بعد از قرآن، بیشترین نسخه‌های خطی، شرح و تفسیر را در فرهنگ اسلامی به خود اختصاص داده است و بسیاری از متون ادبی فارسی و عربی بعد از قرآن از نهج‌البلاغه تاثیر پذیرفته‌اند.

در موزه و کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها هم نسخ خطی بسیاری از این کتاب شریف وجود دارد که از نظر قدمت و ارزش های هنری دارای اهمیت است.

یکی از نسخ خطی نهج البلاغه که در موزه فاطمی به نمایش در آمده کتابچه خطی شرح یکی از خطبه‌های نهج البلاغه به خط نسخ ساده مربوط به دوره قاجار و سال ۱۲۸۹ هجری قمری است.

این نسخه خطی از شرح یکی از خطبه های نهج البلاغه به خط ابوالمعالی ابن محمد ابراهیم که از فقهای اصلی امامیه بود نوشته شده است که به خط خوش و دقت نظر شهرت داشته است.

این نسخه خطی دارای ۸۳ ورق با جلد چرمی به رنگ مشکی با نقوش ضربی ترنج و سر ترنج در ابعاد جلد ۱۰ × ۱۵ سانتیمتر و با سرلوح است و هر صفحه آن در ۸ سطر تنظیم شده است.

حاشیه کادر اصلی صفحات این نسخه خطی دارای دورگیری به رنگ شنجرف است و ذیل صفحات دارای راده نویسی به منظور ترتیب و تنظیم صفحات است.

در این نسخه شرح نهج البلاغه عبارت متن اصلی خطبه امیرالمؤمنین(ع) در یک سطر در بالای صفحه نوشته شده و شرح و توضیحات آن در ذیل سطر اصلی وجود دارد و این اثر کاملا سالم و بدون آسب دیدگی باقی مانده است.

گفتنی است این اثر هم اکنون در گنجواره علوم و هنر اسلامی، گنجینه اسلام و شیعیان، تالار عترت در موزه فاطمی در حال نمایش است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.