لزوم احیای قرارداد «پوژن»/ امیدوارم تکلیف مونوریل روشن شود

شهردار قم بر لزوم احیای قرارداد دولت با چینی‌ها برای تأمین واگن متروی کلانشهرهای کشور تأکید کرد و گفت: مسائل مونوریل قم پیچیده است، کاربری این پروژه به سمت‌وسوی گردشگری یا پشتیبانی فرودگاه مطرح است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
لزوم احیای قرارداد «پوژن»/ امیدوارم تکلیف مونوریل روشن شود
شناسه : 45577 | انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه بررسی وضعیت متروی قم که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار داشت: قرارداد با شرکت پوژن برای تأمین واگن متروی سه شهر اصفهان، شیراز و تبریز در سال ۹۵ بسته شد و قرار بود ۳۱۵ واگن از این طریق تأمین شود.

وی ادامه داد: نام قم ابتدا در این قرارداد نبود اما با تأکید علما و مراجع تقلید در قم و کوشش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و دیگر مسئولان به این قرارداد ۲۵ درصد اضافه و ۸۵ واگن برای قم در آن گنجانده شد.

شهردار قم با اشاره به تعلل طرف چینی برای عمل به این قرارداد گفت: چینی‌ها سه مشکل اساسی در این قرارداد مطرح کردند. یکی در ارتباط با تأخیرات، دیگری ضمانت و دیگری قیمت واگن‌هاست.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ رام قطار از طریق این قرارداد تا کنون به کشور وارد شده است اضافه کرد: برای تأمین ضمانت، طرف چینی مدعی است که به دلیل تحریم‌ها امکان واگذاری ضمانت بانکی ندارد و ضمانت شرکتی را می‌تواند تأمین کند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به مذاکرات شهرداری قم با معاونت اقتصادی وزارت خارجه که در گذشته مسئول تنظیم این قرارداد هم بوده عنوان کرد: قرار بود پیگیری‌هایی در این زمینه صورت بگیرد که با تغییرات مدیریتی این کار صورت نگرفت.

وی با اشاره به اهمیت احیای قرارداد پوژن با توجه به مشکلات تأمین واگن مترو از دیگر مسیرها گفت: تأمین مالی قراردادها هفت خوان رستم است که در قرارداد پوژن این کار صورت گرفته است.

شهردار قم معتقد است با توجه به اقدامات گسترده‌ای که در پروژه متروی قم با وجود مشکلات مالی عدیده صورت گرفته، در صورت همراهی دولت، با دو رام قطار می‌توان بخشی از این اقدامات را به ثمر نشاند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل ۹ کیلومتر متروی قم تا مسجد مقدس جمکران نیاز به تأمین مالی گسترده دارد اضافه کرد: در حال حاضر هر کیلومتر مترو بین هزار تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با وجود اقدامات گسترده نیاز به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط A متروی قم پیش‌بینی می‌شود.

شهردار قم با اشاره به صفر شدن سهم دولت در قطار شهری در بودجه سال آینده گفت: این درحالی است که ما در قم به سالی دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای مترو نیازمند هستیم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه فاز یک متروی قم به مرحله تست گرم رسیده است اضافه کرد: این تست نیاز به واگن دارد؛ قرار بود از طریق تهران یک رام قطار سه واگن برای تست گرم به قم داده شود اما بلافاصله برای مسافرگیری نیاز به واگن داریم.

شهردار قم اظهار داشت: مسئله تهیه واگن برای متروی قم مراحل سختی در پیش داشت که یکی از آنها به قرارداد با شرکت چینی و دیگری به قرارداد جدیدتری مرتبط می‌شود.

سقائیان‌نژاد به تفاوت این جلسه با دیگر جلسات برگزار شده در زمینه مترو و مونوریل قم اشاره کرد و افزود: آنچه که در این جلسات با گذشته متفاوت بود، همت و قاطعیت وزارت کشور بود. اولین جلسه‌ای بود که من احساس کردم قرار است مشکل قطار شهری قم حل شود.

وی با اشاره به اینکه مسائل مونوریل قم پیچیده است گفت: کاربری این پروژه به سمت‌وسوی گردشگری یا پشتیبانی فرودگاه مطرح است.

شهردار قم به قول وزیر کشور برای تأمین مالی مونوریل از طریق منابع دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: امیدوار هستم که بالأخره تکلیف مونوریل هم روشن شود، ضمناً قاطعیت، همت و تصمیم برای حل این مشکلات را در این جلسه به خوبی متوجه شدم.

وی ادامه داد: طی مدت یک تا دو هفته جمع بندی این مسائل را انجام خواهیم داد و یکی از راه‌های پیشنهاد شده را انتخاب می‌کنیم تا ثمرات این جلسه برای مردم قم ملموس باشد.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.