نخستین سمپوزیوم توسعه گردشگری قم برگزار شد +تصاویر

نخستین سمپوزیوم توسعه گردشگری شهر قم با هدف بررسی چالش‌های حوزه گردشگری برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نخستین سمپوزیوم توسعه گردشگری قم برگزار شد +تصاویر
شناسه : 44056 | انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، نخستین سمپوزیوم استانی نقش‌آفرینی، همگرایی دستگاه‌های ذی‌نفع در توسعه گردشگری شهر قم با حضور طبیبی معاون حمل‌ونقل و ترافیک و رضاخانی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی شهرداری قم، ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم،‌ مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، خاکی مدیرعامل سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر،‌ نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی استان و مسئولان دانشگاه علمی کاربری شهرداری قم و دیگر مسئولان استانی و شهری در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد.

در این جلسه که به همت و میزبانی سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم برگزار شد،‌ به بررسی چالش‌های حوزه گردشگری با رویکرد گفت‌وگو و نقد پرداخته‌شده و به هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری با نگاه علمی و پژوهشی تأکید و برنامه‌ریزی لازم برای استمرار جلسات تا رسیدن به آمادگی لازم جهت ورود زائران به شهر قم انجام شد.

لازم به ذکر است مهم‌ترین هدف برگزاری این جلسه به‌عنوان نخستین سمپوزیوم استانی نقش‌آفرینی، همگرایی دستگاه‌های ذی‌نفع در توسعه گردشگری شهر قم، معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر قم در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است.

مهم‌ترین مصوبات این جلسه تشکیل دبیرخانه سمپوزیوم در سازمان‌های فرهنگی شهرداری قم، برگزاری جلسات و اتاق فکر بین اعضا به‌صورت تخصصی و تهیه تقویم جلسات بود.

علیرضا خاکی، مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر، ناشناخته بودن قم را موردتوجه ویژه قرارداد و گفت: امروز ما نیاز به هزینه کردن در حوزه گردشگری نداشته و شهر قم جزء معدود شهرهایی است که احتیاج به جذب توریست ندارد و تنها با تصمیمات درست می‌توانیم به جایگاهی که موردنظر ما در حوزه گردشگری بوده دست پیدا کنیم.

وی، گفت‌وگو و تبادل‌نظر و تجربه را عامل موفقیت در حوزه گردشگری دانست و ابراز کرد: یکی از تجربیات ما در بافت تاریخی و بافت فرسوده، بهسازی اطراف حرم بود، زیرا هزینه‌های سنگین بافت فرسوده از عهده دولت و شهرداری خارج بوده اما با بهسازی محورهای تاریخی و ورود توریست بافت فرسوده با کمک مردم و بخش خصوصی احیا خواهد شد.

در ادامه، مصطفی ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم تشکیل بسیج گردشگری در بین دستگاه‌های اجرایی و مردم گفت: برای توسعه صنعت گردشگری در شهر قم باید به ارتباط‌گیری، مخاطب شناسی، جریان سازی، تشکیل بسیج گردشگری و تقویت نگاه علمی در این حوزه توجه کنیم.

وی، مخاطب شناسی را دومین اصل در جذب گردشگران دانست و ابراز کرد: موضوع مهم دیگر جریان سازی و نیاز سازی در حوزه گردشگری بوده که باید با برنامه‌ریزی نخست برای شهروندان و سپس در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد کنیم که می‌توانیم از طریق همکاری با مراکز صداوسیما سایر استان‌ها و ساخت برنامه‌های تبلیغی و ترویجی به این مهم دست پیدا کنیم.

همچنین ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم با تأکید بر همکاری دستگاه‌های ذی‌نفع و ورود نهادهای علمی در حوزه گردشگری گفت: باید برای سال آینده که محدودیت‌های کرونایی کم می‌شود از امروز برنامه‌ریزی داشته و برای اقامت گردشگران در شهر پروتکل‌های جدیدی تعریف‌شده و استانداردسازی شود.

وی افزود: متأسفانه باوجود امضای تفاهم‌نامه‌ بین سه شهر مذهبی قم، مشهد و شیراز اما اقدام خاصی انجام‌نشده و در حد همکاری شهرداری‌ها باقی‌مانده است که نیاز به هم‌افزایی و همکاری سایر ارگان‌ها داریم.

در ادامه، محمد آقازاده مدیر گروه گردشگری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم گفت: امروز مشکل بزرگ حوزه گردشگری ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات بوده و نیازمند مدیریت واحد و برند سازی در این حوزه هستیم.

وی، پیش‌بینی درآمدزایی از گردشگری را عاملی برای ایجاد دغدغه مطالبه گری دستگاه‌های ذی‌نفع دانست و تأکید کرد: در این پژوهش بیش از ۲۸۲ ظرفیت گردشگری با فراوانی ۱۸۵۳ مورد در شهر قم بررسی‌شده که می‌تواند یک منبع عالی برای برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری باشد.

همچنین سیدمهدی حیدرآبادی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گفت: در شهرهای موفق در حوزه گردشگری، شهرداری‌ها لیدر حوزه گردشگری بوده و سایر سازمان‌ها زیرمجموعه شهرداری فعالیت می‌کنند و شورای اسلامی شهر و شهرداری قم امروز نیازمند اتاق فکر قوی در این حوزه است.

وی ادامه داد: کشوری مانند ترکیه نداشته‌های خود را به فرصت تبدیل کرده و امروز یکی از قوی‌ترین صنعت‌های گردشگری را در جهان دارد و ما نیز باید به صنعت گردشگری به‌عنوان عامل ایجاد توازن ثروت و شغل نگاه کرده و بدانیم بیشترین گردشگری در جهان، گردشگری فرهنگی است.

وی، گردشگری شهر قم را گردشگری مبتنی بر گردشگری بصری دانست و گفت: هدایت مسافران از کمربندی‌ها و عدم اجازه ورود اتوبوس‌ها به شهر به صنعت گردشگری استان صدمه زده و باید برای آن سازوکار جدیدی تعریف کرده و از قرار گرفتن شهر قم در مسیر ۱۷ استان بهره‌مند شویم.

در ادامه، مسعود طبیبی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از راه‌اندازی تاکسی بازار تا عید نوروز خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان تاکسیرانی تا آغاز سال جدید، طرح تاکسی بازار را از اماکن اقامتی تا مراکز خرید و باهدف رونق اقتصادی این مراکز راه‌اندازی کرده و امیدواریم تأثیر مثبتی بر گردشگری شهر داشته و مسیر تردد تاکسی‌ها و زمان تردد آن‌ها نیز با دوربین مدیریت و نظارت می‌شود.

وی، امکان استفاده از کلیپ‌های یک‌دقیقه‌ای سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی را در تاکسی بازارها مطرح کرد و گفت: اجرای طرح تاکسی بازارها در مرحله انتخاب راننده بوده و باید بهترین نیروهای سازمان تاکسیرانی با حمایت کافی در این سرویس‌ها و به‌عنوان سفیران شهر قم انتخاب شوند.

همچنین مجید محمدرضاخانی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم گفت: ارائه خدمات فرهنگی و ایجاد پتانسیل‌های فرهنگی، گسترش محورهای فرهنگی و دینی در سطح شهر، مشارکت در پروژه‌ها و سایت‌های ویژه گردشگری در مناطق و ایجاد و توسعه و تجهیز مراکز اسکان و کمپ‌های گردشگری به‌عنوان تکالیف ذکرشده در بودجه سالیانه شهرداری در نظر گرفته‌شده و پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: تا پایان سال ۹۷ میانگین زمان اقامت در سطح شهر کمتر از یک روز بوده است و درواقع کمتر از ۴ درصد از گردشگران و زائران بیش از یک روز در شهر اقامت داشته‌اند و طبیعتاً عدم اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های گردشگری استان و شهر قم و ضعف در بسترهای اقامتی و گردشگری و عدم برآورده شدن خواسته‌های زائران و گردشگران باعث پایین بودن زمان اقامت بوده است.

رضاخانی، تمرکز بر فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری را لازم خواند و اظهار داشت: باید استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یکی از راه‌های جذب گردشگر در دستور کار ارگان‌ها قرارگرفته و به گردشگری سلامت نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه گردشگری در سندهای راهبردی نیز توجه لازم را داشته باشیم.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.