تکذیب شایعه تبدیل کردن قبور امامزاده احمدبن‌قاسم(ع) به سرویس بهداشتی

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان قم با بیان اینکه شایعه‌سازی در مورد قبور در جوار حرم‌های مطهر امامزادگان بسیار است، گفت: جلوی احداث سرویس بهداشتی در حرم امامزاده احمد بن قاسم(ع) گرفته شد زیرا عده‌ای اینطور شایعه‌پراکنی کردند که می‌خواهند قبر مؤمنین را به این مکان اختصاص دهند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تکذیب شایعه تبدیل کردن قبور امامزاده احمدبن‌قاسم(ع) به سرویس بهداشتی
شناسه : 43467 | انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام عطاءالله جباری در جریان تور رسانه‌ای بازدید از بقاع متبرکه و در جمع خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه‌های استانی در حرم امامزاده احمد بن قاسم(ع)، اظهار کرد: در هر بقعه، طرح جامعی وجود دارد که بهسازی و عملیات عمرانی مربوط به آن، توسط سازمان اوقاف به تصویب رسیده است.

وی افزود: وجهی بابت حق‌الدفن توسط بقاع متبرکه دریافت می‌شود که با مالکیت قبر متفاوت است؛ در واقع زمین، وقف بقعه است و اجازه فروش آن را نداریم اما وجهی به عنوان حق‌الدفن دریافت می‌شود و این مبالغ در اختیار اداره اوقاف قرار نمی‌گیرد بلکه به حساب همان بقعه واریز و در سه بخش مدیریتی، عمرانی و فرهنگی هزینه می‌شود ضمن اینکه بخشی از هزینه‌های جاری حرم‌های مطهر امامزادگان هم از همین محل تأمین خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بر اساس شرع و قانون، اجازه جابه‌جایی درآمدهای بقاع متبرکه را نداریم گفت: مگر اینکه در موارد خاص، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف دستوری داده باشد.

وی ادامه داد: حق‌الدفن به معنای مالکیت قبر نیست بلکه اجاره آن مکان برای دفن اموات طبق مسائل شرعی و فقهی محسوب می‌شود؛ رعایت حرمت قبور مؤمنین هم از سوی سازمان اوقاف در اولویت قرار داشته و معمولا مقابری که مدت زمان زیادی از دفن اموات در آنها گذشته، با درخواست بستگان همان اشخاص برای دفن مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جباری تصریح کرد: شایعه‌سازی در مورد قبور در جوار حرم‌های مطهر امامزادگان بسیار است به طوری که جلوی احداث سرویس بهداشتی در حرم امامزاده احمد بن قاسم(ع) گرفته شد زیرا عده‌ای اینطور شایعه‌پراکنی کردند که می‌خواهند قبر مؤمنین را به این مکان اختصاص دهند البته درصدد خریداری زمینی برای این منظور بودیم که مالک راضی به این کار نشد ولی طی تفاهم با شهرداری، درصدد احداث سرویس بهداشتی هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه حسینیه این بقعه متبرکه بسیار ناایمن بود، گفت: بر این اساس ساخت شبستان در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید ولی جریان شایعات علیه این طرح هم ادامه یافت در صورتی که مجموعه اوقاف از نظر شرعی و انسانی، بی احترامی به قبور مؤمنین را خط قرمز خود می‌دانند و اگر خسارت جزئی هم به قبور وارد شود، قطعاً ترمیم خواهد شد.

وی به طرح همسان‌سازی محوطه بقاع متبرکه اشاره و ابراز کرد: یکسان نبودن سنگ قبور، مشکلات فراوانی برای تردد سالمندان و معلولان ایجاد می‌کند و معضلات دیگری هم در پی دارد بنابراین مردم باید به این مسئله آگاهی داشته باشند که قصد هی‌چگونه بی احترامی به قبور را نداریم و صرفا برای راحتی زائران، طرح همسان‌سازی اجرایی می‌شود.

جباری گفت: در پی شروع عملیات عمرانی در حرم امامزاده شاه احمد بن قاسم(ع)، جوسازی صورت گرفت و مطالب غیر واقع همچون توهین به قبور مؤمنین مطرح شد.

وی افزود: ممکن است یک بقعه متبرکه به واسطه موقوفات و نذورات، میلیاردها تومان درآمد داشه باشد ولی این اجازه را نداریم که اعتبارات را بین بقاع متبرکه جابه‌جا کنیم؛ در قبرستان نو به خاطر تصمیم نهادهای بالادستی از دفن اموات منع شده‌ایم بنابراین کسانی که چنین تصمیمی گرفته‌اند باید حالا برای نگهداری آرامستان تمهیداتی بیندیشند زیرا تنها منبع درآمد، حق‌الدفن دریافتی بوده است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • حسین یرازی

    تاریخ : 11 - آبان - 1400

    سلام
    لطفا معاون مربوطه؛هزینه های قبلی را که برای یکسان سازی انجام دادند و دستاوردها را شفاف کنند و واژه حق الدفن را هم بیان کنند از کجا و براساس چه قانونی اشاعه می دهند


    پاسخ