نشست نقد و بررسی «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» برگزار شد

نشست مجازی معرفی کتاب «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» که به قلم سمیه عالمی نگاهی داستانی به «حج خونین سال ۶۶»، «دفاع مقدس» و «جنایات منافقین» دارد، برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نشست نقد و بررسی «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» برگزار شد
شناسه : 41585 | انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، به همت کتابخانه‌های عمومی آیت الله خامنه‌ای و مشارکت کتابخانه عمومی ریحانه النبی(س)، نشست مجازی معرفی کتاب «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» با حضور سمیه عالمی، نویسنده کتاب برگزار شد.

این رمان با سه داستان موازی به حوادث جمعه خونین مکه، مناسبات سازمان مجاهدین خلق، صهیونیسم و تفکرات حاکم بر آن و جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

سمیه عالمی ‌نویسنده و مدرس داستان نویسی، در ابتدای جلسه به اهمیت بازخورد‌های خوانندگان اشاره کرد و افزود: خوانندگان هر اثر، اصلی‌ترین سرمایه نویسنده هستند و نقد و نظر مخاطبین کتاب، مهم‌ترین تاثیر را بر رشد نویسنده دارد.

در ادامه قدسی خان‌بابایی، کارشناس مجری جلسه، به نقد و بررسی رمان «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» پرداخت. او نگاه نویسنده را نگاهی عمیق دانست و اذعان داشت: رد پای مطالعات وسیع در این اثر کاملا مشهود است.

وی افزود: ریحان، شیرین و مارتا سه زنی هستند که هر کدام در جغرافیا و شرایط خاص زندگی خودشان با ماجرای اصلی پیوند می‌خورند.

وی تصریح کرد: پرداختن به مسائل مهمی‌چون «وقایع سال ۶۶ مکه»، «دفاع مقدس» و «منافقین» و ناگفته‌هایی که با وجود گذشت سال‌ها، مردم اطلاع کمی‌از آن دارند، از ویژگی‌های مهم این اثر است.

این فعال ادبی خاظرنشان کرد: «شروع خوب»، «پیش‌برد منطقی» و «پایان حساب شده»، رمان «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» را در مرتبه رمان‌های جدی و قوی قرار می‌دهد.

سمیه عالمی ‌در پاسخ به پرسشی در خصوص شکل‌گیری ایده اصلی رمان «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود»، گفت: مادرم در قضایای مرداد سال ۶۶ در مکه دچار آسیب شد و سه روز مفقود بود. این دغدغه از کودکی با من بود تا مطالب دیگری چون اهمیت جنگ به آن اضافه شد. در واقع منبع اصلی نگارش رمان، خاطرات شفاهی مادرم بود که در آن حادثه حضور داشت.

نویسنده در پاسخ به این سؤال که رویکردتان در مورد جنگ ایران و عراق چیست، عنوان کرد: جنگ و اثرات آن همواره مسئله مهمی ‌بوده و هست و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تا جایی که هنوز درباره جنگ‌های جهانی در حوزه ادبیات، آثار قابل توجهی تولید می‌شود. من هم در یکی از قصه‌های رمانم به روزهایی پرداختم که مردم ایران پنجه در پنجه‌ جنگ داشتند. چه بسیار افرادی که مثل برادران ریحان به دلایلی از حضور در صحنه جنگ سر باز زدند و چه بسیار کسانی همچون همسر ریحان که تا آخرین لحظه پای اعتقادشان ماندند.

در این نشست علاقه‌مندان به کتاب و تعدادی از نویسندگان نیز که از طریق فضای اسکای روم در جلسه حاضر بودند، نظرات خود را درباره این رمان مطرح کردند.

سمیه سلطان‌پور از فعالان فرهنگی قم از زاویه پیشینه تاریخی به بررسی اثر پرداخت و عنوان کرد: زنان در تاریخ همواره تاثیر گذار بوده‌اند و این رمان به خوبی از این ظرفیت بهره برده و خواندنش را به همه کسانی که به رمان‌هایی در مورد تاریخ معاصر ایران علاقه دارند، توصیه می‌کنم.

مرضیه نفری از نویسندگان شناخته شده قم نیز رمان «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» را داستان سه زندگی موازی با هم دانست که بدون اینکه ضربه‌ای به هم بزنند، در جریان هستند.

وی خاطرنشان کرد: این تکنیک به گونه‌ای است که گویا نویسنده همزمان در حال نگارش سه کتاب است. شخصیت‌پردازی خوب، توصیف‌های به‌اندازه و به‌جا و تعلیق حساب شده از نکات بارز این اثر است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.