انتقاد فعالان گردشگری قم از تک‌نرخی‌بودن هزینه اقامت مسافران در هتل‌ها

مدیران انجمن‌های گردشگری قم در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از تک نرخی بودن هزینه اقامت در هتل‌ها برای مسافران داخلی و خارجی انتقاد کردند و خواستار محاسبه هزینه اقامت گردشگران خارجی با نرخ ارزی به جای ریالی شدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد فعالان گردشگری قم از تک‌نرخی‌بودن هزینه اقامت مسافران در هتل‌ها
شناسه : 41531 | انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱   پرینت

به‌گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در دیدار با مدیران انجمن‌های گردشگری قم که به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد، با بیان این‌که اختیارات اداره کل در دو بخش حاکمیتی و غیرحاکمیتی تعریف شده است، اظهار کرد: می‌توان برخی اختیارات اداره‌کل در بخش غیرحاکمیتی را به انجمن‌ها تفویض کرد تا آنان تصدی بخشی از فعالیت‌ها را به عهده بگیرند.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم ادامه داد: همدلی میان انجمن‌ها به صنعت گردشگری قدرت می‌دهد، چرا که هنگامی موفق خواهیم بود که از حمایت حداکثری جامعه هدف برخوردار باشیم.

در ادامه، محمدتقی مستقیمی رئیس جامعه هتل‌‌ها و هتل‌آپارتمان‌های قم با بیان اینکه تک نرخی بودن هزینه اقامت در هتل‌ها برای مسافران داخلی و خارجی اشتباه است، گفت: هتل‌هاى ایران در گذشته دو نرخ داشتند، یک نرخ ریالى و یک نرخ ارزی، یعنی خارجی‌ها بر اساس نرخ ارزی هزینه هتل را می‌پرداختند.

رئیس جامعه هتل‌‌ها و هتل‌آپارتمان‌های قم با اشاره به خسارت سنگینی که به دلیل کرونا متوجه جامعه هتل‌داران شده است، افزود: اگر می‌خواهیم در دوران پساکرونا شاهد پویایی صنعت هتل‌داری باشیم، ضرورت دارد که نرخ ارزی را برای مسافران خارجی محاسبه کنیم.

مستقیمی، با اشاره به تشکیل انجمن‌های حرفه‌ای گردشگری اظهار کرد: این انجمن‌ها مختص وزارتخانه متبوع هستند و در سایر دستگاه‌های اجرایی جایگاهی ندارند و باید قانون نظام صنفی تأسیسات گردشگری به صورت مستقل و قانونی تعریف شود.

وی افزود: تمرکز نهادهای حاکمیتی در حمایت و ارائه تسهیلات به تأسیسات گردشگری به دوره کرونا محدود شده که باید برای رونق صنعت گردشگری و پرداخت تسهیلات به آنان، در دوران پساکرونا برنامه‌ریزی کرد.

عماد محمودپور نایب رئیس جامعه هتل‌‌ها و هتل‌آپارتمان‌های قم نیز با اشاره به بیکاری نیروهای شاغل در صنعت هتل‌داری استان گفت: ۸۰ درصد از نیروهایی که قبل از کرونا در هتل‌ها کار می‌کردند، حاضر نیستند که به شغل سابق خود بازگردند.

نایب رئیس جامعه هتل‌‌ها و هتل‌آپارتمان‌های قم با بیان اینکه نیروهایی که به تازگی جذب صنعت هتل‌داری شده‌اند فاقد مهارت‌ و تخصص لازم برای ارائه خدمات هستند، اظهار کرد: از آن‌جا که قبل از کرونا مرکز آموزش بین‌کارگاهی در برخی از تأسیسات گردشگری راه‌اندازی شده بود، این مراکز می‌توانند با حمایت معاونت گردشگری استان، نسل جدیدی از نیروها را تربیت کنند.

سیدجواد جلالی‌نژاد رئیس انجمن مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی قم نیز در این دیدار با بیان اینکه خلأ ایجاد ساختار نظام‌مند در صنعت گردشگری کاملاً مشهود است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر در خصوص ایجاد انجمن‌های گردشگری، اقداماتی بر اساس سلایق شکل گرفت که متأسفانه مشکلاتی را به همراه داشت که باید برای رفع آن، قانون نظام گردشگری تعریف شود.

حسین جزینی رئیس انجمن صنفی مهمانپذیران قم در این جلسه اظهار کرد: صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی پس از ۱۹ ماه توقف به دستور رئیس‌جمهور محترم از آبان‌ماه سال جاری اقدام مبارکی است که باید برای اشتیاق زائران، به ویژه کشورهای عربی، برای سفر به شهر قم برنامه‌ریزی کرد.

رئیس انجمن صنفی مهمانپذیران قم با بیان این‌که افزایش اختیارات انجمن‌های گردشگری استان به نفع اداره‌کل است، افزود: دو امضا شدن پروانه بهره‌برداری مراکز اقامتی، گامی برای تصدی‌گری انجمن‌هاست که انتظار می‌رود این مسئله در استان به رسمیت شناخته شود.

سیدمحسن قریشی‌زاده رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی قم نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات پرداخت ارز مسافرتی گفت: از طریق مقام عالی وزارتخانه باید به دنبال راهکاری بود تا ارز مسافرتی از طریق دفاتر خدمات مسافرتی برای گردشگران تأمین شود.

مهدی رابط رئیس انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی قم نیز در این دیدار با بیان اینکه پیشنهادات در حوزه گردشگری استان باید قابلیت اجرایی داشته باشد، اظهار کرد: راه‌اندازی تاکسی گردشگری، برای رفاه زائران همراه با رانندگان آموزش دیده و مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی از ایده‌هایی است که می‌توان آن را عملیاتی و اجرایی کرد.

نوشته های مشابه
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.