فراخوان جشنواره استانی تئاتر قم اعلام شد

فراخوان بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم از سوی انجمن هنرهای نمایشی اعلام شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فراخوان جشنواره استانی تئاتر قم اعلام شد
شناسه : 40633 | انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، اداره­ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قم، بیست‌ودومین جشنواره تئاتر استان قم را بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی برگزار می‌کنند.

جشنواره استانی تئاتر قم با هدف ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان و حمایت از تولید آثار با کیفیت نمایشی و خلق تجربه­های نوین با نگاه خلاقانه و با نگاه به چشم انداز تولیدات یک‌ساله هنرمندان تئاتر استان برگزار می‌شود.

*شرایط و مقررات حضور در جشنواره :

۱. نمایش‌هایی که به یکی از موضوعات زیر بپردازند، در اولویت انتخاب خواهند بود:

الف) موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی وترجیحاً متناسب با مسائل روز جامعه

ب) آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، مشکلات فضای مجازی، طلاق و گسست خانوادگی و …

ج) ترویج روحیه امید و نشاط در جامعه

د) فرهنگ ایثار و شهادت

ه) نقد اجتماعی با رویکرد طنز و نگاه اصلاح گرایانه به معضلات اجتماعی مختلف

و) شعار سال ۱۴۰۰

تبصره: آثار نویسندگان بومی در اولویت انتخاب قرار خواهد داشت.

۲. نمایش‌های متقاضی حضور در جشنواره باید در فاصلۀ بین اتمام بیست‌ویکمین جشنواره و آغاز بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم، حداقل ۵ نوبت اجرای عمومی داشته باشند و تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در بخش­های تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در زمان مقرر با ذکر تاریخ اجرای عمومی آن اثر در پورتال استانی «تئاتر قم» است.

تبصره ۱: در صورت عدم امکان اجرا به علت شیوع بیماری پاندمی کرونا، گروه‌ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند.

تبصره ۲: تشخیص زمان مناسب برای اجرای عمومی نمایش‌ها با توجه به مجوز ستاد استانی مقابله با کرونا به‌عهده دبیرجشنواره خواهد بود و گروه‌های نمایشی موظف به اجرای نمایش طبق جدول زمانی تعیین شده از سوی دبیرخانه خواهند بود. بدیهی است در صورت عدم رعایت برنامۀ اعلام شده، دبیرخانه تعهدی نسبت به حضور آن نمایش در جشنواره، پرداخت کمک هزینۀ اجرا و معرفی به مراحل بعدی جشنواره نخواهد داشت.

۳. بازبینی نمایش‌های متقاضی شرکت در جشنواره در تاریخ‌های ۲۹ و ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

تبصره ۱: نمایش‌ها از طریق بازبینی فیلم اجرا یا به صورت زنده بازبینی خواهند شد و انتخاب هریک از این دو روش، دراختیار ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود.

تبصره ۲: تمامی گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره باید تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تقاضای حضور خود را به همراه  مجوز نویسنده اثر به دبیرخانۀ جشنواره ارسال کنند.

۴. دبیرخانه جشنواره، حداکثر ۵ نمایش را که از نظر فنی و توجه به اولویت‌های موضوعی، حائز امتیازات بالاتر باشند انتخاب کرده و در بخش مسابقه قرار خواهد داد.

۵. بنابر هدف‌گذاری انجام شده توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره و تأکید مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قم مبنی بر تولید آثار با کیفیت و حضور نمایندگان شایسته به‌عنوان برترین‌های نمایش استان در جشنواره، در صورتی که تعداد نمایش‌های دارای امتیاز لازم به حدنصاب مد نظر دبیرخانۀ جشنواره نرسد، برگزاری جشنواره منتفی و با استعلام از دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نسبت به چگونگی معرفی نمایندۀ استان قم در مراحل بعدی این جشنواره، تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.

۶. تمامی گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره می‌بایست در پوستر و بروشور و سایر موارد تبلیغاتی خود در اجرای عمومی و اجرای جشنواره، لوگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قم را درج و قبل از چاپ به تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.

۷. گروه­‌های متقاضی شرکت در جشنواره می‌بایست نسبت به پر کردن فرم‌های مربوط به جشنواره و تحویل مدارک مربوطه که از سوی ستاد برگزاری جشنواره به آنها ابلاغ خواهد شد، در مهلت مقرر اقدام کنند. بدیهی است در صورت عدم اقدام لازم در زمان مقرر، امکان حضور این گروه‌ها در جشنواره وجود نخواهد داشت.

۸. زمان برگزاری جشنواره از ۲۵ تا ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

تبصره: با توجه به محدودیت‌های احتمالی ستاد استانی مقابله با کرونا، امکان جابه‌جایی تاریخ برگزاری جشنواره به پیش یا پس از تاریخ اعلام شده وجود خواهد داشت و گروه‌های نمایشی موظف به تبعیت از تصمیمات دبیرخانه جشنواره خواهند بود.

۹. به هریک از نمایش‌های منتخب بابت حضور در جشنواره تا سقف ۳ میلیون تومان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱: بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی برگزاری جشنواره استانی از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی، گروه‌های نمایشی جهت شرکت در جشنواره موظف به اجرای عمومی حداقل در ۵ نوبت هستند اما ستاد برگزاری جشنواره، در صورتی که گروه‌های نمایشی حداقل به مدت ۱۰ شب اجرای عمومی داشته باشند تا سقف ۵ میلیون تومان کمک هزینه اجرای عمومی پرداخت خواهد کرد.

تبصره ۲: میزان کمک هزینه یاد شده با توجه به کیفیت اجرا، میزان استقبال مخاطبان و نیازهای هریک از نمایش‌ها و با صلاحدید دبیرخانه جشنواره تعیین خواهد شد.

تبصره۳: میزان کمک هزینه‌های دریافتی قبلی توسط گروه‌های منتخب حضور در جشنواره که قبلاً اجرای عمومی داشته و به هر صورت از کمک مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استفاده کرده‌اند، از مبلغ کمک هزینۀ اجرای عمومی فوق الذکر کسر خواهد شد.

۱۰. در صورت انتخاب نمایش برگزیده توسط هیئت داوران، مبلغ ۲ میلیون تومان و درصورت انتخاب در مرحلۀ بعد و معرفی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مبلغ ۲ میلیون تومان دیگر به گروه منتخب پرداخت خواهد شد.

۱۱. جوایز نقدی برگزیدگان بخش مسابقه صحنه‌ای در صورت انتخاب هیئت داوران جشنواره به شرح ذیل خواهد بود:

– کارگردانی برگزیده: ۲ میلیون تومان، تقدیر کارگردانی: ۱ میلیون تومان

– نمایشنامه‌نویسی برگزیده: ۲ میلیون تومان، تقدیر نمایشنامه‌نویسی: ۱ میلیون تومان

– بازیگری مرد اول: ۱ میلیون تومان، بازیگری مرد دوم: ۸۰۰ هزار تومان، بازیگری مرد سوم: ۵۰۰ هزار تومان

– بازیگری زن اول: ۱ میلیون تومان، بازیگری زن دوم: ۸۰۰ هزار تومان، بازیگری زن سوم: ۵۰۰ هزار تومان

– طراحی صحنه برگزیده: ۸۰۰ هزار تومان

– موسیقی برگزیده: ۶۰۰ هزار تومان

– طراحی لباس برگزیده: ۵۰۰ تومان

– طراحی گریم برگزیده: ۵۰۰ هزارتومان

– طراحی پوستر و بروشور برگزیده: ۵۰۰ هزار تومان

– طراحی نور برگزیده: ۵۰۰ هزار تومان

– بازیگر برگزیده کودک و نوجوان: ۵۰۰ هزارتومان

– جایزه ویژه هیئت داوران: ۵۰۰ هزار تومان

۱۲. با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره به یکی از دو شیوه زیر خواهد بود:

الف. با حضور تماشاگر به صورت زنده درصورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی.

ب. اجرا برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه‌های فضای مجازی.

تبصره: با توجه به عدم امکان پیش‌بینی وضعیت موجود کرونایی، اخذ تصمیم نهایی دربارۀ هرگونه تغییری در بندهای این فراخوان به عهدۀ رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره بوده و گروه‌های شرکت‌کننده ملزم به تبعیت از آن خواهند بود.

۱۳. هنرمندان متقاضی شرکت در این جشنواره می‌توانند جهت ارائه مدارک یا کسب اطلاعات بیشتر، همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۴ به انجمن هنرهای نمایشی استان قم واقع در میدان شهید نواب صفوی، تالار فرهنگ و هنر شهر، طبقه اول، انجمن هنرهای نمایشی استان قم مراجعه کرده یا از طریق شماره تلفن های ۳۶۲۰۷۱۶۳ و ۰۹۱۲۱۵۱۰۴۲۲ تماس حاصل فرمایند.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.