فراخوان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی اعلام شد

فراخوان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اعلام شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فراخوان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی اعلام شد
شناسه : 40278 | انتشار : ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، فراخوان نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به عنوان دبیرخانه این جشنواره اعلام شد.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با حمایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری خانه مطبوعات استان و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای عمومی فعال در حوزه فرهنگ و رسانه‌ استان، نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی را با اهداف، شرایط، قوانین و مقررات، بر پایه محورها و بخش‌های زیر برگزار می‌کند.

 

*اهداف جشنواره

این جشنواره با هدف «تقویت توسعۀ مطبوعات دینی در فضای رسانه‌ای کشور»، «برجسته‌سازی مسائل و سوژه‌های حوزه دینی قابل حضور در ساحت رسانه»، «کمک به ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه‌ای حوزه دین»، «تقویت فضای رقابتی برای تولید محصولات رسانه‌ای دینی»، «تقدیر از روزنامه‌نگاران و فعالان برتر در حوزه رسانه‌های دینی» و «تقویت گزاره‌های دینی با بهره‌گیری از فرصت اثرگذاری رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود.

از دیگر اهداف برگزاری نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی می‌توان به «شناسایی ظرفیت‌های مطبوعات دینی و تلاش در راستای معرفی هرچه بهتر آنان»، «تقویت تعامل بین رسانه های عمومی و مطبوعات دینی در کشور»، «ساماندهی فعالیت‌های مطبوعات دینی در راستای رعایت الگوهای حرفه ای»، «ترغیب خبرنگاران و فعالان رسانه به مطالعه، تحقیق و پژوهش در موضوعات دینی و تولید محتوا» و «همگرایی و هم‌‏افزایی ملی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی و رسانه‌های دینی» اشاره کرد.

 

*محورهای جشنواره

محورهای نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی شامل «موضوعات مرتبط با مفاهیم و آموزه‌‏های دینی منطبق با اصول و فروع دین و معارف اهل بیت(ع)، «رسانه دینی تربیت ‌محور و معاد باوری در جامعه اسلامی»، «قرآن، رسانۀ اسلام»، «مطبوعات دینی و مقابله با شبهات (پاسخ به شبهات دوران کرونا)»، «مطبوعات دینی و تعمیق سبک زندگی ایرانی- اسلامی با محوریت ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و عفاف، مسجد و نماز» و «نقش رسانه‌های دینی در رفع مشکلات حاصل از زندگی مدرن و دورافتادگی از سنت‌های ایرانی- اسلامی» می‌شود.

«رسانه دینی، اقتصاد اسلامی، بانکداری حلال و تداوم انقلاب اسلامی»، «نقش رسانه‌های دینی در تحقق سلامت و امنیت در جامعه»، «رسانه‌های دینی و ولایت فقیه»، »رسانه‌های دینی، صدور انقلاب اسلامی به معنای صدور فرهنگ انسان‌ساز»، «نقش رسانه‌های دینی در ترویج فرهنگ مواسات و همدلی مؤمنانه در جامعه اسلامی»، «رسانه‌های دینی و عاشورای حسینی»، «نقش رسانه های دینی در ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار» و «جبهه مقاومت و مدافعان حرم» از دیگر محورهای این جشنواره هستند.

 

*بخش‌های جشنواره

نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در بخش حرفه‌ای بر اساس محورهای اعلام شده در قالب «سرمقاله، مقاله و یادداشت»، «مصاحبه»، «گزارش (خبری –تحلیلی – تحقیقی)»، «خبر»، «تیتر»، «عکس (خبری –گزارش تصویری)»، «گرافیک، طراحی و صفحه‌آرایی»، «موشن‌گرافی، کلیپ‌های مفهومی و…»، «گزارش‌ها و مصاحبه‌های تصویری» برگزار می‌شود.

بخش موضوعی این جشنواره شامل تولید آثار در شش موضوع «ایثار و شهادت»، «نماز»، «فرهنگ عمومی»، «اخلاق و فرهنگ شهروندی»، «مسجد، رکن محله‌محوری شهری» و «حجاب و عفاف» می‌شود.

همچنین بخش ویژه نشریات تخصصی حوزه دین شامل «قدیمی‌ترین نشریه دینی درحال انتشار»، «پرتیراژترین نشریه دینی در حال انتشار» و «بهترین نشریه دینی منتخب هیئت داوران» می‌شود.

 

*شرایط و مقررات شرکت در جشنواره

جشنواره‌ ملی مطبوعات دینی و نحوه شرکت و ارزیابی آثار، بر اساس شیوه‌نامه سراسری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌گیرد.

تمامی رسانه‌های دارای مجوزِ فعالیت از هیئت نظارت بر مطبوعات (نشریات مکتوب، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های الکترونیک) می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

تمامی روزنامه‌نگاران شاغل و آزاد کشور که در مطبوعات ملی و محلی، نمایندگی نشریات سراسری یا خبرگزاری‌ها و همچنین پایگاه‌های خبری فعالیت می‌کنند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

آثار ارسالی به جشنواره می‌بایست از تاریخ ۱/۰۱/۱۳۹۹در رسانه‌های دارای مجوز فعالیت از هیئت نظارت بر مطبوعات (نشریات مکتوب، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های الکترونیک)، منتشر یا چاپ شده باشند.

رسانه‌های لغو مجوز شده، فاقد مجوز و همچنین بولتن‌های داخلی، امکان شرکت در جشنواره را ندارند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند علاوه بر شرکت در بخش حرفه‌ای، در بخش موضوعی نیز با ارسال حداکثر سه اثر در جشنواره شرکت کنند.

شرکت کنندگان در بخش‌های مختلف، حداکثر در دو بخش می‌توانند حائز کسب رتبه و دریافت جایزه شوند.

متقاضیان شرکت در بخش ویژه نشریات تخصصی حوزه دین، بایستی سه شماره آخر نشریۀ خود را در زمان مقرر به آدرس دبیرخانه ارسال کنند.

برگزیدگان جشنواره در نشریات مکتوب، ملزم به ارائه اصل اثر به دبیرخانه جشنواره هستند.

آثار ارسالی در رشته‌های خبر، تیتر، طراحی و صفحه‌آرایی که بعضاً فاقد نام هستند، تأییدیه مدیر مسئول نشریه برای نام صاحب اثر ضروری است. همچنین آثار فاقد نام نویسنده یا دارای نام نویسنده مستعار باید به تأیید مدیر مسئول رسانه رسیده باشد.

آثار می‌بایست دارای شناسنامه، لوگوی رسانه، تاریخ انتشار و شماره مسلسل رسانه باشد.

دبیرخانه جشنواره از پذیرش غیرالکترونیکی آثار معذور است و ارسال آثار صرفاً از طریق سایت جشنواره به نشانی  http://pressfestival.ir/ پذیرش می‌شود.

شرکت در جشنواره به معنای پذیرش اصول و قواعد حاکم بر جشنواره است.

 

*زمان ارسال آثار

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رسانه‌های کشور می‌توانند آثار خود را در موضوعات اعلام شده از تاریخ ۸ شهریور ماه تا ۳۰ مهر ماه به سایت جشنواره ارسال کنند.

اختتامیه نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

*جوایز جشنواره

نفر اوّل: اهداء تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال

نفر دوم: لوح تقدیر و مبلغ  ۱۵ میلیون ریال

نفر سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال

*داوران جشنواره

اعضای هیئت داوران مطابق آیین‌نامه معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌شوند و اسامی آنان در پایگاه اطلاع‌رسانی نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی منتشر خواهد شد.

 

*نشانی دبیرخانه جشنواره

قم، بلوار جمهوری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم.   تلفن:  ۰۲۵۳۲۱۱۴۲۹۹

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.