نقش تأثیرگذار تحریم‌ها در محقق‌نشدن برنامه چشم‌انداز شهرداری قم

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به برخی از دلایل عدم تحقق کامل برنامه چشم‌انداز اول شهرداری، گفت: یکی از موانع، اتفاقات تحریمی و گرانی‌ها بود که پایه اقتصاد کشور را دگرگون کرد و قیمت‌های پایه را تغییر داد و پیمانکاران نیز دچار چالش شدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نقش تأثیرگذار تحریم‌ها در محقق‌نشدن برنامه چشم‌انداز شهرداری قم
شناسه : 39727 | انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، محسن رنجبر از برنامه‌محوری به عنوان یکی از اولویت‌های مهم شهرداری یاد کرد و گفت: سند چشم‌انداز و برنامه عملیاتی کارآمد و قابل‌اجرا با مشارکت همه ذینفعان شهر ازجمله حوزه‌های علمیه، مراجع، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی و نخبگان شهر قم، تدوین و به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم افزود: نخستین برنامه پنج‌ساله بر مبنای آخرین استانداردهای علمی روز و نگاه واقع‌بینانه و بومی در قالب یازده هدف کلان راهبردی، ۱۱۸ سیاست اجرایی و ۵۰۰ طرح، تدوین و در اواخر سال ۹۵ در شورای اسلامی شهر، تصویب و برای اجرا به شهرداری قم ابلاغ شد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برنامه محوری در سند چشم‌انداز شهرداری قم، چابک سازی و کوچک‌سازی ساختار تشکیلاتی شهرداری و متناسب با آن افزایش توانمندی نیروها از طریق آموزش ایجاد زمینه‌های خلاقیت، پیاده‌سازی سیستم‌هایی مانند نظام پیشنهادها و مدیریت دانش و بهبود رفتار و فرهنگ سازمانی بوده که خوشبختانه اجرای نسبتاً مناسب نظام‌های مدیریت یادشده کمک کرد تا برخلاف سایر شهرداری‌های کلان‌شهرها، شهرداری قم ازنظر تعداد نیروی انسانی، فرآیند کاهشی داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره برخی از دلایل عدم تحقق کامل برنامه چشم‌انداز اول شهرداری عنوان کرد: یکی از موانع، اتفاقات تحریمی و گرانی‌ها بود که پایه اقتصاد کشور را دگرگون کرد و پیش‌بینی ما هم در روند توسعه شهر تحقق نیافت، فضای تحریمی قیمت‌های پایه را تغییر داد و پیمانکاران نیز دچار چالش شدند.

وی به ویژگی‌های برنامه چشم‌انداز قم ۱۴۰۴ اشاره کرد و افزود: در این برنامه به لحاظ مکتب برنامه‌ریزی به دنبال آن بودیم که در کشور باید از کدام مدل برنامه‌ریزی کلان استفاده کرد و پس از تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که رهبر انقلاب چند سال قبل الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را مطرح کرده بودند و اگرچه الگو به نتیجه نهایی نرسیده بود اما برای آن بسیار کار شده بود. درواقع، این الگو رویکرد جدیدی برای بحث پیشرفت کشور بود و با توسعه غربی نیز به لحاظ بنیادین تفاوت زیادی داشت.

رنجبر خاطرنشان کرد: یکی از بهترین روش‌های کنونی تدوین برنامه مدیریت شهری، الگوی شهر همگراست و ما این الگو را برای شهر مقدس قم بومی‌سازی کردیم و در آن به دنبال این مسئله هستیم که برای شهروندان، معنویت، امنیت، آسایش و افزایش کیفیت زندگی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این برنامه یادآور شد:در این روش به گذشته و حال شهر توجه و مشخص می‌شود که بر اساس روش آینده‌پژوهی، شهر به چه سمتی می‌رود و ازنظر جمعیت، در آینده چه تناسبی دارد که در کنار آن بحث آینده‌پژوهی شهرها را با الگوهای مختلف مطالعه کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: با این الگو و ترکیب آن با الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، ۱۹ محور موضوعی را استخراج و ورودی‌ها را در قالب نقاط قوت و ضعف شهر، ارزیابی و آن‌ها را در اتاق‌های اندیشه‌ورز باهم تلفیق کردیم که  برنامه دوم نیز به‌این‌ترتیب به‌طور کامل به‌صورت راهبردی شکل گرفت و قسمت عملیاتی آن نیز آماده و مشخص شد که در ابتدای سال ۱۴۰۰ هریک از شاخص‌های پیامدی و شاخص‌های عملیاتی چه رقمی خواهد بود و در پایان برنامه ۱۴۰۴ چه عددی باید باشد.

به گفته وی، با توجه به بحث چشم‌انداز و بضاعت‌های موجود و از دید منابع مالی شهرداری، سه برنامه تدوین و مشخص شد که قم در پنج سال آینده در درآمد چه وضعیتی خواهد داشت و با توجه به این منابع درآمدی، هدف‌گذاری‌ها انجام شد.

نوشته های مشابه
پردیس «بازار شهر» پرمخاطب‌ترین سینمای استان قم
مطالبه مردم قم از دولت برای حفظ خط B مترو/ منابع مالی تکمیل مونوریل مشخص شود
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تحول در حوزه‌های منظر شهری و گردشگری با اجرای طرح‌ها مطالعاتی در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.