پایان دوره پنجم شورای شهر قم

مراسم اختتامیه دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم در حالی برگزار شد که رئیس این دوره از شورا در سخنان خود تأکید کرد که شوراهای شهر به شوراهای شهرداری تغییر ماهیت داده و این واقعیتی تلخ است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پایان دوره پنجم شورای شهر قم
شناسه : 39525 | انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مراسم اختتامیه دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم با حضور اعضای این دوره، شهردار قم، معاونان شهردار و همچنین منتخبان مردم قم در دوره ششم شورای اسلامی شهر در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد و رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر مقدس قم به بیان گزارشی از عملکرد چهارساله خود پرداختند.

عبدالله جلالی رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم در این مراسم با اشاره به برگزاری ۲۰۲ جلسه رسمی علنی، ۱۵۳ جلسه هیئت‌رئیسه و ۱۶۳ جلسه کمیسیون تلفیق در دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: رسیدگی به یک هزار و ۹۵۵ لایحه و همچنین ۶۳ طرح در این دوره انجام‌شده که از این تعداد، تنها حدود ۲۰ طرح و لایحه رد شده است.

وی افزود: تلاش مدیریت شهری در سال‌های اخیر بر خدمتگزاری به مردم و ارتقای زندگی شهروندان متمرکز بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین مشکل جدی مدیریت شهری را عدم‌حمایت دولت از آن دانست و گفت: البته در ظاهر، وزارت کشور پشتیبان شوراهای اسلامی و مدیریت شهری است، ولی این وزارتخانه نه تنها یار مدیریت شهری نیست، بلکه گاهی نیز بار بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر روزبه‌روز از اختیارات شوراهای اسلامی کاسته شده است، ابراز کرد: باید گفت شوراهای شهر به شوراهای شهرداری تغییر ماهیت یافته که متأسفانه این امر، واقعیتی تلخ است.

جلالی، فقدان درآمد پایدار برای مدیریت شهری را از دیگر مشکلات آن عنوان کرد و یادآور شد: مدیریت شهری در حوزه تحقیق و پژوهش نیازمند کار بیشتری است تا بتواند به توفیقات بیشتری دست یابد.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مردم در دوره پنجم شورای اسلامی شهر مقدس قم تلاش کردند وارد حاشیه‌ها نشوند، اذعان کرد: فراموش نکنیم که شورای شهر جای کار مادی، سلیقه کاری و سیاست‌بازی نیست، بلکه باید بر عدالت خواهی و گره‌گشایی از کار مردم متمرکز باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین ضرورت مسلط بودن اعضای شوراهای شهر را به قوانین و مقررات موردتوجه قرار داد و اذعان کرد: اگر عضو شورا اهل مطالعه و کار کارشناسی نباشد، هم نباید اظهار نظر کند و هم نباید رأی بدهد.

وی، مطالبه گری از مسئولان را از دیگر وظایف اعضای شوراها دانست و بیان داشت: شورای شهر نیازمند خرد جمعی است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم در این مراسم به اشاره به حضور حدود ۱۵ ساله خود در شورای اسلامی شهر و عدم حضور در دوره ششم این شورا، به ارتقای شاخص‌های توسعه شهری در قم و در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: نمای شهری قم در سال‌های اخیر به‌وضوح تغییر کرده و این تغییر به‌صورت محسوس دیده می‌شود.

حسن بختیاری افزود: باید گفت عرصه فضای سبز قم در سال‌های اخیر شکوفایی قابل‌توجهی را تجربه کرده که این امر می‌تواند نشاط اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

وی از نمایندگان مردم در دوره ششم شورای اسلامی شهر مقدس قم خواست تا فرصت خدمت به مردم با مغتنم شمارند و با وفاق و همدلی در هدف‌گذاری، قوت بیشتری را در عملکرد خود و خدمت به مردم تحقق بخشند.

*ارجاع ۸۰ درصد لوایح مدیریت شهری به کمیسیون برنامه‌وبودجه

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم نیز در این مراسم، این دوره از شورای اسلامی شهر قم را دارای فضای همدلی و تعاون خواند و بیان کرد: تلاش نمایندگان مردم در این دوره بر آن بود تا ضمن تعامل کامل با مدیران شهرداری، از حاشیه‌ها دوری کنند.

مجید اخوان اضافه کرد: در ۴ سال اخیر، حدود یک هزار و ۲۰۰ لایحه به کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مقدس قم ارجاع شده که حدود ۳۰۰ مورد از این لوایح درباره فرآیند بودجه‎ای شهرداری و ۱۴ سازمان تابعه آن بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ارجاعات از سوی شورای شهر به کمیسیون متبوع وی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد لوایح مدیریت شهری در این کمیسیون موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: نمایندگان مردم در دوره پنجم شورای اسلامی شهر مقدس قم همه تلاش خود را به خرج دادند تا بودجه‌های مدیریت شهری در این ۴ سال بر اساس بودجه‌ریزی عملیاتی و با پیوست‌های کامل باشد.

اخوان همچنین یادآور شد: بودجه شهرداری قم و سازمان‌های تابعه آن در چهار سال اخیر حدود ۹ هزار میلیارد تومان بوده است که حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این بودجه به‌عنوان بودجه عمرانی هزینه شده است.

وی اذعان کرد: این کمیسیون بر اساس ارجاعات زیاد، تنها کمیسیون شورای اسلامی شهر است که دو جلسه در هفته برگزار می‌کرد، ضمن آنکه سه کمیته زیرمجموعه این کمیسیون یعنی کمیته‌های بودجه، تعرفه و همچنین سرمایه‌گذاری نیز جلسات مستقلی را در دوره پنجم شورای اسلامی شهر داشته‌اند.

اخوان همچنین به انعقاد ۴۵ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرداری قم و در طول ۴ سال اخیر توجه داد و ابراز امیدواری کرد حجم سرمایه‌گذاری‌ها در دوره ششم شورای اسلامی شهر شاهد افزایش باشد.

وی درعین‌حال به بررسی هفتگی ۵۰ تا ۷۰ نامه مردمی در جلسات هفتگی کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر اشاره کرد.

*لزوم توجه ویژه به نقش شورای عالی استان‌ها

باسابقه‌ترین عضو شورای اسلامی شهر مقدس قم نیز در سخنانی ضمن حلالیت از همه مردم و مسئولان در پایان دوره مسؤولیت خود تصریح کرد: باید دانست که شورای عالی استان هم نقش ویژه‌ای در عملکرد شورای اسلامی شهر ایفا می‌کند و از این رو لازم است تا نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مقدس قم نیز به این موضوع توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر که سابقه حضور در همه دوره‌های شورای اسلامی شهر مقدس قم را در کارنامه دارد درعین‌حال از شهردار قم خواست تا موضوع دارالسلام قم و به ثمر رساندن آن را به‌صورت ویژه در دستور کار خود داشته باشد.

همچنین در این مراسم فیلمی کوتاه از عملکرد ۶ ساله شهرداری قم به نمایش درآمد که در آن به‌صورت گذرا به سه سرفصل فنی و عمرانی، خدمات شهری و همچنین حوزه فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اشاره‌شده بود.

طراحی و اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح، راه‌اندازی باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، افتتاح باغ پرندگان، بهره‌برداری از هشت پروژه فرهنگی ورزشی در مناطق هشت‌گانه شهری قم، راه‌اندازی خط بازیابی پسماند تر به ظرفیت ۳۰۰ تن در سال، افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی از ۱۶ به ۲۴ مورد و همچنین برگزاری بیش از ۴۰ پویش شهروندی در این گزارش به نمایش درآمد که البته اصل این گزارش تصویری، ۵۵ ساعت و در ۱۴ سرفصل مدیریت شهری است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.