معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی قم خبر داد

اجرای بیش از ۱۹۰ هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری در قم

شهر بیست/ معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی قم به اختصاص 12 میلیارد تومان اعتبارات برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در هشت حوزه آبخیز اشاره کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اجرای بیش از ۱۹۰ هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری در قم
شناسه : 3686 | انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، شاهپور ابراهیمی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد،‌ اظهار کرد: خشکسالی و سیل به‌عنوان دو معضل بزرگ خسارات زیادی را به جوامع روستایی و تولیدات کشاورزی وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: مدیریت حوزه آبخیز با اشتغال و بالارفتن تولیدات کشاورزی و دامی و افزایش درآمدهای روستاییان به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط داشته و این حیث از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در عملیات‌های آبخیزداری روان‌آب‌هایی را که به صورت تبخیر از دسترس خارج می‌شود، با عملیات‌های مختلف به سفره‌های زیرزمینی منتقل کرده تا بتوانیم در سال‌های آینده از این ظرفیت استفاده کنیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی قم خاطرنشان کرد: استان قم امسال تاکنون نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی ابلاغ اعتبار داشته است که این اعتبار در قالب پروژه‌های مختلف آبخیزداری در خدیجه خاتون، علی‌آباد نیزار، نیزار، چاله‌گنبد، کبار، محمودآباد، وشنوه و منطقه شرق قم هزینه می‌شود تا با اجرای انوع بندهای گابیونی، سنگ و ملات و خاکی عملیات کنترل و پخش سیلاب و احیای پوشش گیاهی بتوانیم به اهداف مهم در حوزه آب و خاک برسیم.

ابراهیمی با اشاره به پیشرفت پروژه‌های صندوق توسعه ملی در استان قم گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری به مراحل پایانی اجرای این پروژه‌ها برسیم.

وی تأکید کرد: با انجام عملیات‌های آبخیزداری ۲۲۷ چشمه و ۲۰ رشته قنات تقویت و نیز تولیدات باغی و زارعی در هزار و ۲۶۶ هکتار از اراضی کشاورزی پایدار و در مقابل سیل و خشکسالی حفاظت می گردد.

وی با تأکید بر اینکه دخل و تصرف‌هایی که در طبیعت انجام‌شده موجب بروز مشکلات و مسائل زیست محیطی می‌شود، گفت: این دخل و تصرف‌ها به دنبال خود معضلاتی از جمله فعال‌شدن کانون‌های تولید ریزگرد را در سطح استان قم به دنبال خواهد داشت.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی قم خاطرنشان کرد باید به سمتی برویم که تخریب و فرسایش ناشی از اقدامات انسان در طبیعت کاهش یابد درحالی‌که طی یک دهه اخیر دخل و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی بیشتر شده و باید رویکرد متفاوتی در قالب مدیریت جامع آبخیر با همت دستگاه‌های مختلف دنبال شود تا همگان در حفظ منابع طبیعی به عنوان میراثی مهم برای جامعه بشری اهتمام داشته باشیم.

ابراهیمی با اشاره به اجرای ۲۶ هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری در حوزه‌های خدیجه خاتون، علی‌آباد نیزار، نیزار، چاله‌گنبد، کبار، محمودآباد و وشنوه مطرح کرد: نزدیک به ۱۶۷ هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری نیز در منطقه شرق قم و رودخانه‌شور در مجموع با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان دنبال می‌شود که اجرای این حجم از عملیات آبخیزداری نسبت به سال گذشته قابل مقایسه نیست.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.